Teek of een ander beest ?? HELP!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mellies

Teek of een ander beest ?? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:22

Ik heb nu in de afgelopen drie weken twee keer een beestje van mijn paard afgehaald. Het lijkt op een teek, maar hij zuigt zich niet in de huid en blijft rondlopen. Hij is vrij snel en behoorlijk vervelend, want ze heeft er erg veel last van. Ze slaat/ bijt hard naar zichzelf op de waar dat beestje ongeveer zit. Het lijfje lijkt uit twee delen te bestaan; een duidelijk hoofd en een achterlijf die afzonderlijk van elkaar bewegen. Er zitten poten aan de voorkant en achterkant. Grijzig van kleur, ongeveer 7 mm tot 1 cm groot. en wat raar is een plat lichaampje!

Ik heb er nog niet zo veel verstand van, dus kan iemand mij helpen of een idee geven wat het mischien is? Ik had hem moeten bewaren, maar dat heb ik niet gedaan. Ze heeft er echt last van al zo'n beest op haar zit.

Silence

Re: Teek of een ander beest ?? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:23

Misschien is het gewoon een klein spinnetje die zich rond de stallen bevind.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:23

Klinkt toch als een teek hoor Ja

Je hebt verschillende soorten, ook grijze en beige, grote en kleine.

Staan ze in hoog gras of onder bomen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:24

wat je zo beschrijft lijkt het een teek.. een teek zoekt vaak een plekje waar hij kan gaan bloedzuigen, dus geen willekeurige plek. Vaak bij de achterbenen aan de bovenkant aan de binnenkant:P snap je? bij de staart zeg maar. Lekker warm.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:30

Heel toevallig kroop er zaterdag ook zo'n beestje over onze E. Was geen teek, lastig te vangen. Had idd iets van een spinnetje weg, maar ook weer niet. Zag er hetzelfde uit als TS omschrijft. Ook onze E reageerde er nogal heftig op, omdat het beestje echt vlak over de huid (onder/tussen de haren) kroop.
Ook wij konden het beestje niet thuis brengen.

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:31

ze staan op zand en soms op gras. Er zijn wel veel bomen. O en het is geen spin denk ik..

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:34

Ik denk dat het dan dezelfde is als aslo... heb je het nog opgezocht ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:37

is het geen "crabfly"?
z'on vies plat beestje wat wel kan vliegen maar liever over het lichaam zich verplaatst...ze zijn haast niet te vangen en als je ze te pakken hebt heel moeilijk dood te drukken.
Normaal zitten ze in de liezen/onder de staart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:40

een luis misschien?

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:41

ik heb geen vleugels gezien... of hebben ze die niet die crabfly? Op google kan ik er geen afb. van downloaden

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:41

Zit zelf ook aan een luis te denken.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:43

Paardenluisvlieg?
Als ze de juiste gastheer hebben gevonden laten ze hun vleugels vallen, dus het kan kloppen dat je geen vleugels ziet.

wikipedia schreef:
De paardenluisvlieg (Hippobosca equina) is een parasitaire vlieg die ook in Nederland voorkomt.

Met een lengte van 6 tot 8 millimeter blijft de soort klein, en is te herkennen aan een breed lichaam en met name de kleine, duidelijk afgesnoerde, platte maar brede kop. Zowel mannetjes als vrouwtjes zijn gevleugeld, er komen ook luisvliegen voor die geen vleugels hebben en met hun bizarre bouw sprekend lijken op een stekende luis zoals de hoofdluis, die niet is verwant. Op het borststuk en de kop is een gele, onregelmatige lijnentekening aanwezig. De relatief dikke poten eindigen in stevige klauwtjes om zich aan de vacht van een gastheer vast te klampen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:49

Mellies schreef:
ik heb geen vleugels gezien... of hebben ze die niet die crabfly? Op google kan ik er geen afb. van downloaden

ze hebben wel vleugels maar die zie je niet want die hebben ze opgeborgen..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:29

Nee, het was geen paardenluis vlieg. Het zat een beetje tussen een teek en een spin in zeg maar.

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:41

ik heb de paardenluisvlieg even bekeken, dat is hem id niet. Ik heb ook nog een afb gezien van de krabspin, het is hem niet, maar de vorm van het lijf lijkt er wel op.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:44

hoeveel pootjes hadtie? Insecten hebben er nl maar 6 en spinnen en teken hebben er 8

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:48

Teeklarven hebben ook 6 pootjes Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:50

Zo'n grote, maar lege teek (plat lijf, tot 1 cm lang) ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen... Ook is een teek toch ook weer niet heel snel in beweging...
Het kan eigenlijk zo veel zijn...

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:52

beste aslo,

als je bij google afbeeldingen "platte teek' invult, dan zie je op pagina twee een afb. die er volgens mij wel iets op ljkt. hij heet daar de platte krabspin... het is hem niet hoor, maar hij lijkt meer op deze dan op een teek/ luis. wat jij ?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:55

Ieh, wat naar! Teken doen opzich niet zoveel kwaad.. Als ze de ziekte van Lime meedragen, dan is het niet zo leuk, maar valt volgens mij goed op te lossen.

Je kunt bij de dierenarts toch van dat universele anti-beestjes spul kopen? Zou dat niet werken? (en anders, het is toch bijna winter Ja )

Mellies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:00

trouwens, ik had nog nooit iets geplaatst. Ik vind het echt geweldig al die reacties. Dat had ik echt niet verwacht. Wat aardig !

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:26

Mellies schreef:
Het lijfje lijkt uit twee delen te bestaan; een duidelijk hoofd en een achterlijf die afzonderlijk van elkaar bewegen.

Als de kop en het achterlijf niet één geheel vormen, is het zeker geen teek. Zelfs niet als hij 6 poten heeft.

Volgens mij is het toch het meest waarschijnlijke dat het een luisvlieg is. Welke soort precies zou ik niet weten. Het kan de paardenluisvlieg zijn, maar evengoed een andere soort.

De vleugels die je op de afbeelding eerder in dit topic ziet, kunnen misleidend zijn. Vaak verliezen (verslijten) de dieren die vrij snel nadat ze een gastheer hebben gevonden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:10

luis:
Afbeelding

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:18

Hier bij ons hebben we last van dezelfde beestjes.. wij weten ook niet wat het zijn. Bij verschillende paarden hebben we ze al weggehaald.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:03

Had idd wat weg van die platte krabspin vwb model. Had zelf nog een afbeelding gevonden van een messingkever. Daar leek het beestje ook wel wat op, alleen donkerder van kleur en een wat platter achterlijf.