Afgevallen, niet fit, geen zin !?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Afgevallen, niet fit, geen zin !?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:55

Mijn 3 jarige arabier is behoorlijk afgevallen de laatste week. Maar heeft nu ook geen zin meer om met me te wandelen of sowieso nu om de stal uit te komen.

Even een stukje geschiedenis over hem. Hij is dik 3 maand geleden gecastereerd. 2 maand geleden nog ontwormt. Ook 2 maand geleden naar een nieuwe stal gegaan. Op zijn oude plek stond hij heel de dag buiten en kreeg hij ook hooi/kuil bijgevoert. Op de nieuwe stal staat hij ongeveer 5/6 uur buiten, staat op vlas, en krijgt 3 maal daags kuil. Op zijn nieuwe stal bleek hij schurftmijt te hebben en dat heb ik behandeld met Neocidol. Wat hij overgins niet leuk vond wat de 2e keer wilde hij niet op de wasplaats staan en normaal doet hij altijd netjes alles wat ik van hem vraag. Best een hoop achter elkaar dus.... Oja, meneer is ook nog eens aan het (snijtanden-)wisselen.

Nu is het zo dat hij helemaal geen zin heeft om iets te doen. Behoorlijk (tot enorm) is afgevallen. Wel heel erg honger heeft want zn buik knort luid en ook tijdens het eten hoor je van alles. Buiten de ribbigheid is hij sinds gister ook wat opgetrokken.
Hij laat ook sinds een maand denk boeren, maar eigelijk alleen als hij een bepaald soort snoepje krijgt.
Hij heeft wat dunne groene poep. Maar hij heeft het wel vaker wat dunner als de rest (net als zijn moeder).
Ummm... Even voor de duidelijk hij eet wel goed en drinkt ook gewoon. Hij had ook een normale temperatuur. En toch is hij niet fit en loopt slapjes (valt niet om).

Ik heb de boer nog niet te pakken gekregen, maar ik heb in ieder geval de voicemail alvast ingesproken.
Hopelijk is het gewoon even een dipje en niets ernstigs....
Als het vanavond nog hetzelfde is of erger bel ik gelijk de dierenarts.

Ik heb even wat woorden dikgedrukt gedaan voor als je geen zin hebt om alles te lezen.
Hopelijk heeft een van jullie een tip, advies of komt het bekent voor.
Blegh, maak me echt zorgen! Verdrietig

Hagar_Helga

Re: Afgevallen, niet fit, geen zin !?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:57

Even vergeten te zeggen. Hier voor is hij nog nooit ziek geweest. (buiten een eventueel verkoudheidje om)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:00

Kan het geen reactie op het kuilvoer zijn? Zeker als de mest dunner en groener word, zou ik kijken of hij het op hooi beter doet. In Kuil zitten veel meer eiwitten ed. en daar moet hij dus aan wennen, maar er zijn ook paarden die er niet tegen kunnen.

Ik zou zeggen probeer hooi. Probeer m op gewicht te houden met eventueel meusli of maisvlokken.
Hoe oud is hij? Als hij nog jong is, onder de 5 jaar, kan je nog veulenbrok proberen om hem op gewicht te krijgen. Maar ik zal eerst kijken of hij het op hooi beter doet dan op kuil!

Succes!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:20

Bedankt, maar hij staat hier nu al 2 maand he en in het begin was hij zelfs nog aangekomen. Ik ga ook morgen zo'n vitamine shot en healtbrick halen.
Misschien beter om hem nu een deken op te doen???
Hij heeft anders nooit met deken op gestaan. En ik werk hem niet in het zweet.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:25

Wat vervelend voor je paard.
Maak je in elk geval geen zorgen over het knorren van de buik, de darm van je paard is altijd in beweging (als het goed is) en dus hoor je die altijd. En paarden zijn niet in staat om te boeren dus kijk goed wat hij doet en vraag toch voor de zekerheid je dierenarts om raad.
Misschien als hij rare geluiden in de mond maakt en snel afvalt moet je zijn gebit eens na laten kijken.

Succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:28

Zeker even naar de kliniek gaan als ik jouw was.
Als hij toch een visus heeft en hij staks wel koorts krijgt en minder/niet wil eten, heeft hij geen reserves meer.
Het "boeren" (of iets, omdat ze dat niet zouden kunnen) en een knorrende maag (wat de darmen kunnen zijn) zijn en de verdere achteruitgang, zijn imo te veel om te wachten op verbetering.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:53

De boerin net aan de tel gehad en hun hadden het ook al in de gaten dat hij was afgevallen. De boer haalt in ieder geval nog even een wormenkuur en ik heb gezegt dat hij in het voer omhoog mag. Hij staat dus wel overdag op het land gewoon heel de dag rustig te eten. Het kan best gewoon allemaal alleen met het wisselen te maken hebben. Maar je weet het niet he...
Bedankt dat jullie even meedenken!!!

En toch laat hij echt boeren. Niet met de mond open. Maar je hoort lucht door de luchtpijp onder in de hals naar de mond gaan. Hierbij kijkt hij lekker onnozel. De hoefsmid zat ook al verbaasd te kijken toen hij dat deed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:55

Ik heb ook wel eens een paard horen boeren. Of het moet iets zijn wat erop lijkt...
Iig veel sterkte met je paard. Hopelijk is hij gauw weer de oude.