Witte bloedlichaampjes laag = infectie. Maar wat is 'laag'?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tex

Witte bloedlichaampjes laag = infectie. Maar wat is 'laag'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 05:42

Mijn paard heeft volgende de DA een infectie omdat zijn witte bloedlichaampjes laag zijn 4.8. Daarvoor heeft hij een antibioticakuur gekregen van 5 dagen. De bloedtest daarna liet een kleine stijging zien: 5.2. Maar dit schijnt eigenlijk nog laag te zijn hoewel de DA mij verzekert dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. Maar dat doe ik dus wel. Is het te laag of niet? Mijn paard is duidelijk nog niet in zijn normale doen.

Heeft iemand het bloed van zijn paard ooit laten testen en weet je wat de waarde was en of dat normaal was?

ellepel

Re: Witte bloedlichaampjes laag = infectie. Maar wat is 'laag'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 06:04

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 06:35

De witte bloedlichaampjes zijn de 'infectieopruimers', antilichamen van het lichaam. Die gaan omhoog als er iets 'opgeruimd' moet worden bij een infectie.
Lage waarde van witte bl is niet erg, te hoog daarentegen wel.

tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:56

Amanda,

Vraagje: als het goed is wanneer de witte bloedlichaampjes omlaag gaan hoe kan het dan dat de DA blij is dat de waarde van de witte bloedlichaampjes is gestegen na de antibioticakuur die mijn paard heeft gekregen?

Mieke_Sling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:47

Witte bloedcellen zitten in een normale waarde tussen 5,5 - 12. Over het algemeen verhoogd gedurende een bacteriologische infectie, of lager na een virusinfectie of bij septikemie (aanwezig zijn van bacteriën of virussen in het bloed).

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:56

Ik zou het gewoon nog een keer aan mn dierenarts vragen. Laat je zijn uitleg hier weten?

tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 09:59

Wat Mieke zegt verklaart mijn vraag wel. Bedankt Mieke. Het zou dus betekenen dat mijn paard een virusinfectie. Na de antibiotica is de waarde van de wbc dus gestegen hetgeen dus goed is voor mijn paard omdat hij maar op 4.8 zat.
Ik zal nog eens meer uitleg vragen. Als het me lukt om een duidelijk antwoord te krijgen laat ik het weten. Overigens wonen mijn paard en ik inmiddels in Australie vandaar dat het iets moeilijker is om uit te vinden wat er met hem is.