"hooi-mest" , goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

"hooi-mest" , goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:10

Vandaag zag ik in de 'stal' mest liggen wat heel erg korrelig leek.
Van binnen zag ik dat er allemaal hele kleine sprietjes inzaten, ik denk van het hooi.
Aangezien onze paarden normaal alleen in de wei staan en je dan niet zo met de mest bezig bent, heb ik dit zelf nog nooit gezien.
Ik vroeg me af wat dit zegt over het paard; verteert hij het hooi dan niet goed?
Krijgt hij dan teveel of te weinig hooi bijvoorbeeld?
Ben benieuwd of iemand van jullie weet waardoor het komt, en of het een goed of slecht teken is, of misschien wel neutraal.
Heb geen foto gemaakt Clown maar denk dat jullie je er wel een voorstelling van kunnen maken.

Ramara

Re: "hooi-mest" , goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:03

Volgens mij is het wel normaal.
Ruwvoer is nou eenmaal moeilijker verteerbaar dan vers sappig gras.
Hoe grover het voer, hoe meer moeite het kost het te verteren en hoe langzamer het voer door het maagdarmkanaal gaat.
Zolang ze voldoende beweging krijgen en er geen overmaat ruwvoer gegeven wordt (wat tot verstoppingen kan leiden), is er niets aan de hand... Knipoog
Edit - Natuurlijk zijn er wel meer oorzaken mogelijk: kunnen ook tandproblemen zijn (niet goed kauwen van het voer) of ook echt een ziekte van het maagdarmkanaal, maar dan komen er ook wel meestal meer symptomen bij kijken.

anniee

Re: "hooi-mest" , goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:12

De tandarts is bij allemaal geweest afgelopen zomer dus ik denk dat dat wel goed zit. Ze staan een groot deel van de dag op het land (10 tot 5 zeg maar), dus voldoende beweging krijgen ze zeker. We voeren niet onbeperkt hooi, dus ook een overmaat zal het niet zijn denk ik. Ze zijn zo'n 2 uur aan het eten als ze op stal komen, en sochtends weer en dan dus op de weide waar nog een klein beetje te knabbelen staat.

Ik had het nog nooit gezien, en het was ook maar 1 mestbult (staan 2 ponys bij elkaar) maar ik zal het even in de gaten houden en ook kijken of ik kan uitvinden van welke pony het is. Bedankt voor je antwoord in elk geval Lachen