Steeds weer 1 dik been of 2 benen .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Steeds weer 1 dik been of 2 benen .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:41

Hoi,

Wie heeft een idee ?
Mijn paard heeft sinds van de zomer soms opeens 1 of 2 dikke achterbenen. Ik dacht eerst aan stalbenen, maar hij had het ook toen hij nog dag en nacht buiten stond ....
Zijn ene achterbeen is altijd dikker als het andere. En soms is alleen dat been dik.
20 minuutjes stappen helpt niet. Maar een buitenritje stap van 40 minuten zorgt meestal wel voor een dunner been.
En dan is het weer een paar dagen helemaal weg, en opeens is het er dan weer.

Nu had ik wel uitgevonden dat het steeds gebeurde nadat ik gras had bijgegeven. Kan fructaan idd voor dikke benen zorgen ?
En kan ook b.v. brok met een hoog zetmeel gehalte daar voor zorgen ?

Zammie

Re: Steeds weer 1 dik been of 2 benen .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:44

Ik weet dat eiwitten een boosdoener kan zijn. Vooral kuil/foliehooi zit hier vol mee en ook in biks zit aardig wat eiwitten. Gras natuurlijk in het voorjaar, geen idee hoe of dat met fructaan zit en dikke benen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:20

mijn paard heeft 1 zon achterbeen. en blijkt dus Vocht in de pees!!! Te hebben!

Als je het neit vertrouwd gewoon de DA bellen. ik zou er zo ie zo nooit zo lang mee door laten lopen...!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:28

MissDonna schreef:
mijn paard heeft 1 zon achterbeen. en blijkt dus Vocht in de pees!!! Te hebben!

Als je het neit vertrouwd gewoon de DA bellen. ik zou er zo ie zo nooit zo lang mee door laten lopen...!

Hmmm, ik mag toch niet hopen dat hij dan in 3 benen tegelijk een peesprobleem heeft ! Omdat hij het dus soms aan 1 been heeft, maar meestal aan 2 of 3 is de oorzaak waarschijnlijk iets anders.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:23

DA een x laten komen kan nooit kwaad...!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:32

Geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben, maar krijgt je paard wel voldoende zout binnen? Oftewel: heeft hij een mineralen liksteen tot zijn beschikking?

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:34

dat heeft mijn paard ook soms wel is als ik hard getraint heb en dan een dag stil laten staan dan heeft ze ook een opgezet been

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:30

Hij krijgt wel genoeg zout. En na het rijden stap ik hem altijd goed uit , dus ook daarvan geen dikke benen.
Ik heb inmiddels begrepen dat sommige paarden met dikke benen reageren op suikers / fructaan . Ik denk dus dat dat de oorzaak is.

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:50

ik zou de dierenarst bellen, tenminste als je het niet vertrouwd.
ik denk aan vocht!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:18

Het is idd ook vocht ---> door de teveel suikers. Daar kan de da niets aan doen. Ik kan er wel wat aan doen ---> geen/minder suikers geven. Zijn benen zijn nu dus ook gewoon weer dun.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:22

Het te maken hebben met suikers ed die in het gras zitten.. maarre weet niet of jullie nu nog veel gras hebben staan..

een aantal weken terug haalde ik mijn paard met 4 dikke benen uit het land.. vond het ook erg vreemd en het ging ook niet weg na het stappen of longeren.. DA gebeld.. en langsgeweest, bleek dat ze de griep had... gewoon heel simpel en het heerste bij ons echt heel erg.. moest 6 a 7 dagen rustig aan doen met haar.. en kon toen weer verder.. en bedacht me idd later dat ze ook wat diarree had gehad en dat ze ook wel wat trager was dan anders.. maar goed, elk dier kan wel ff een dag wat trager zijn dus had de optelsom nog niet gemaakt..

pssstamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:25

die van ons heeft er ook snel last van, vooral als ie veel kuil heeft gekregen. maar na het rijden is het altijd weer verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:48

Is er iets veranderd in de voeding oid?

Nadat ik een mineralen-emmer had gekocht en neergezet, kreeg mijn jonge paard daar acuut dikke achterbenen van.
Er zat veel melasse in en ook wat knoflook. Eén van de twee zal de boosdoener geweest zijn.
Kon dus meteen de container weer in. Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:53

Dit speelde al van de zomer. Waarschijnlijk waren het of teveel eiwitten in het gras of het nieuwe hooi van dit jaar.