Invallen bij de flanken wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Invallen bij de flanken wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:11

Ik zit te twijfelen of dit bij medisch hoort of toch bij voeding en supplementen maar heb voor medisch gekozen aangezien ik niet zeker weet of de oorzaak met voeding te maken heeft. Maar het gaat om het volgende probleem.

Sinds april 2008 rij ik een leuke friese merrie, Sjoeke, van 11 jaar oud van een vriendin van mij (jjjose hier op bokt). Voordat ze kwam had ze een hele slechte conditie en deze hebben we langzaam opgebouwd. Bij een oefen mendurance ongeveer een maand geleden kregen we zelfs van de dierenarts te horen dat ze een prima conditie heeft.

Het probleem is het volgende. Sjoeke is nooit een hele dikke fries is geweest. Alleen het valt ons steeds vaker op dat ze ingevallen is bij haar lendenen. Tot ongeveer 6 weken terug viel ons wel op dat ze als we bijvoorbeeld een lange menrit hadden gemaakt dat ze ingevallen was maar goed dat is ook wel logisch. Alleen nu sinds een aantal weken is ze ook voor het rijden al ingevallen bij haar flanken.

Ik zal wat vertellen over Sjoeke zodat jullie hopelijk een beetje beter beeld krijgen en mogelijk ook weten wat er aan de hand is.
Sjoeke loopt ongeveer vijf keer per week. Sowieso één keer loopt ze met José een uur in de menles mee en de andere keren wordt ze onder het zadel gereden. Ik rij dan gemiddeld 40 minuten gewoon op B-L niveau. Ongeveer 2x per maand gaan we op zondag met haar in het bos mennen.

Ze krijgt 2x per dag 1.5kg sportbrok van Subli en ze loopt de hele dag buiten tussen een grote kudde waar ze onbeperkt hooi of kuilvoer kan eten en 's nachts gaat ze op stal. Na het rijden of mennen krijgt ze nog muesli of slobber (ook van Subli). Zowel buiten als op stal kan ze onbeperkt water drinken en ze wordt elke 3 maanden netjes ontwormd.

Heeft een van jullie enig idee wat de reden kan zijn dat ze zo ingevallen is bij haar flanken? Voor de rest glimt ze mooi, is gewoon normaal van postuur, alhoewel eerder iets te dun dan te dik. Je ziet haar ribben niet maar kan ze wel voelen. Sjoeke heeft in de winter een deken op. Natuurlijk kunnen we ook een bloedonderzoek laten doen maar ik vroeg me gewoon af of er hier op Bokt misschien mensen zijn die weten wat dit is of kan zijn.

classic_life

Re: Invallen bij de flanken wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 05:15

Aangezien je paard de hele dag kan eten en het werk valt best mee, zou een bloedonderzoek geen kwaad kunnen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:11

Of een extra wormspuit.
Ik vind je voerschema goed klinken.

Eenmaal in de 3 maanden ontwormen vind ik te weinig met deze klachten. Dus ik zou tijdelijk een wormspuit extra geven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:20

Is ze ingevallen bij de flanken, dan komt ze gewoon wat tekort.
Staat ze met opgetrokken flanken dan duidt dat bv op spanning of dat ze niet lekker is.
Er is een verschil tussen ingevallen en opgetrokken flanken waarbij ze de buikspieren aantrekken.

Vooral omdat je zegt na een lange menrit, dat kan op teveel van het goede duiden en dan staan ze soms met opgetrokken flanken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:24

is haar gebit wel goed? want zo niet heeft ze niets aan onbeperkt ruwvoer... drinkt ze wel goed?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 08:32

@ Elcamino, Nee ze staat niet met spanning. Het zijn echt ingetrokken flanken. Ze staat namelijk ook gewoon op rust en dan nog zijn haar flanken ingetrokken. Nee ik weet echt 100& zeker dat het geen spanning is.
Maar een menrit lekker door de natuur moet ze toch gewoon kunnen? Zoveel wordt er dan echt niet van haar gevraagd het is vooral stappen. En daarna wil ze eigenlijk altijd wel lopen, ze is absoluut niet sloom.

@ ikenindi; Ik weet niet of haar gebit goed is, dit is misschien idd ook wel een puntje om op te letten. En of ze goed drinkt... ja op stal en buiten kan ze drinken ik kan echter niet zien hoeveel ze drinkt. Bij de voorkeuring van die mendurance laatst gaf de dierenarts niet aan dat ze uitgedroogd is. Met emmer meten of ze genoeg drinkt is ook niet echt een optie aangezien dat zou betekenen dat ze dan de hele dag op stal zou moeten blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:39

haha leuk toch? heb je wat te doen Knipoog

die van mij viel in toen ze een tijd niet genoeg kon drinken (water werd veel te laat bijgevuld steeds). verder is het dacht ik een ruwvoergebrek. ik ben benieuwd of haar gebit goed is, want als die niet goed is kan ze niet genoeg eten en heb je daar een mogelijke oorzaak...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:58

Vaak is het een ruwvoergebrek, laten de andere paarden haar wel eten?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 09:56

Ik heb gevraagd aan iemand die op de manege werkt om haar is in de gaten te houden of ze idd wel genoeg "bij de bak" komt. Maar volgens haar is dat geen probleem. Daarnaast krijgt ze zo'n 5x in de week (als ze 's avonds heeft gelopen) nog is een berg hooi of kuilvoer in haar stal na het rijden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:38

Iets wat je altijd als eerste moet laten doen.

Het gebit door een echte tandarts laten controleren.

Een kleine ervaring van mij.
Afgelopen jaren diverse paardentandartsen bij mijn paarden gehad.
10 minuten vijlen en vechten met het paard.
Afrekenen en wegwezen.
De laatste keer, 2 maand geleden een paarden tandarts op stal gehad, die per paard meer dan een 3 kwartier werk had om het gebit weer in orde te krijgen.
Deze tandarts weigerde gewoon zijn werk als het paard niet gesedeert werd.
Ondanks de hoge kosten, 120 euro per paard, zie ik nu magere ingevallen paarden helemaal opbloeien.
De paarden staan nu op hun gemak het hooi en krachtvoer te eten.
Er zijn nu geen race vreters meer, die binnen 5 tellen het krachtvoer naar binnen sleurpen.
Goed kauwen konden ze niet meer, door een zeer afwijkend gebit.

bijvoorbeld: al jaren lang last hebben van te lange tanden, zodat de kiezen elkaar niet meer raakte.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:38

Die van mij vallen in als ze te weinig drinken. Als ze een dag binnen moeten blijven om een of andere reden gaan ze in een soort van protest en mesten ze weleens in de drinkbak. Als de stalbaas daar niet op let zie ik het al zo gauw ik binnen kom!

Heb je een mineralenblok in de stal hangen?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:48

Ja zoals ik al zei ze kan altijd drinken. Ze heeft wel een poos een zoutsteen op stal gehad maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat ze die heel veel gebruikte....

Als ik dit allemaal zo lees, en José ook, dan zitten we er over te denken om haar is na te laten kijken door de tandarts.