Wat is een zware ondergrond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Wat is een zware ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:33

Wat verstaan jullie onder 'zware ondergrond' betreffende de buitenbak? Welke gevolgen kan dit hebben voor het paard?

Ik stel deze enigzins simpele vraag hier omdat er blijkbaar verschillende meningen zijn over wat een zware ondergrond is en welke de gevolgen zijn. Vork
Sinds kort rijd ik in een vrij nieuwe buitenbak. Deze is gemaakt in een weiland. Er ligt drainage en zand. Maar ondanks de drainage zijn er toch nog plekken die blanc staan. De rest van de buitenbak is droog (daar waar de drainage juist loopt dus), maar je zakt er toch nog redelijk wat in.
Mijn paard vindt het ook nog moeilijk om goed te bewegen, maar dit kan echter ook te maken hebben met het feit dat hij lang niets gedaan heeft. Voordien reden we trws in een binnenbak met hard aangestampt zand. Het verschil is dus behoorlijk groot.

Hoewel ik langs alle kanten wordt verzekerd dat de ondergrond zeker niet te zwaar is, blijk ik er toch over piekeren. Dus... bokkers, wat is jullie mening?

IngridM

Re: Wat is een zware ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:19

Lijkt mij wel enigzins voor zich spreken wat een zware bak is maar okee. Als je het zelf ook zwaar vind om in te lopen is het vast zwaar.
als je paard echt erin wegzakt is het zeker zwaar. Plassen erin hebben niets met de zwaarte te maken.

Gevolgen: je kunt je paard kapotrijden........... ik heb m'n eigen paard te lang in een zware bak gereden en daar werd ze niet beter van, ze kreeg echt blessures.
Longeerbakken zijn ook vaak zwaar; van dat mulle zand waar ze dan doorheen moeten ploegen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:25

Bedankt voor je antwoord IngridM! Lachen
Mijn paard zakt tot en met zijn hoeven weg in het zand. Ik heb net een artikel op internet gevonden waarin een DA stelde dat je pas van een zware bak kunt spreken als je paard er tot aan de kogel in wegzakt. Maar dat lijkt me nogal straf?
Ik heb zelfs ergens gelezen dat een zware bak juist goed zou zijn voor de spieropbouw. Dat zeiden de eigenaars van de buitenbak trws ook toen ik aangaf dat ik de bak behoorlijk zwaar vond... Verward
Zou de bak eventueel nog beter kunnen worden naarmate hij langer ligt?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:49

tot de kogel zit een paard er snel in hoor, moet je maar eens goed opletten.
Goede bak goed voor spieropbouw ben ik het niet mee eens maar ja........ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee, met zware bakken......

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:32

Bak met los zand (vergelijkbaar met het lopen in de duinen)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:32

Mijn paarden geven zelf duidelijk aan wanneer ik rij dat het te zwaar is. Idd te vergelijken met zand in de duinen of het mulle gedeelte op het strand. Door de plassen rij ik gewoon heen Lachen.