Opgeblazen buik door hengstigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassielvr

Opgeblazen buik door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:01

Mijn merrie heeft een keer in de zoveel tijd
een harde, opgeblazen buik. Na wat flink draven
slinkt deze en is de gevoeligheid weg.

Nou is ze wel een kribbebijter, maar doet dit niet constant
en toevallig valt haar opgeblazen buik vaak samen met de periode dat ze hengstig is.

Zou hier een verband tussen zitten? en hebben jullie daar ervaring mee?

aslo

Re: Opgeblazen buik door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:27

Heb bij onze merrie nog nooit een samenhang gezien tussen hengstigheid en opgeblazen buik. Wel tussen luchtzuigen (via kribbebijten) en een opgeblazen buik. Na het zuigen, is ze dus flink opgeblazen. Als je haar dan beweging geeft bijv. trekt het heel gauw weg middels flink winden laten. Ook als ze even niet meer heeft staan zuigen, trekt het via winden laten weer weg.

Steefjevos

Re: Opgeblazen buik door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:22

Het zou gewoon lucht kunnen zijn door het kribbebijten ja.
Het kan ook zijn dat ze zich over het algemeen niet zo lekker voelt en met een bolle buik gaat staan, door beweging worden de darmen gestimuleerd en komt alles weer lekker op gang.
Vergelijk het maar met wanneer je zelf flink ongesteld bent, kun je ook niet lekker van worden.

Toevallig reed ik 2 weken geleden op een ontzéttend hengstige merrie (mijn vader wilde haar opzij duwen om bij zijn paard te komen, gelijk spoot het vocht eruit en ging ze ontzettend staan knipperen Huilen van het lachen ) . Zij was er ook echt niet lekker van. Ze trok helemaal haar rug omhoog, en stond gewoon met een bolle rug!! Normaal doet ze dat niet.
Het rijden ging eerst goed en halverwege de rit werd ze opeens super nijdig op mijn benen...heb haar niet meer aan kunnen drijven. Later waren we weer goede maatjes hoor..

Dus: een merrie kan ook gewoon niet lekker worden van hengstig zijn.