Fjord met buikspierpijn en nix helpt.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anitaolja

Fjord met buikspierpijn en nix helpt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 11:16

Hallo medebokkers,

Ik heb een fjord en heeft sinds 1 1/2 maand spierpijn in haar buik, er is een bloedtest gedaan en daar kwam idd uit dat de waarde van de spieren veel te hoog zijn, ze heeft Metacam gehad wat niet geholpen heeft en nog een andere pijnstiller wat ook niets deed en een scan en daar was nix bijzonders op te zien en nu wordt ik doorverwezen naar Utrecht.....

Verder is ze gewoon vrolijk en de pijn loopt aan beide kanten van de oksel tot de lies en ib het midden van de buik heeft ze geen pijn...

Ben al een paar weken aan de hand aan t stappen en gister heb ik haar losgegooid met een viendinnetje van haar en is ze lekker uit haar dak gegaan dus op dat moment heeft ze dan ook geen pijn, echt alleen als je er aan komt....

Mijn vraag is, heeft iemand zoiets meegemaakt of kent iemand die dat ook had en ik weet ook niet hoe het gekomen is.....ze heeft naar mijn weten geen gekke dingen gedaan.....

classic_life

Re: Fjord met buikspierpijn en nix helpt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:01

het zou ook aan het voer kunnen liggen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:48

dit klinkt mij niet in de oren als spierpijn eerlijk gezegd...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:36

Zoals jij het omschrijft klinkt het mij bekend. Een aantal paarden die ik ooit onder handen kreeg hadden dergelijke symptomen: uiteindelijk bleek het aan het voer te liggen en moest het rantsoen worden aangepast.
Of dit ook in dit geval een rol speelt weet ik niet, kan geen beoordeling geven vanachter mijn pc, maar misschien moet je in je achterhoofd houden dat dit aan voeding kan liggen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 08:54

merrieveulen schreef:

Waarom zijn de waardes in haar bloed dan verhoogd? heb ook een grote check up laten doen en verder was alles goed (behalve de spieren dan)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 08:58

madamx

Ik ben in mei dit jaar naar deze stal gegaan en heeft verder nergens last van gehad en het voer is nog steeds hetzelfde als dat ik daar gekomen ben en heb dat ook al aan de paardarts gevraagd...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:02

wat voor voer krijgt ze, hoeveelheid ed?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:05

Problemen die veroorzaakt worden door het voer zijn meestal niet binnen een paar weken waar te nemen: kan maanden, zelfs jaren duren. Vaak is een dierenarts ook niet de juiste persoon om advies te vragen over voeding: moet je echt bij een voedingsdeskundige zijn.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:15

Spierpijn kan meerdere oorzaken hebben, waaronder overbelasting of een andere manier van rijden. Ik weet niet of je meer bent gaan rijden, anders bent gaan rijden of sindskort les hebt bij een andere instructeur, maar als dat niet zo is kun je dat naar alle waarschijnlijkheid uitsluiten.

De andere mogelijkheid kan zijn dat de spierpijn een symtoom is van een infectie die jou paard momenteel bij zich draagt. Deze infectie moet mogelijk uit zijn bloed komen. Hoe heb je precies ontdekt dat het zijn spieren zijn, alleen door de bloedtest of ook 'gedrag' bij het rijden? (Een maagwand infectie/ aansingelen geeft namelijk ook een beetje het zelfde beeld).

Wat zegt je veearts over de bloedwaardes dan?

Edit; Ik zat nog eventjes te denken wat betreft voer mbt dagelijkse werkzaamheden het kan natuurlijk zijn dat ze wat te kort komt, nu weet ik niet of paarden 'suikerziekte' kan hebben, maar een te kort aan suiker/glucose geven ook verkeerde bloedwaardes aan;

Citaat:
Sporten kan leiden tot bloedwaarden die te hoog of te laag zijn. De spieren gebruiken tijdens het samentrekken glucose als energiebron. De vraag naar glucose hangt bij niet-diabetici samen met een verlaging van de insuline waradoor de opgeslagen suikers onder de vorm van glycogeen in de lever en de spieren kan vrijkomen wanneer de voorraad glucose dreigt op te geraken. Sporten leidt tot verlaagde bloedsuikerwaarden zowel bij diabetici als bij niet-diabetici. Insuline-afhankelijke atleten die hier geen rekening mee houden door de hoeveelheid insuline die ze inspuiten niet te verlagen riskeren een te lage vorm van bloedsuiker (hypoglycemie). Wanneer echter de training al gestart wordt met een hoge bloedusikerwaarde en een lage insulinewaarde riskeert de atleet een verergerde vorm van hyperglycemie (te hoge bloedsuikerwaarde). De glucagon niveaus stijgen en verhogen de produktie van suiker vanuit de lever. De al lage insuline hoeveelheid leidt tot een verslechterde opname van glucose waardoor er meer vetten verbruikt zullen worden om energie te kunnen leveren. En omdat zeer intensieve inspanning zeer afhankelijk zijn van glucose leidt dit tot verslechterde prestaties.
Koolhydraten of glycogeen zijn cruciaal bij intensieve inspanningen. Vermits de aanmaak van glycogeen verstoord wordt, zijn topprestaties zeer moeilijk ook al zijn de glucose-waarden hoog. Bovendien helpen de nieren bij het normaliseren van de bloedsuikerwaarden door het teveel aan glucose af te voeren. Deze verhoogde werking bij diabetici leidt tot snellere dehydratatie wat nefast is voor sporters.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:21

anitaolja schreef:
merrieveulen schreef:

Waarom zijn de waardes in haar bloed dan verhoogd? heb ook een grote check up laten doen en verder was alles goed (behalve de spieren dan)

spierpijn duurt geen weken achtereen, tenzij er achterliggend iets mis is (zoals ik al lees, voeding kan hiervan oorzaak zijn, denk ook aan spierbevangenheid). een 'gewone' spierpijn is met enkele dagen weer weg.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:34

Citaat:
spierpijn duurt geen weken achtereen, tenzij er achterliggend iets mis is (zoals ik al lees, voeding kan hiervan oorzaak zijn, denk ook aan spierbevangenheid). een 'gewone' spierpijn is met enkele dagen weer weg.

Hier dacht idd ook aan en dan kom je toch weer terug op het glucose/suikers verhaal wat ik in mijn laatste post vermelde;

Citaat:
Spierbevangenheid ontstaat doordat het paard in de dagen rust evenveel voer heeft gekregen als normaal en de suikers daaruit als glycogeen in de spieren heeft vastgelegd. Glycogeen is een vorm van suiker die direct kan worden verbrand. Dit is bij paarden nodig omdat het een vluchtdier is en dus te allen tijden op de vlucht moet kunnen slaan, om dat te kunnen is direct energie nodig en uit voorzorg is die energie al in de spieren opgeslagen. Als er echter te veel glycogeen in de spieren is opgeslagen vindt er op het moment dat het paard aan het werk gaat een kettingreactie plaats: al het glycogeen wordt opgebruikt, dit kan al in stap gebeuren. Omdat het lichaam niet in staat is genoeg zuurstof aan te voeren om die verbranding in goede banen te leiden, wordt een gedeelte van het glycogeen zonder zuurstof verbrand. Hierbij ontstaan meer afvalstoffen dan bij normale verbranding met zuurstof. Het lichaam is niet in staat om alle afvalstoffen, met name lactaat (melkzuur), af te voeren en een groot gedeelte blijft in de spieren achter.

Ik denk in iedergeval dat je er goed aan doet om naar Utrecht te gaan, maar denk wel dat je snel moet handelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:16

precies, en aangezien veel sobere paarden in NL véél te rijk gevoerd worden is dat niet ondenkbaar...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:27

k zou er zeker in mee gaan om het paard helemaal te checken, maar mocht het toch alleen aan de spieren liggen probeer dan eens Traumeel, het in speciaal voor paarden verkrijgbaar maar ook gewoon bij de apotheek voor mensen. Mijn paard heeft ook de zwaarste medicijnen gehad voor een peesblessure, het was niet afdoende en mij werd geadviseerd om te kijken of ik aan but kon komen. Nu ken ik traumeel van vroeger, we gebruikte het voor de renpaarden na de koers zodat ze geen last van spierpijn en dergelijke kregen. Mijn paard was binnen een week van de metacam en andere pijnstillers af. Voor meer info pm maar even.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:32

classic_life schreef:
wat voor voer krijgt ze, hoeveelheid ed?

Ze kreeg waar ze vandaan komt 's morgens een emmer wortels 's mddags hooi 's avonds emmer wortels, hooi en beetje bix.

Toen stond ze in een stand, nu een ponyuitloop....

Sinds 27 mei op nieuwe stal 's morgens 1/8 bix en kuil en 's avonds ook 1/8 bix en kuil en sinds 3 weken voer ik als ik om 21.00 uur nog 2 plakken hooi, omdat ze anders haar stro voor een gedeelte opeet, dus wat het kan zijn is de kuil (soms best vochtig), wisselt een beetje)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:36

Te veel wortels kan spijsverteringsproblemen veroorzaken. Ik ben vergeten waarom dat precies was.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:38

nou met de spijsvertering is nix mis mee hoor, ze poept en piest goed....en in wortel zit ook suiker....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:44

Geen kuilvoer meer geven
Kuil is voor koeien en veel te energierijk voor paarden
Je zou ook de bloedwaarde op magnesium/calcium kunnen laten checken
verder zou je haar qua spieren een kunnen laten checken www.happy-athlete.nl
succes

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:16

het is inderdaad het kuil, buiten de energie zoals unamie zegt, zitten er ook een hoop eiwitten in. Als je je paard te eiwitten voert kunnen ze snel 'vast gaan staan', als ze die eiwitten niet verbruiken.
ik zal je later wel even een stukje over sturen, maar de paarden staan nu op me te wachten Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:58

kuil lijkt mij ook een logische oorzaak in dit geval, kuil is nl niet geschikt voor paarden, en al helemaal niet voor sobere rassen. daarnaast vind ik het wel interessant om te weten welke soort brok je voert. ook al is het niet erg veel, afhankelijk van de soort kan het meer doen dan je zou denken.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:51

nog een andere vraag... wat voor werk deed/doe je met dr? En heeft je paard ooit vast gestaan (dat ie heeft gewerkt en dan geen stap meer wilt verzetten). Want meestal als dit zo is geweest zullen ze een paar dagen last van hun spieren hebben, en sommige paarden zijn een beetje watjes (heb er ook een op stal staan) en blijft vaak denken dat zodra hij iets voelt, dat het meteen zo erg wordt...

En hier een stukje over, vast staan (tying up)
Sporadic Tying-Up:
Muscle strains are much more sever and are typically accompanied by elevated muscle proteins in serum and myoglobinura(coffee colored urine). This darkening of the urine is a result of the kidneys filtering myoglobin(a mucsle protein) from the blood, which is an indication of severe muscle damage. The most frequent causes of sporadic tying-up are exercise that exceeds a horses underlying state of training, electrolyte imbalance, hyperthermia(overheating), and strenuous exercise while suffering from a respiratory disease.
Chronic Tying-Up:
many breeds of horses have been reported to have chronic bouts of tying-up, including Quarter Horses, Thoroughbreds, Standardbreds, Paints, Morgans, Arabians, and various breeds of draft and warmblood horses. Preliminary genetic research and breeding trails point to these seperate conditions as being inherited. Both of these causes of tying up appear to be at least partially responsive to treatment with decreased starch and increased fat in the diet, gradually increasing daily training and daily turnout. Commercial diets have also been developed for horses with these diseases.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:19

Heb jullie raad opgevolgd en ben overgestapt naar hooi ipv kuil, ben afgelopen zaterdag begonnen en het lijkt wel of het al minder pijnlijk is, en ik gewoon aan haar oksel komen, alleen achter bij haar tepels in de buurt reageert ze nog wel maar ook minder (zo snel zou t ook niet kunnen natuurlijk) en ze laat nu pufjes in plaats van harde knallen ha ha, allemaal heeeel erg bedankt voor de reactie's