Stoppen met Regumate, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Stoppen met Regumate, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:17

Mijn paard krijgt al enkele jaren Regumate (al van bij de vorige eigenaar) wegensheel extreme hengstigheid.
Zo stond ze een week hengstig, anderhalve week niet, weer een week wel en zo het hele jaar door (ook bij vriestemperatuur)
Wanneer ze hengstig is, is het een ander paard, ze zit net op een andere planeet. Constant plassen, ze knabbelt aan alles en iedereen die ze tegenkomt (zelf onderweg naar de wei knabbelt ze aan je benen) en luisteren is er al helemaal niet bij, ik hang echt met mijn hele gewicht aan het touw en dan volgt ze eigenlijk nog niet Clown (terwijl ze me normaal mooi volgt, ik moet nooit aan het touw trekken, laat staan hangen), rijden is onmogelijk, ze heeft niet liever dan beendruk, ze doet haar oogjes dicht en blijft lekker staan Lachen

Nu gaf de veearts mij het advies om eens proberen te stoppen, in de hoop dat het nu beter zou zijn.

Nu was mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en hoe lang het duurt voor je de resultaten zag. Was dat meteen toen je ermee stopte of pas na enkele maanden of...

Alvast bedankt!

inactief

Re: Stoppen met Regumate, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:32

Mijn paard krijgt ook Regumate, maar als ik het goed begrijp krijgt die van jou dat het hele jaar door??
Kostige zaak dan.

Wat wij doen is, als we denken dat ze hengstig aan het worden is, dan geven we haar dat een week lang. Maar normaal moet dat zo 3x pompen ofzoiets zijn als je de hengstigheid wil uitstellen. Wat wij doen is dan maar 1x (soms 2x als we wat laat erachter kwamen) pompen en dan verminder je het gewoon.

Denk dat ze nu al even niet meer echt hengstig is geweest nu ik er zo bij nadenk..Zij ging constant achteruit in de wei en ging dan desnoods omhoog en inderdaad vooral tijdens de trainingen dan, constant plassen , echt walgelijk :p.

Als je paard hengstig staat, moet je zeker geen beendruk geven, omdat een paaard dat vergelijkt met een hengst die erop zit Clown
Dan moet je als het waren iets meer 'kloppen' met je benen. Benen zo licht mogelijk tegen je paard houden dus, en dan meer tikken met je been dus , helpt vaak ook al veel.

x

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:46

Ze krijgt dat het hele jaar door ja, één pompje per dag. Om de zes maanden laat ik eens een hengstigheid doorkomen (op aanraden van de veearts). Een kostelijke zaak is het zeker en erg gezond lijkt het me ook niet, daarmee dat ik wou proberen te stoppen. Mijn veearts heeft al gevallen gezien waarbij het na een tijd niet meer nodig was maar mijn paard is écht een extreem geval hoor. De gemiddelde 'pismerrie' is hier niets tegen, ik ken vele mensen die zeggen dat ze een pismerrie hebben maar wanneer ze de mijne zien wordt dat toch al gerelativeerd Tong uitsteken

Hoe doen jullie dat dan? Als je merkt dat het gaat komen geef je Regumate? Maar wanneer je weer stopt is de hengstigheid toch terug? Zo is dat bij de mijne toch, als ik meer dan een dag oversla staat ze al compleet hengstig (je merkt het al lichtjes na 1 dag overslaan...)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:59

Stoppen heb ik geen ervaring mee, kan ik je dus ook niet mee helpen....

Maar ga dit topic wel even in de gaten houden. Ben ook wel benieuwd naar eventuele schadelijke gevolgen van het gebruik op lange termijn. Mijn merrie krijgt ook permanent regumate, voor iets anders dan de hengstigheid overigens.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:04

amai lijkt me kostelijk het ganse jaar door
merrie krijgt nu elke dag 4 pompjes voor de dracht in stand te houden schrok ervan hoeveel zo een bus kost en vond het al veel voor vier maanden ( zo'n bus is na 18 dagen al leeg).
Houden de paarden er niks aan over om constant die regumate te krijgen? Alle aan hun eierestokken ofz?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:06

Een kostbaar grapje is het zeker, overigens hebben jullie volgens mij wel een andere vorm. Ik heb geen pompjes maar meet mililiters af Lachen

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:13

x__laura schreef:
Ze krijgt dat het hele jaar door ja, één pompje per dag. Om de zes maanden laat ik eens een hengstigheid doorkomen (op aanraden van de veearts). Een kostelijke zaak is het zeker en erg gezond lijkt het me ook niet, daarmee dat ik wou proberen te stoppen. Mijn veearts heeft al gevallen gezien waarbij het na een tijd niet meer nodig was maar mijn paard is écht een extreem geval hoor. De gemiddelde 'pismerrie' is hier niets tegen, ik ken vele mensen die zeggen dat ze een pismerrie hebben maar wanneer ze de mijne zien wordt dat toch al gerelativeerd Tong uitsteken

Hoe doen jullie dat dan? Als je merkt dat het gaat komen geef je Regumate? Maar wanneer je weer stopt is de hengstigheid toch terug? Zo is dat bij de mijne toch, als ik meer dan een dag oversla staat ze al compleet hengstig (je merkt het al lichtjes na 1 dag overslaan...)

Staat jouw paard alleen maar bij merries of staan er ook nog ruinen/hengsten bij of in de buurt?
Dat scheelt ook altijd héél veel bij mij, heb meer als een jaar samen met een kennis naar trainingen gereden en dan stond ze al de hele tijd op de trailer te plassen. Tijdens de training deed ze dat dan nog eens meer als 10x :s en dan zo heel zachtjes hinniken als ie voorbijkomt en zich der tegen aan laten vallen enzo. Bij de merrie van mijn trainer heeft ze dat ook, heel raar wie weet is ze wel bi ofzo Clown , op tornooi rijdt ik ook met hem mee en als ik dan bv terugkwam van parade ofzo en zijn paard stond nog aan de trailer, werd de mijne hélemaal gek: bokken (en het probleem is dat zij altijd uithaalt, niet specifiek op iemand maar dus wel levensgevaarlijk zeker als ze op schroeven staat) en doen! En dan stonden ze vaak alle2 ineens hengstig!

En ook al geef je elke dag maar 1 pompje, zodra je stopt na bv een week staat ze direct weer hengstig ofwat? Dan is ie toch nog erger dan de mijne Vork
De mijne heeft wel bij die 2 paarden en nog 1, dat als ie die ziet, ze vaak 2 weken hengstig is ofzo en dan weer 2 weken niet enzoverder.
Nu is dat gelukkig grotendeels over. (ze staat toevallig nu ook wat minder bij die paarden maar dan nog wel denk hoor, is ook wel een kwestie van een beetje erdoor heen rijden)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:14

is het niet gewoon een andere verpakking ofz?
Ik weet dat ik het maar een plakspul vind en echt blij zal zijn als die laatste bus leeg is

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:39

je merkt het snel genoeg of er iets verbeterd is of niet.
zodra je stopt breekt [zoals je al gemerkt had] binnen 5 dagen en hegstigheid door,dit is normaal.
die afwachten en daarna kijken wat er verder gebeurd,dan weet je het. Knipoog
[ik weet trouwens wel wat een echte pismerrie inhoud Knipoog ]
als blijkt dat er niets is verbeterd zou ik toch overwegen om de eierstokken te verwijderen.
is kostbaar maar jaar in jaar uit aan dat spul is niet te betalen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:31

Zal wel een andere verpakking zijn ja Lachen

Mijn merrie krijgt het ivm de mok. Enige andere optie is laten dekken, maar het moet toch eigenlijk echt een sportpaard zijn. Dus dan toch maar permanent op de regumate Lachen

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:13

Mijn paard heeft echt een beetje een gestoorde hormoonhuishouding zeg maar, de veearts had het nog nooit zo extreem gezien als bij haar. Om de dag een pompje is zelfs te weinig, na 1 dagje is mevrouw er al klaar voor Haha!
Ik ben ook een beetje bang dat het niet gezond kan zijn om zo'n zwaar product op lange termijn te gebruiken, daarmee dat ik wil stoppen. (Ik vroeg het net na bij de vorige eigenaar, blijkt dat ze dat spul dus al zo'n 5 jaar krijgt!)

Ik ben er nu sinds het weekend mee gestopt en ze staat dus héél erg hengstig sinds een paar dagen, zoals altijd vlak nadat ze 't niet meer krijgt. Ik wacht sowieso de volgende weken af, om te zien hoe lang het duurt voor het weer terug is. Ik weet alleen niet of je de verandering meteen ziet, ofdat ze bijvoorbeeld de eerste maanden nog supervaak hengstig gaat zijn en dat het daarna betert ofzo... Zeker aangezien ze dus al 5 jaar aan dat spul zit.

Ik wil het haar ook niet aandoen om zo vaak hengstig te staan, je ziet gewoon dat ze zich er echt niet goed bij voelt. Ze moet constant aandacht hebben (zowel van mij als van haar twee weidemaatjes, twee ruinen btw Clown) en weet met zichzelf geen blijf. Ze is ook onrustig en ze eet minder goed. Ze staat dus met twee ruinen op de wei, daarin heb ik geen keuze, niet iedereen vindt weidegang even belangrijk blijkbaar, onze paarden zijn de enige die dagelijks op de wei gaan...

Een operatie is echt mijn laatste optie, ik ben altijd een beetje huiverig voor zo'n dingen. En ja, dat hormonale gedoe, het maakt ook wel haar karakter en dat maakt haar ook net leuk (behalve als ze dus écht hengstig is zoals nu Haha!) Ik vind haar fantastisch hoe ze is en ik wil geen 'ander paard' krijgen na zo'n operatie (klinkt stom ik weet het...)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:16

Bij ons op stal hebben ze een paar maanden geleden een knikker geplaatst bij een merrie die ook erg veel last van haar hengstigheid had. Dat schijnt goed te werken bij die merrie.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:18

Ja, daar heb ik al veel over gelezen hier op Bokt maar in België wordt dat bijna nergens gedaan.
(Zo vertelden mij toch drie onafhankelijke veeartsen...)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:21

Jammer, het lijkt mij een goed alternatief...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:32

Dit is nou precies de reden waarom ik geen merrie´s wil...

Chemische troep is nooit goed voor een paard(voor mensen ook niet).
Ik zou toch overwegen wellicht de eierstokken te laten verwijderen mits je natuurlijk geen veulens erbij wil hebben.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:46

Haha ik wou ook noooooit een merrie, tot ik haar zag.
Het is echt een superbeest, super karakter, super capaciteiten, super papier...
Enkel die hormomen zijn niet zo super Huilen

Het was initieel wel het plan om later een veulentje te fokken voor mezelf, een betere afstamming en karakter is haast niet te vinden.
Ik wil sowieso eerst zien of er geen andere opties zijn, maar een operatie is zeker niet uitgesloten hoor. Ik wil het beste voor m'n paard, alleen weet ik niet wat dat is...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:59

nee,het duurt geen maanden voor je verandering kunt zien.
de volgende hengstigheid [na de eerste want die is kunstmatig]geeft je al beeld hoe het ervoor staat.

je angst voor gedragverandering na een operatie is onterecht.
het gedrag word het zelfde als ze is met regumate,daarom is de regumate voor kortere tijd een goede "test".

voor de keus een veulen te fokken met deze merrie geef ik je wel mee dat pismerries een ervelijk iets is....
[wist ik tot dit jaar ook niet Knipoog ]

succes Haha!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:06

Daarbij komt dat als een paard een veulen krijgt, de hengstigheid vaak nog veel erger wordt..
Dat is ook de reden waarom ik sterk twijfel om mijn merrie te laten dekken, zou het eignelijk wel willen omdat ze een heel standaardbouw heeft, heel goede papieren en met een goede hengst denk ik er echt wel een goed veulen uit te kunnen halen.

Bij ons op de club heeft ook iemand bij zijn merrie de eierstokken laten weghalen, had ondertussen ook al een veulen van dat paard en als die merrie hengstig stond, trok die er op tornooi altijd tussenuit met inspannen enzo.

Mij hebben ze trouwens ook iets gezegd over een spuit dat een jaar werkt ofzoiets? Hebben we toen niet gedaan, de mijne heeft/had het erg, maar belange nog niet zo erg als die van jou. Dus mss is dat wel een oplossing? Blijft wel een chemische zooi, maar dan 1x per jaar ipv elke dag..

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:39

Typ ik hier net een hele uitleg, ligt Bokt toch niet even vast zeker Frusty
Oké dus opnieuw:

Dat gedrag van tijdens Regumate tov na een operatie gaat volgens mij toch niet hetzelfde zijn. Mijn merrie staat nl. ook tijdens het krijgen van Regumate het hele jaar door lichtjes hengstig. Telkens wanneer ik springles heb (1x per maand ofzo), zegt die instructrice 'Hé, is die nu weer hengstig?' en telkens moet ik daarop zeggen dat ze gewoon altijd zo is. Staart omhoog, overgevoelig aan buik/flank, urine die echt 'hengstig ruikt' (kan het niet anders verwoorden Clown) Ook reageren de hengsten en zelfs de ruinen continu mégafel wanneer ze voorbijkomt, terwijl ze bij alle andere merries niet eens opkijken. Dat kan toch niet meer zo zijn na het wegnemen van de eierstokken?

Dan over die spuit, ik had hier al eens over gehoord en nagevraagd bij mijn veearts. Hij vertelde me dat die spuit bijna niet meer gebruikt wordt omdat heel veel veeartsen ertegen zijn (hij dus ook). Een enorm groot aantal van de paarden die zo'n spuiten kregen ontwikkelden cysten, gezwellen en zelfs kanker aan de baarmoeder en/of eierstokken. Hij raadde dat dus echt af en zei dat Regumate dan toch nog veel gezonder was dan zo'n spuit, die hij zelf ook weigert te geven.

Goh er blijft niet veel over hè, het is zo moeilijk, wou dat ik nooit een merrie gekocht had Huilen van het lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:50

x__laura schreef:
Typ ik hier net een hele uitleg, ligt Bokt toch niet even vast zeker Frusty
Oké dus opnieuw:

Dat gedrag van tijdens Regumate tov na een operatie gaat volgens mij toch niet hetzelfde zijn. Mijn merrie staat nl. ook tijdens het krijgen van Regumate het hele jaar door lichtjes hengstig. Telkens wanneer ik springles heb (1x per maand ofzo), zegt die instructrice 'Hé, is die nu weer hengstig?' en telkens moet ik daarop zeggen dat ze gewoon altijd zo is. Staart omhoog, overgevoelig aan buik/flank, urine die echt 'hengstig ruikt' (kan het niet anders verwoorden Clown) Ook reageren de hengsten en zelfs de ruinen continu mégafel wanneer ze voorbijkomt, terwijl ze bij alle andere merries niet eens opkijken. Dat kan toch niet meer zo zijn na het wegnemen van de eierstokken?

Dan over die spuit, ik had hier al eens over gehoord en nagevraagd bij mijn veearts. Hij vertelde me dat die spuit bijna niet meer gebruikt wordt omdat heel veel veeartsen ertegen zijn (hij dus ook). Een enorm groot aantal van de paarden die zo'n spuiten kregen ontwikkelden cysten, gezwellen en zelfs kanker aan de baarmoeder en/of eierstokken. Hij raadde dat dus echt af en zei dat Regumate dan toch nog veel gezonder was dan zo'n spuit, die hij zelf ook weigert te geven.

Goh er blijft niet veel over hè, het is zo moeilijk, wou dat ik nooit een merrie gekocht had Huilen van het lachen

De kans dat het na een bevalling erger word is groot. Als regumate al niet voldoende werkt, zou ik toch serieus overwegen de boel weg te halen... er zijn zat veulens, en kun je altijd een leuke uitzoeken.
Als de hormonen niet meer werken, kan ze ook niet hengstig worden.... zelfde idee als met hengst

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:01

Weet ook wat het is een pismerrie Ach gut
Paard krijgt ook eens in de zoveel tijd een kuurtje regumate.
Als ik stop met de regumate is ze niet meer extreem hengstig en gaat het weer een tijdje goed.
Ik kan soms als ze zo'n heftige hengstigheid heeft niet tussen andere paarden rijden. Ze staat dan constant te 'pissen', en als ze al loopt loopt ze met der benen wijd. Heel vervelend.
En idd benen aanleggen is o zo fijn dan Nors opkijken
Als ik alleen rijd heb ik overigens nergens last van.
Heb ook wel van iemand gehoord dat moody mare helpt. Heb hier zelf geen ervaring mee.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:05

Wanneer ik stop met Regumate is ze meteen mégahengstig, zoals nu het geval is en ik kan je zeggen, het is een ramp!
Moody Mare heeft totààl geen effect op dit paard, de vorige eigenaar heeft het ook geprobeerd en of je het nu wel gaf of niet, er was geen verandering.

Ben deze ochtend nog door dat beest tegen de eetbak geplet omdat ze het lekker vond Clown (was haar deken aan het uitdoen om naar de wei te brengen). Ik heb nu dus de rand van de eetbak mooi in het rood (morgen waarschijnlijk blauw) op m'n rug...

Rijden is bij mij echt onmogelijk, tenzij je ze met de zweep vooruit mept maar ja, da's geen optie natuurlijk.

Ik heb me ondertussen eens meer ingelicht ivm verwijderen van de eierstokken maar blijkbaar is dit een risico-operatie die de meeste klinieken niet zo maar uitvoeren? Iets van gevoelige buikwand dat veel kans geeft op complicaties, weet iemand daar iets meer van?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:03

x__laura schreef:
Wanneer ik stop met Regumate is ze meteen mégahengstig, zoals nu het geval is en ik kan je zeggen, het is een ramp!
Moody Mare heeft totààl geen effect op dit paard, de vorige eigenaar heeft het ook geprobeerd en of je het nu wel gaf of niet, er was geen verandering.

Ben deze ochtend nog door dat beest tegen de eetbak geplet omdat ze het lekker vond Clown (was haar deken aan het uitdoen om naar de wei te brengen). Ik heb nu dus de rand van de eetbak mooi in het rood (morgen waarschijnlijk blauw) op m'n rug...

Rijden is bij mij echt onmogelijk, tenzij je ze met de zweep vooruit mept maar ja, da's geen optie natuurlijk.

Ik heb me ondertussen eens meer ingelicht ivm verwijderen van de eierstokken maar blijkbaar is dit een risico-operatie die de meeste klinieken niet zo maar uitvoeren? Iets van gevoelige buikwand dat veel kans geeft op complicaties, weet iemand daar iets meer van?

het is zeker geen lichte ingreep!
ik raad je sterk aan om naar een kliniek te gaan waar ze de ingreep staande uitvoeren,dit geeft de minste risico s en de kleinste snede.
bij mijn merrie kwam ik op 4 hechtingen per flank.
moerbeke opereerd staand.