Straal problemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Straal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:06

Mijn tinker heeft erg veel problemen met de straal aan alle hoeven.
Van de zomer heb ik 3 hoeven beter gekregen. Droge stal en droge wei. 1 hoef was nog niet helemaal beter. Nu is het helemaal mis. Is dit straalrot?

Afbeelding

Op de foto kan je zien hoe het nu is. De straal groeit ook heel snel en er vallen allemaal gaten in zeg maar. Ook is ie erg zacht. De straalgroeven zijn in een paar weken weer dicht gegeroeid. Ik krap twee keer per dag zijn hoeven uit. Als de smid is geweest bloed het ook altijd. Vaak is het dan bijna eruit.
Ik had van de zomer ook rood spul van mijn da gehad maar dit is op je kan dit alleen gebruiken als het te ver is. Ik zou iets moeten hebben wat ik preventief kan gebruiken.

Weet iemand waarom het steeds terug komt?
Kan een paard gewoon gevoel zijn?
Heeft het met een vieze stal te maken?
Kan het straal kanker worden?

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen.

Hoeftniet

Re: Straal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:37

Frats schreef:
Mijn tinker heeft erg veel problemen met de straal aan alle hoeven.
Van de zomer heb ik 3 hoeven beter gekregen. Droge stal en droge wei. 1 hoef was nog niet helemaal beter. Nu is het helemaal mis. Is dit straalrot?

Afbeelding

Op de foto kan je zien hoe het nu is. De straal groeit ook heel snel en er vallen allemaal gaten in zeg maar. Ook is ie erg zacht. De straalgroeven zijn in een paar weken weer dicht gegeroeid. Ik krap twee keer per dag zijn hoeven uit. Als de smid is geweest bloed het ook altijd. Vaak is het dan bijna eruit.
Ik had van de zomer ook rood spul van mijn da gehad maar dit is op je kan dit alleen gebruiken als het te ver is. Ik zou iets moeten hebben wat ik preventief kan gebruiken.

Weet iemand waarom het steeds terug komt? Kan aanleg zijn, vorm van de voet of misschien is het nooit helemaal weggeweest.
Kan een paard gewoon gevoel zijn? Sommige paarden hebben meer aanleg dan anderen
Heeft het met een vieze stal te maken? Kan zijn. Mest en urine in een te kleine paddock kan ook
Kan het straal kanker worden? In extreme gevallen wel maar is zeker GEEN stelregel.

Vraag je dierenarts om iets sterks, laat je smid het goed uitsnijden. Als je met iets gaat behandelen dan iedere dag tot de volgende beslag/bekap beurt. Voor het behandelen uiteraard eerst goed schoonmaken (borstel schoon) anders heeft het geen enkele zin. Zeer zeker behandelen, op de foto lijkt het alleen rotstraal te zijn, maar om het goed te beoordelen moet het in het echt gezien worden, vraag je smid en/of dierenarts! Ik ben benieuwd wat jullie zeggen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 08:01

Daar ben ik dus ook op zoek naar een goede smid die mij kan helpen die van helpt niet. Hij doet de hoeven en is weer weg. Dierenarts geeft alleen spul ervoor als het er is. Kan het niet preventief behandeld worden met bv dry-feet?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:01

Hallo , 't is natuurlijk heel moeilijk om zo'n probleempje op zo een foto te beoordelen, maar als ik het zo zie denk ik niet echt dat er veel aan de hand is hoor.
De hoeven zijn vrij plat, en de straal is vrij groot in omvang en draagt heel goed mee, dus ze word ook telkens het paard loopt echt wel tegen de grond gedrukt en daardoor is de sleet erop ook normaal, die stukjes eruit is waarschijnlijjk door allerlei oneffenheden en steentjes op de grond.
De straal is er ook voor bedoelt om mee te dragen en vooral om de pompwerking van de hoef te doen functioneren, dit is dus een heel normaal ding.
Ik denk dus niet dat het enig probleem oplevert als het paard niet te veel gebruikt word, maar indien het meer zou gebruikt worden dus een grotere belasting, dan zou ik eigenlijk een ijzer aanbevelen, ik zal je ook zeggen waarom.
De hoeven zijn vrij plat en al heel breed, met een reusachtige straal er midden in, die draagt en drukt dus telkens de voet word neergezet en pomt dus steeds bij elke stap de hoef een beetje meer open, ( dit is goed maar daar het al heel ver open is mag het zeker niet nog meer worden.)
Het bloeden van de straal is niet echt heel raar na het bekappen, maar het is in deze situatie iets da je zou kunnen verwachten , ook weer daar de straal zo heel groot is en eigenlijk net iets te veel meedraagt.
Om op je vraag wat kan je preventief ondernemen, zou ik zeggen , neem een emmertje water doe er een flinke scheut javel bij en en zet de hoeven er een minuutje in zo af en toe 1 keer per week bv.
Goed poetsen en niet te veel vet opsmeren.
Je mag me zeker steeds privé ook contacteren.
Ik geef al jaren rijles , train paarden , schriktraining, gedragscorrectie, natural horsemanship,....
Ben zelf ook hoefsmid.
Regio Antwerpen

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:20

dit lijkt mij ook rotstraal. goed behandelen met egypische zalf en een paar watjes. totdat het over is en daarna twee of drie keer per week de hele onderkant van de voet goed teren. zodat er minder vocht in komt. werkt super bij mijn paardjes

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:50

mmm lastig diverse mogelijkheden. Ik heb gelezen bij natuurlijk bekappen dat de straal idderdaad mee moet dragen. Dit gebeurt hier omdat de hoeven kort zijn. Ik rij mijn paard bijna elke dag 2 uur. Afgelopen zomer heeft hij ijzers gehad. Toen was het op 1 hoef na weg.
Moet deze straal niet worden bij gesneden? Anders groeit alles helemaal dicht. En dit is ook makkelijker met behandelen. Denk ik.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:05

zoals je zelf al aanhaalde ( vorig jaar met ijzer was het bijna weg )
ik gaf al een hele uitleg , en geloof me ik praat niemand ijzers aan hoor , maar als het helpt helpt het hé en op zich is er niks mis mee een ijzer hoor.
ik weet wel dat er een trend is van de naturals maar je moet ook niet overdrijven daarin , ik doe zelf ook natural horsemanship maar niet alles wat die aanhangers beweren is alleen maar de juiste waarheid natuurlijk.
op jouw foto zie je ook idd dat de straaall een beetje rood gekleurd is en dit tot en met de hoefballen, dit is een situatie die niet normaal te noemen is, dit komt door overdreve druk en daardoor een verwonding.
Plaats een ijzer ,en laat het door een goede smid doen , probleem opgelost, paard gelukkig en de mens dan ook.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:30

aeolusnr1 schreef:
Hallo , 't is natuurlijk heel moeilijk om zo'n probleempje op zo een foto te beoordelen, maar als ik het zo zie denk ik niet echt dat er veel aan de hand is hoor.
De hoeven zijn vrij plat, en de straal is vrij groot in omvang en draagt heel goed mee, dus ze word ook telkens het paard loopt echt wel tegen de grond gedrukt en daardoor is de sleet erop ook normaal, die stukjes eruit is waarschijnlijjk door allerlei oneffenheden en steentjes op de grond.
De straal is er ook voor bedoelt om mee te dragen en vooral om de pompwerking van de hoef te doen functioneren, dit is dus een heel normaal ding.
Ik denk dus niet dat het enig probleem oplevert als het paard niet te veel gebruikt word, maar indien het meer zou gebruikt worden dus een grotere belasting, dan zou ik eigenlijk een ijzer aanbevelen, ik zal je ook zeggen waarom.
De hoeven zijn vrij plat en al heel breed, met een reusachtige straal er midden in, die draagt en drukt dus telkens de voet word neergezet en pomt dus steeds bij elke stap de hoef een beetje meer open, ( dit is goed maar daar het al heel ver open is mag het zeker niet nog meer worden.)
Het bloeden van de straal is niet echt heel raar na het bekappen, maar het is in deze situatie iets da je zou kunnen verwachten , ook weer daar de straal zo heel groot is en eigenlijk net iets te veel meedraagt.
Om op je vraag wat kan je preventief ondernemen, zou ik zeggen , neem een emmertje water doe er een flinke scheut javel bij en en zet de hoeven er een minuutje in zo af en toe 1 keer per week bv.
Goed poetsen en niet te veel vet opsmeren.
Je mag me zeker steeds privé ook contacteren.
Ik geef al jaren rijles , train paarden , schriktraining, gedragscorrectie, natural horsemanship,....
Ben zelf ook hoefsmid.
Regio Antwerpen

Sorry maar ik vind dit wel een beetje een heel tegenstrijdig verhaal.
Aan de ene kant zeg je dat het goed is dat de straal op de grond komt voor de pompwerking, maar aan de andere kant moet je wel ijzers als je wat met het paard gaat doen want anders drukt de straal teveel op de grond (??).
Om daarom maar een ijzer aan te raden gaat er bij mij niet in.

Verder is het absoluut NIET normaal als een straal steeds bloedt!
Een minuutje in de week in een sopje zetten zal zeker niet helpen.
Heel apart dat je dit zegt, sorry.

De straal moet eens goed schoongesneden worden door een goede hoefsmid, en daarna behandeld worden met een goed middel tegen rotstraal, zoals CTC spray oid. Nu blijf je steeds rotstraal houden met die kieren en gaten. Pak ook de oorzaak aan. Hou vooral je stal goed schoon van urine en mest, en geef het paard zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.
Ik ga mee met Hoeftniet dus.

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:08

naar mijn mening lijkt dit wel erg op rotstraal , het beste kun je je hoefsmid de straal goed schoon laten snijden en daarna behandelen met betadine of hipposol , de rotstraal vind vaak zijn oorzaak in slechte stal hygiëne maar kan ook een aangeboren gebrek zijn , het ene paard is nou eenmaal sterker dan het andere , een straal hoort in principe niet te bloeden na het bekappen , het is echter wel zo dat een rotte straal lastig schoon te snijden is omdat de weerstand die de straal geeft tegen je renet (mes) varieert door de rotte plekken zo kun je erg makkelijk uitschieten , het hoeft niet maar komt wel vaak voor zelfs bij de beste smeden

gr david

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:08

Het is een lastig probleem. Ja schoonhouden van de stal ben ik het mee eens. Mijn stalhouder is een voorstander van een potstal. Maar dit werkt dus niet bij mijn paard. Dit heb ik hem al meerdere keren vertelt. Nu ga ik maar zelf mijn styal mesten elke dag.
Nu het volgende punt door een goede smit uit laten snijden?!! Maar waar vind ik die? Eentje die echt aandacht aan het paard besteed.
Ijzer heb ik er nu bewust niet onder met het natte weer. Tot voor 1,5 maand terug had hij nog ijzers en zijn we 3 keer onder uit gegaan in het bos (zelfs in stap). Zonder ijzers heeft hij daar geen last van.

En het zou dus kunnen zijn dat met het schoonhouden en droog houden van de stal de straalrot weg kan blijven. Of moet ik nog iets preventies doen?
Ben al begonnen met het schoonwassen van de straal en betedine erin totdat ik een smid heb.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:19

Ook ik denk dat het rotstraal is. Mijn paard zijn benen en hoeven spoot ik goed af na het binnen halen uit de wei (ook wel blub helaas) en droog het daarna goed na met handdoeken. Ik ging alleen daarvoor iedere dag een keer extra naar stal en moest daar een behoorlijk eind voor fietsen. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het is, dit serieus te nemen. Iedere dag een goed gevulde schone stal en dan nog was het probleem aanwezig. Ik gebruikte ook wel Hoof Sole Harderner maar niet te veel.
Mijn smid hield het ook altijd goed in de gaten (had geen ijzers en kwam gewoon om de zeven weken) maar op den duur hield ik het zelf onder controle.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:41

Vriendin van mij deed altijd zinkolie in de straalgroeven, dit is een zalf (en geen olie) en moest ze op aanraden van onze toenmalige en zeer kundige hoefsmid gebruiken, werkte goed. Ze liet het maken bij de apotheek.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:45

Het belangrijkste is dus inderdaad dat je een goede smid vraagt om het uit te snijden (bel een paardenkliniek op om te vragen welke smid er goed is in de buurt!). Ja, een potstal kan zeker zijn invloed hebben op de straal. Probeer je paard zoveel mogelijk in een paddock/weiland/bak te laten lopen. En houd de stal goed schoon. Ik heb persoonlijk echt goede ervaring met CTC spray (blauwspray in de volksmond). Dit wordt ook door dierenklinieken aangeraden, een busje kost zo'n 12 euro en je doet er hartstikke lang mee. Belangrijk is inderdaad dat je de stralen goed schoonwast en afdoogt voordat je ze inspuit.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:53

Waarschijnlijk heb ik een goede smid gevonden. En zal nog eens nadenken over welk middeltje ik ga proberen. Want dat moet je ook uit zoeken. Bedankt voor de goede adviezen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:13

Ik gebruik altijd hipposol maar heb het nog, en doe dit een a 2 keer per week erin spuite.
Krap iedere dag de hoeven goed sschoon, ja helaas heeft mijn haflinger er meer last van.
Maar blauwspray, dat heb ik nog nooit gehoord, en dat werkt echt?
Ga ik dat de volgende keer proberen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:31

Ik zweer ook bij CTC spray. Eerst goed laten schoonsnijden door de hoefsmid en dan de spray erop. Zo'n 30 sec. laten drogen en nog een keer sprayen. Dit 3 dagen achter elkaar herhalen en dan kun je overgaan op onderhoud 1x in de week.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:38

Ik heb zelf een paard wat hele diepe straalgroeven heeft waardoor snel 'rotstraal' onstaat.
Ik laat de smid het altijd goed wegsnijden en dan zover mogelijk als het kan. Soms bloed
het een beetje. Daarna de hoeven een aantal dagen inspuiten met hoef- en zoolhardmakende spray.
Die haal ik bij de dierenarts. Is blauwachtig schuimend spul. Paar dagen goed behandelen en je
hebt er dan bijna geen last meer van. Af en toe een keer als het een natte periode is.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:15

Mijn paard heeft nu ook last van rotstraal door een natte wei, ik maak als hij s'avonds op stal komt, ook goed zijn straal schoon, droog ze uit met handdoeken, en spray in met Dry Feet, en ik merk al dat ze harder worden, alleen de hoefballen zelf zijn nog zacht. Maar ik zie ook bij de ene hoef zo'n rode verkleuring, is dit echt een kneusing dan?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:54

Mijn fjord had ook rotstraal en heb er ook CTC spray voor gekregen en het werkte heeeel snel en is alweer een tijdje weg en is ook weer helemaal mooi gegroeid zoals t hoord......

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:03

Ziet er inderdaad uit als rotstraal. Het lijkt nu veel erger dan dat het is, omdat er overal losse flappen aanzitten. Ik zou gewoon even een goede smid laten komen. Voor rotstraal kun je genoeg middeltjes vinden hier op bokt. Wat zegt je huidige smid hier dan van. Dat de straal steeds bloed vind ik ook niet normaal eigenlijk.
succes iig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:00

Mijn tinker had ongeveer hetzelfde:
[BEH] Bobbeltje op/in de straal
Ik was eerst bang dat het wat anders was dan rotstraal, maar het bleek toch ook een soort rotstraal te zijn die van binnenuit te werk was gegaan..

Dat de straal bloedt is echt niet goed en helemaal niet nodig.. Door die open wonden komen er juist meer bacteriën in en gaat de rotstraal moeilijk weg.
Je moet zorgen dat de smid rondom het zachte deel alles bloot legt, zodat je het goed kan behandelen.. Ik zou persoonlijk een andere smid zoeken als deze je vertelt dat bloeden normaal is.. En dan met een klein kwastje en een straaltje water elke dag alles schoonmaken tot in de diepste groeven. En dan wat hoofsolution erop/erin doen, en daar achteraan wat watjes.
Probeer je paard zo min mogelijk in contact te laten komen met urine en mest. Die van mij heb ik op een klein uitloopstukje gezet op het zand met zijn stal er aan vast, zodat hij altijd droog staat en niet de hele dag in de stal in de mest hoeft te staan.
Een of twee keer per dag de hoeven verzorgen.. En na een week was alles bij mijn paard weer hard Haha!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:42

Wat bij mijn paard goed hielp:

1. Hoefsmid de hoef laten bekappen (die haalt dan gelijk de 'rotte' delen weg en de losse flapjes)
2. Hoef insprayen met Hoof en Sool of CTC spray (beide te krijgen bij de veearts voor €10)
3. Stal goed schoon en droog!
4. Dagelijks het sprayen herhalen

Je moet consequent blijven en dan gaat het vanzelf weg succes!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:15

dank jullie wel. Vrijdag komt er een andere smid. Ik ben erg benieuwd.