Extra ruwvoer bijgeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Extra ruwvoer bijgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:01

Hey hey,,

Graag zou ik tips willen over wat ik kan gaan bijvoeren nu het winter word.
Mijn paard staat op een grote, ruime weide waar zelfs in de winter nog wat te knabbelen valt maar natuurlijk niet zoveel meer als in de zomer.
Het gras is echt korter aan het worden & binnenkort gaat er nog een stuk van de wei open waar nog lang gras opstaat maar dat is zo weer afgegeten.
Nu zou ik heel graag extra ruwvoer aanbieden als de wei wat kaler word.
Kan iemand mij zeggen wat er allemaal onder ruwvoer valt ?

Mijn paard krijgt dit te eten:

's morgens:
- 1 plak hooi
- 1 schep structuurmuesli (730gram)
- de wei op

Na het rijden:
- 1 schep structuurmuesli
- de wei op

's avonds op stal:
-berg hooi
- halve emmer wortelen
- schep muesli of slobber
- er ligt stro in de stal

Meer hooi geven word al gedaan door de wei eigenaar overdag. Maar niet genoeg. Na een uurtje is het op.
Ik heb nog de mogelijkheid om grote balen voordroog te bestellen. Alleen is de opslag hiervan een probleem ...
Verder heb ik nog de mogelijkheid om in de aveve zakken lucerne, zakken gras-mix, zakken bietenpulp, zemelen & kleine baaltjes compact gras te halen.

Wat raden jullie me nou aan om nog bij te geven qua ruwvoer ? Het moet wel handig zijn om te geven & het moet voldoen aan de ruwvoerbehoefte van mijn paard.
Mijn paard valt nogal snel in ...

felicity

Re: Extra ruwvoer bijgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:04

Kan er niet meer hooi s'ochtends en s'avonds gegeven worden?
Mijn paarden krijgen s'avonds onbeperkt hooi/kuil en s'ochtends een klein plukje dan staan ze overdag op het land.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:09

felicity schreef:
Kan er niet meer hooi s'ochtends en s'avonds gegeven worden?
Mijn paarden krijgen s'avonds onbeperkt hooi/kuil en s'ochtends een klein plukje dan staan ze overdag op het land.

Die berg hooi die ik 's avonds geef is vrijwel onbeperkt. Daar is ze echt een paar uren zoet mee. Haha!
De reden dat de paarden 's morgens maar 1 plak hooi krijgen is zodat ze sneller buiten kunnen en daar kunnen eten. Al valt er over een tijdje niet veel meer te eten op de wei ...en daarom zoek ik iets dat in de dag kan worden bijgevoerd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:32

Mijn paarden hebben daar echt genoeg aan. S'avonds onbeperkt hooi. Die van mij krijgen 1 1/2 plak hooi en een halve plak kuil (zijn grote balen). En s'morgens een klein plukje hooi voor ze naar buiten gaan.

Je zou nog luzerne bij kunnen voeren bij de meusli. Maar ik denk niet dat hij echt te kort komt aan ruwvoer.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:15

Kijk eerst eens even in de wiki. Daar staat een hoop over ruwvoer. Onbeperkt lage kwaliteit hooi blijft nog altijd het beste.