Knikkende gewrichten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rinthoron

Knikkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:02

Mijn merrie van 8 tikt heel erg in dr gewrichten. het meest in dr sprong en kogels, na beweging word het niet minder/meer.
Ook als ik het rechter achterbeen optil lijkt het wel of ze even door haar linker sprong gewricht heen zakt.
heeft iemand hier ervaring mee of tisp voor mij?

kim18a

Re: Knikkende gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:41

Somigge mange pony's hebben er ook last van maar ik weet niet hoe het komt want die krijgen gewoon genoeg beweging
maar mischien wel door de leeftijd.
groeten kim

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:45

het heeft iets te maken met het kraakbeen, weet het niet precies. Volgens mij is het niet iets om je heel druk over te maken .. Knipoog

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:26

bij die van mij knakt het in het rechterachterbeen. Volgens de DA toen kon het geen kwaad en ondervind er geen hinder van.

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:49

nee, volgens mij heeft ze er geen last van. maar omdat het in al haar gewrichten in dr benen zit maakte ik me toch zorgen.
bedankt voor jullie reacties

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:22

Volgens mij zijn de knakken net zoals bij mensen: er zijn veel theorieen over, maar geen 1 is ooit bewezen. (Luchtbellen, kraakbeen, mogelijk slijtage of juist niet, etc.)
Zakken door het kootgewricht komt, in mijn ogen, vaak door flexibiliteit en daardoor minder stabiliteit. Vooral goed te zien bij dressuurpaarden bij bijv. de passage.

Wanneer is het knakken begonnen? Heb je iets veranderd in je training bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat wanneer het paard zijn benen anders gaat gebruiken, dat er een soort standsverandering plaatst vindt, wat het geluid in de hand werkt.
Dan zou je kunnen proberen tijdens de training het paard in verschillende tempo's en houdingen te rijden om te kijken wanneer het geluid wordt verminderd / verergerd.

Misschien kan je eens contact opnemen met je dieren arts of een dierfysiotherpeut om te vragen of hij/zij hier ervaring mee heeft?

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:41

Ze heeft het al zolang ik dr ken. ik rij nog niet met dr, ik ben wel weer begonnen met longeren maar ik merk geen verandering. Het is wel de bedoeling dat ik met haar ga rijden als het allemaal goed gaat.
Weet iemand een goede fysio in de buurt van Bennekom?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:15

ja! minke lagerweij !(kun je gewoon googlen....)

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:51

Kan geen kwaad, bij ons hebben ze dat ook en volgens de dierenarts is er niets aan het handje. Lachen

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:52

ok, thnx!

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:17

knakken in de benen komt doordat de pezen over de aanhechting gaan.. dat geeft het knakkende geluid als je paard beweegd. dit kan geen kwaad.. paard slijt er ook niet eerder van ofzo.. ze zijn ermee geboren en het gaat ook niet meer weg.. zal ook niet minder worden van bv arbeid.. als jij aan het geluid gewend bent hoor je het iig zelf niet meer Lachen

het doorzakken in de sprong zegt me niets.. lijkt me dan dat je paard zijn evenwicht aan het zoeken zal zijn om het gewicht naar het andere been te verplaatsen..

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:36

Nu het kouder begint te worden heeft ze meer moeite om dr achterbenen op te tillen, ze doet het wel als het moet maar ze laat duidelijk merken dat ze het er niet mee eens is. het staande been doet echt heel raar, ze zakt er ongeveer 10 cm doorheen en dan staat ze weer gewoon. ze begint het nu ook te doen als ik dr ineens weg laat galopperen, het lijkt wel of ze dr achterbenen vergeet ofzo? heel apart.