Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Bonny4life schreef:ik lees steeds vaker...
dat selenium giftig kan zijn, en vitamine e ook niet al te best is..
dorientjuh schreef:Bovendien heb ik al eerder gelezen dat selenium al voldoende voor komt in het voederrantsoen. Als je dat dan nog bij gaat voeren, dan kan het dus zijn dat je paard een te hoge dosis daarvan binnen krijgt en dat dit dus giftig is.
siskeh schreef:dorientjuh schreef:Bovendien heb ik al eerder gelezen dat selenium al voldoende voor komt in het voederrantsoen. Als je dat dan nog bij gaat voeren, dan kan het dus zijn dat je paard een te hoge dosis daarvan binnen krijgt en dat dit dus giftig is.
ik reken dit ff om naar koeien hoor, daar weet ik meer van het rantsoen af nl.
maar waar wij wonen is het selenium gehalte in het voer zo belachelijk laag dat als we er niets aan doen al onze kalveren dood geboren zouden worden.
het is dus neit altijd zo dat het basisrantsoen genoeg selenium bevat.
maar ik denk zowiezo dat het niet gezond is om er echt te veel van te geven!
. Het is als met de meeste dingen, teveel kan schadelijk zijn. siskeh schreef:dorientjuh schreef:Bovendien heb ik al eerder gelezen dat selenium al voldoende voor komt in het voederrantsoen. Als je dat dan nog bij gaat voeren, dan kan het dus zijn dat je paard een te hoge dosis daarvan binnen krijgt en dat dit dus giftig is.
ik reken dit ff om naar koeien hoor, daar weet ik meer van het rantsoen af nl.
maar waar wij wonen is het selenium gehalte in het voer zo belachelijk laag dat als we er niets aan doen al onze kalveren dood geboren zouden worden.
het is dus neit altijd zo dat het basisrantsoen genoeg selenium bevat.
maar ik denk zowiezo dat het niet gezond is om er echt te veel van te geven!
Ikima schreef:Ik heb even bij de "paardendrogist" een stukje opgezocht over vitamine E en selenium.
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6116
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6105
Het geeft niet echt informatie wat de gevolgen van overdosering zijn maar wel wanneer je overdoseert.
frunnik schreef:Ikima schreef:Ik heb even bij de "paardendrogist" een stukje opgezocht over vitamine E en selenium.
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6116
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6105
Het geeft niet echt informatie wat de gevolgen van overdosering zijn maar wel wanneer je overdoseert.
Toevallig net even zitten rekenen voor mijn eigen paard. Maar als je de doseringen aanhoud die de paardendrogist aanraad dan zou de behoefte aan vit E 2000-2500 mg/dag zijn voor een volwassen paard. Indien je 1 schep van de meeste vit E suplementen van de paardendrogist geeft zit je al op die 2000 mg. (NAF en Sectolin bijvoorbeeld) Je kunt de hoeveelheden vinden op de paardendrogist onder het kopje informatie van het product. Overdoseren doe je indien je 5000 mg/dag geeft en dit kan schadelijk zijn!!!! Het heeft in ieder geval geen meerwaarde om meer dan die 2500 mg/dag te geven.
Vervolgens zijn veel plantaardige producten rijk aan vitamine E, dus ook het hooi en kuil kan een behoorlijke hoeveelheid vitamine E bevatten, een beetje afhankelijk van de kwaliteit en hoeveel je voert. Verder zit er in een goede brok ook een hoeveelheid Vit. E en hangt het dus af hoeveel brok je voert hoeveel Vit. E je daar nog uit binnenkrijgt. Toevallig net zitten rekenen met Cavalor Endurix, dit bevat 200 mg/kg brok. Als je dus bijv. 3 kg brok per dag voer, geef je dus 600 mg vit E.
Voor selenium geldt dat de aanbevolen hoeveelheid volgens de paardendrogist 2,5 mg/dag is en overdosering bij 8 mg/dag. Maar de dosering selenium in het voer ligt meestal wat hoger. Dus een tekort aan selenium is zelden het geval.
Met andere woorden, een half schepje vit. E dekt meestal al het tekort, als dit er al is. Ik zou als je duidelijk verschil merkt indien je vit. E bijvoert gewoon uitproberen hoe weinig je kunt geven om nog steeds het gewenste effect te behouden. Maar ik zou zeker niet meer geven dan 1 schepje omdat je dan nog wel eens dicht bij overdosering in de buurt zou kunnen komen
Daar stem ik het op af. Geef met dat spul liever te weinig dan te veel. Het helpt wel moet ik zeggen! casperrr schreef:Ik geef nog niet eens is een halve schep op een dag, moet wel zeggen dat ik kijk naar de training die we hebben gehad.Daar stem ik het op af. Geef met dat spul liever te weinig dan te veel. Het helpt wel moet ik zeggen!