Ervaringen huidinfectie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Ervaringen huidinfectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:49

Mijn jaarling heeft al een week of drie bulten op kont en rug, zijn flinke bulten ten grote van een grote knikker ( zo voelt het ook aan ). Dierenarts is erbij geweest, heeft 10 dagen op anti-biotica gezeten maar het werd niet beter, er kwamen zelfs bulten bij en ze werden groter, kweek van gedaan en nu staat hij op een andere anti-biotica. Bleek dat het een bacterie is die voor alles gevoelig is behalve de anti-biotica die ik in eerste instantie had gekregen.
De bulten bestaan uit korsten, wanneer deze korsten eraf gaan zit er een dikke laag pus onder, bulten zitten door de dikke wintervacht te vast om ze zo los te krijgen. Hij stond nog 24/7 buiten maar helaas mag er geen schuilstal gebouwd worden, dierenarts zei dat dit geen probleem was.

Eergister was hij ineens heel sloom en futloos, andere dierenarts gebeld omdat ik het toch niet vertrouwde. Hij had 39.5 koorts en stond pompend adem te halen. Deze dierenarts vond het absoluut geen goed idee om een paard met huidinfectie in de regen te laten staan dus staat hij nou snachts op stal en overdag een paar uur buiten ( als het droog is ). Hij heeft een koortsverlager gehad en een flinke dosis antibiotica en vitaminen.

Op dit moment gaat het ook weer redelijk met hem. Heeft iemand ervaringen hiermee? Hoe lang het duurt voordat het genezen is>?

ellepel

Re: Ervaringen huidinfectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 07:58

heeft dit dier last van rainrot?
ook wel regenschurft genoemd

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:51

Geen idee wat regenschurft is, als ik het zo opzoek op internet zijn de bulten bij regenschurft veel kleiner. Je ziet de bulten echt al op 5m afstand duidelijk zitten ondanks zijn dikke wintervacht..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:52

het kwam wel zo op mij over toen ik je beschrijving las.
maar hoe gaat het nu dan?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:20

Ja dat dacht ik ook.. Maar heb er totaal geen ervaring mee.

Hij voelt zich duidelijk een stuk beter nu, heeft geen koorts meer. Vandaag galopeerde hij voor het eerst weer de wei op naar zijn vriendjes, dat is weer een goed teken.
Gister kon ik wat bulten los krijgen en de etter eronder lijkt een stuk minder te zijn geworden dus deze antibiotica lijkt goed aan te slaan.

Uitslag van de kweek was;
Rechtsstreeks onderzoek : zeldzame grampositieve kokken
Cultuur : Coagulase-negatieve stafylokokken talrijke kolonies
Cultuur anaeroben: Geen groei na 48 uur incubatie.

Hij staat nou op trimethprim- sulfamethoxine, voorheen had hij amoxicilinne en dat was de enige antibiotica waar volgens de kweek de bacterie tegen resistent is.