aeolusnr1 schreef:Hallo , 't is natuurlijk heel moeilijk om zo'n probleempje op zo een foto te beoordelen, maar als ik het zo zie denk ik niet echt dat er veel aan de hand is hoor.
De hoeven zijn vrij plat, en de straal is vrij groot in omvang en draagt heel goed mee, dus ze word ook telkens het paard loopt echt wel tegen de grond gedrukt en daardoor is de sleet erop ook normaal, die stukjes eruit is waarschijnlijjk door allerlei oneffenheden en steentjes op de grond.
De straal is er ook voor bedoelt om mee te dragen en vooral om de pompwerking van de hoef te doen functioneren, dit is dus een heel normaal ding.
Ik denk dus niet dat het enig probleem oplevert als het paard niet te veel gebruikt word, maar indien het meer zou gebruikt worden dus een grotere belasting, dan zou ik eigenlijk een ijzer aanbevelen, ik zal je ook zeggen waarom.
De hoeven zijn vrij plat en al heel breed, met een reusachtige straal er midden in, die draagt en drukt dus telkens de voet word neergezet en pomt dus steeds bij elke stap de hoef een beetje meer open, ( dit is goed maar daar het al heel ver open is mag het zeker niet nog meer worden.)
Het bloeden van de straal is niet echt heel raar na het bekappen, maar het is in deze situatie iets da je zou kunnen verwachten , ook weer daar de straal zo heel groot is en eigenlijk net iets te veel meedraagt.
Om op je vraag wat kan je preventief ondernemen, zou ik zeggen , neem een emmertje water doe er een flinke scheut javel bij en en zet de hoeven er een minuutje in zo af en toe 1 keer per week bv.
Goed poetsen en niet te veel vet opsmeren.
Je mag me zeker steeds privé ook contacteren.
Ik geef al jaren rijles , train paarden , schriktraining, gedragscorrectie, natural horsemanship,....
Ben zelf ook hoefsmid.
Regio Antwerpen
Sorry maar ik vind dit wel een beetje een heel tegenstrijdig verhaal.
Aan de ene kant zeg je dat het goed is dat de straal op de grond komt voor de pompwerking, maar aan de andere kant moet je wel ijzers als je wat met het paard gaat doen want anders drukt de straal teveel op de grond (??).
Om daarom maar een ijzer aan te raden gaat er bij mij niet in.
Verder is het absoluut NIET normaal als een straal steeds bloedt!
Een minuutje in de week in een sopje zetten zal zeker niet helpen.
Heel apart dat je dit zegt, sorry.
De straal moet eens goed schoongesneden worden door een goede hoefsmid, en daarna behandeld worden met een goed middel tegen rotstraal, zoals CTC spray oid. Nu blijf je steeds rotstraal houden met die kieren en gaten. Pak ook de oorzaak aan. Hou vooral je stal goed schoon van urine en mest, en geef het paard zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.
Ik ga mee met Hoeftniet dus.