Rustgever bij stalrust

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Rustgever bij stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:11

Hoi,

Mijn verzorgpaard heeft een pees blessure. Hij moet daarom op volledige stalrust.
Hij is gewend om normaal de hele dag naar buiten te gaan. Het paard is van zichzelf al druk, weeft ook op stal. Dus zoals je wel zult begrijpen is het nu helemaal dikke 'pret'.
Hij kreeg normaal 500 gr brok per dag, nu alleen een handje als de andere wat krijgen.
Heeft zijn hooi nu in een hooinet en hij staat op stro.
Maar het maakt allemaal maar weinig uit en hij blijft druk weven en hinniken.

Van de dierenarts hebben we wel pillen gekregen voor rust, maar we merken geen verschil.
Hebben jullie nog ideeën voor rust?
Als het moet rustgevers die wel echt werken, want dat drukke weven bevorderd het herstel natuurlijk ook niet.
Een stukje wei klein afzetten ook niet, want dan gaat hij daar staan weven en ronddraaien in kleine cirkeltjes.

Anoniem

Re: Rustgever bij stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:15

moet het paard echt persé op stal ? kan je niet een klein (vlak) stukje land afzetten ? want van dat weven worden de benen van je paard nl niet beter... verder geen tips eigenlijk

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:18

'Een stukje wei klein afzetten ook niet, want dan gaat hij daar staan weven en ronddraaien in kleine cirkeltjes.'

En omdat de bodem op een klein stukje nu in de winter snel modder wordt mocht dat van de dierenarts niet.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

Overleg even met je dierenarts wat de problemen zijn en weeg de voor- en nadelen van zijn verblijf op stal af.
Wij hebben ooit een paard dat boxrust moest hebben toch op het land gedaan in de winter omdat het anders echt niet ging.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:29

Dat advies is gisteren gevraagd. Maar op het moment is het zo dat de dierenarts weven minder erg vind dan een gekke of ongelijke hoef landing. Als hij nu als het ware door de kogel zakt, zoals bij veel druk op het been normaal is, kan het helemaal kapot gaan en is er geen genezing meer mogelijk.
Al was stilstaan beter. Tja, fijne opmerking van de dierenarts dus Lachen
Mijn verzorgpaard is in de wei anders ook wel een echte draak. Rennen spelen bokken, de hele dag door. Niet zoals bij de meeste paarden alleen maar de eerste 5 minuutjes.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:36

Ik zou ipv dat handje brokken, musli geven of iets waar helemaal niets in zit. Voor sommige is dat al genoeg om de stal af te breken. Met een hooinet zijn ze langer bezig, en er zijn tegenwoordig genoeg speeltjes zoals een bal waar je dan paardensnoepjes of musli of iets dergelijks in doet om ze bezig te houden. mischien neemt het weven dan ietsje af.Lachen En een weefrek? of kan dat niet?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:01

Wij hebben ooit een paard op stal gehad, peesblessure, weefde en wat gaf de veearts als advies? Kippen in de stal Haha! Ik zou het zelf nooit aandurven maar idd voor dit paard werkte het Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:06

mehlika schreef:
Wij hebben ooit een paard op stal gehad, peesblessure, weefde en wat gaf de veearts als advies? Kippen in de stal Haha! Ik zou het zelf nooit aandurven maar idd voor dit paard werkte het Haha!

huh ! ik zou doods bang zijn dathet paard op de kippen zou gaan liggen ! en hoeveel kippen moesten dat zijn dan ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:10

mehlika schreef:

die sla ik even op in mijn rugzakje............ eigenlijk heel logisch!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:11

Ik vond het ook doodeng maar het ging echt super. En het geen doods paard maar een jong hengstje maar hij vond ze alleen maar geinig en liet ze heel en we hadden iedere dag verse eitjes Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:13

TS, je mag onze haan Henkie wel lenen, hoor, Ach gut we zoeken een goed tehuis enneh.. Als jouw paard hem vermoort, dan kom ik daar wel weer overheen! Knipoog

Er is wel een mooi voer voor van Subli, dacht ik.. En gewoon Valeriaandruppels door zijn eten doen of drinkwater, Rescue Remedy is ook een mooi middel. Pling

Sterkte! Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 08-11-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:14

KiWiKo schreef:
mehlika schreef:

die sla ik even op in mijn rugzakje............ eigenlijk heel logisch!

hoe zo heel logisch ? ik weet nl niets kippen en ook niet echt van stalondeugde enz

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:17

Muesli zonder haver, Beta plus, van Havens..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:19

logisch omdat die kippen steeds in de weg lopen Lachen en een normaal paard daar niet op gaat staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:20

KiWiKo schreef:
logisch omdat die kippen steeds in de weg lopen Lachen en een normaal paard daar niet op gaat staan Lachen

oja xD

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:22

Nini,
Wij hebben een kip die ook weeft, serieus! Knipoog
Kippen zijn leip, hoor! Cool

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:25

Idd, en hij heeft wat te zien in z'n box. Ik kan er wel in komen dat het kan helpen Lachen.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:41

D&H heeft ook een voer,speciaal voor paarden op stalrust Ja

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:45

dan zou het niet uit maken of je er nou kippen bij in doet of een ander diertje.

je zou je paardje ook rescue remedie van bach kunnen geven.
en verder iets van een voerbal, likit.
heeeel veel hooi tot zijn beschikking geven.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:54

Kippen vreten iig zijn staart niet kaal Haha!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 13:11

Hij heeft nu ook zijn hooi al in een net.
Een weefrek zal niet helpen. Op een vorige pensionplek had hij die ook en dan zette hij gewoon een pasje terug en ging alsnog weven.
Of kippen mag van de pension eigenaar? En zullen de stalhonden hier niet te hongerig van worden? Lachen
Aan een likit hebben we ook gedacht. Weet iemand wat daar inzit? Zodat hij niet gaat stuiteren van de suikers?
En valeriaandruppels, hoeveel moet je dat geven bij een paard?
Ander voer is misschien een optie, maar kan een paard werkelijk energie halen uit 2 handjes basisbrokjes?
Het is niet zo dat hij kilo's krijgt, dan kan ik me het verschil wel voorstellen.
Wel allemaal bedankt voor het mee denken. Lachen