Spuitje tegen Rhino

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nekrednael

Spuitje tegen Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:13

Ik heb vorige week mijn merrie laten inenten tegen influenza en ook tegen rhino. Ze is nu 5 maanden ver. De DA zegt dat ze op 5mnd, 7mnd en 9mnd een spuitje tegen rhino moet krijgen...
Is dit nodig zo dikwijls? Ik ken zelfs DA's die het zelf bij hun eigen paarden niet doen...
Wat doen jullie?

geerke

Re: Spuitje tegen Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:15

ik ken ook een da die het niet doet teveel risico..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 05:23

Wanneer je wilt enten tegen Rhino moet dat idd op 5,7 en 9 mnd wil het effectief zijn daarnaast moet heel de stal geent worden anders heeft het ook geen effect en daarnaast zijn er verschillende vormen van rhino nl de verkoudheid, abbortus en de verlamming. Probleem is dat de enting alleen maar nut heeft voor de verkoudheid. Er zijn dus heel veel mensen die niet enten tegen rhino omdat het niet werkt tegen de verlammings en abortus vorm. Daarnaast is de kans dat je rhino op stal krijgt vrij klein ongeveer 1 keer per 10 jaar. Wanneer de stal geent is is het verschil dat waarschijnlijk 50% niet abborteert tegen wanneer er niet geent alle merries abborteren.
Wij enten zelf ook niet en hebben komend jaar 11 veulens.

greetz

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 07:01

Ik ga met romy mee.

Daarnaast is het een erg agressieve enting, ik heb een merrie meegemaakt afgelopen jaar, die naar de merrietest moest, en die kon 3 dagen niet van de grond eten na die rotenting...zo'n spierpijn had ze.
Zelf zou ik niet overwegen die enting toe te passen alleen als de stal het zou verplichten.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:07

Inderdaad wat Romy zegt klopt, al ent je ze tegen rhino, dan nog kunnen ze het krijgen.. En als je met je paard op wedstrijd gaat kom je ook andere paarden tegen, die het virus ook bij zich kunnen dragen..