Ik zit te twijfelen of dit bij medisch hoort of toch bij voeding en supplementen maar heb voor medisch gekozen aangezien ik niet zeker weet of de oorzaak met voeding te maken heeft. Maar het gaat om het volgende probleem.
Sinds april 2008 rij ik een leuke friese merrie, Sjoeke, van 11 jaar oud van een vriendin van mij (jjjose hier op bokt). Voordat ze kwam had ze een hele slechte conditie en deze hebben we langzaam opgebouwd. Bij een oefen mendurance ongeveer een maand geleden kregen we zelfs van de dierenarts te horen dat ze een prima conditie heeft.
Het probleem is het volgende. Sjoeke is nooit een hele dikke fries is geweest. Alleen het valt ons steeds vaker op dat ze ingevallen is bij haar lendenen. Tot ongeveer 6 weken terug viel ons wel op dat ze als we bijvoorbeeld een lange menrit hadden gemaakt dat ze ingevallen was maar goed dat is ook wel logisch. Alleen nu sinds een aantal weken is ze ook voor het rijden al ingevallen bij haar flanken.
Ik zal wat vertellen over Sjoeke zodat jullie hopelijk een beetje beter beeld krijgen en mogelijk ook weten wat er aan de hand is.
Sjoeke loopt ongeveer vijf keer per week. Sowieso één keer loopt ze met José een uur in de menles mee en de andere keren wordt ze onder het zadel gereden. Ik rij dan gemiddeld 40 minuten gewoon op B-L niveau. Ongeveer 2x per maand gaan we op zondag met haar in het bos mennen.
Ze krijgt 2x per dag 1.5kg sportbrok van Subli en ze loopt de hele dag buiten tussen een grote kudde waar ze onbeperkt hooi of kuilvoer kan eten en 's nachts gaat ze op stal. Na het rijden of mennen krijgt ze nog muesli of slobber (ook van Subli). Zowel buiten als op stal kan ze onbeperkt water drinken en ze wordt elke 3 maanden netjes ontwormd.
Heeft een van jullie enig idee wat de reden kan zijn dat ze zo ingevallen is bij haar flanken? Voor de rest glimt ze mooi, is gewoon normaal van postuur, alhoewel eerder iets te dun dan te dik. Je ziet haar ribben niet maar kan ze wel voelen. Sjoeke heeft in de winter een deken op. Natuurlijk kunnen we ook een bloedonderzoek laten doen maar ik vroeg me gewoon af of er hier op Bokt misschien mensen zijn die weten wat dit is of kan zijn.