40 graden koorts, verder top fit..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DuchesS

40 graden koorts, verder top fit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:45

Gister heb ik iets raars mee gemaakt, ik kwam op stal en mijn paard was best wel aan het hijgen.
Ik denk die heeft zich druk gemaakt of heeft het warm (150 grams deken al 1,5 maand om vacht tegen te houden)

Dus ik hem van stal gehaald, deken af en uitgemest. Na een kwartier stond hij nog te hijgen dus heb hem gertempt, 40 graden Bloos
Gelijk met hem gaan stappen en de DA gebeld. Verder was hij trouwens top fit, eten, drinken, poepen, vrolijk/druk zijn..
De DA zei even blijven stappen en na een tijd nog een keer tempen.. dus een hele tijd blijven stappen, weer tempen 39,8 . Nog hoog.. dus op stal gezet, eten gegeven en weer even gaan stappen. 39.1 (5 uur dus gebleven, stappen tempen etc.) Toen ik wegging was hij 39. (als de temp hoog zo blijven kwam hij langs)
Savonds nog een keer 38.8.

Vanochtend 37,9 en nu 37.5. Het hijgen was gister middag al weg en heel de tijd voelde hij zich gewoon prima, alleen die temp Verdrietig

Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?

Splash_

Re: 40 graden koorts, verder top fit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:48

Waarschijnlijk gewoon heel erg druk gemaakt. Als hij al 1,5 maand onder een 150 grams staat, dan kan het daar denk ik niet van komen.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:54

Maar 40 graden koorts krijgen van druk maken? Dat is best hoog toch?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:15

DuchesS schreef:

Zelf half uurtje stapmolen kan de temperatuur al laten stijgen tot 40gr...

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:24

Zou het wel in de gaten blijven houden. Wellicht heeft ie toch iets onder de leden. En blijf je da ervan op de hoogte houden. Als je het echt niet vertrouwd, dan gewoon je da laten komen.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:40

Splash_ schreef:
DuchesS schreef:

Zelf half uurtje stapmolen kan de temperatuur al laten stijgen tot 40gr...

Hmm dat is zo idd, dan kan het al snel gaan!
Bedankt Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:43

Het was gisteren ook ontzettend warm. Als je paardje al een beetje vacht heeft, en dan ook nog zo'n dikke deken op.. dat voelt aan alsof het 40 graden is!
Ik heb met die van mij een kwartiertje gewerkt gisteren, drie rondjes galop, en het zweet droop letterlijk onder zijn buik vandaan!!
Met zo'n hoge temperaturen zou ik gewoon een dunnere deken op leggen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:00

Maar wat raar? Want 40 graden is echt hoog hoor, hoe is het nu?

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 20:22

Hij had een zomerdeken op..

Nu is het nog steeds prima, blijft gewoon stabiel Lachen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 06:04

MysticTinker schreef:
Het was gisteren ook ontzettend warm. Als je paardje al een beetje vacht heeft, en dan ook nog zo'n dikke deken op.. dat voelt aan alsof het 40 graden is!
Ik heb met die van mij een kwartiertje gewerkt gisteren, drie rondjes galop, en het zweet droop letterlijk onder zijn buik vandaan!!
Met zo'n hoge temperaturen zou ik gewoon een dunnere deken op leggen.

In weze ook al is het warm en zou paard deken op hebben mag de lichaams temperatuur niet stijgen. vaak is dat ook niet door de deken enzo.

Mijn 3 jarige had van de zomer 40 graden koorts. Was iets lomer maar verder had hij nergens last van. Tis dat ik ineens zag dat hij snot uit zijn neus had en had daarom VA gebeld. Kreeg Antibiotica en binnen 3 dagen weer topfit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 06:59

Kan zijn dat hij zich even heel druk heeft gemaakt.

Ik werk met dekberen (jaja de varkenshengsten Huilen van het lachen )
En tijdens het dekken gaat de temperatuur van vooral de jonge beertjes, als een speer omhoog.
Oke dat is wellicht een andere opwinding, maar ik weet dat beren na zich erg druk gemaakt te hebben, ook ineens een veel hogere temperatuur kunnen hebben.
Daarna zakt de temperatuur langzaam weer naar de normale temp.

Neemt niet weg dat ik, als ik jou was, de eerste week ff heel voorzichtig met paard zou doen.
Niet in het zweet rijden, goed in en uitstappen en niet op de tocht zetten.
Een temperatuur kan ook stijgen als er een virusje voorbij komt gewaait, het lichaam reageerd hierop door koorts te krijgen, om het virus te doden.

Maar dat hijgen lijkt mij toch wel te zeggen dat ie zich gewoon druk heeft gemaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:22

Mork schreef:
In weze ook al is het warm en zou paard deken op hebben mag de lichaams temperatuur niet stijgen. vaak is dat ook niet door de deken enzo.

Mijn 3 jarige had van de zomer 40 graden koorts. Was iets lomer maar verder had hij nergens last van. Tis dat ik ineens zag dat hij snot uit zijn neus had en had daarom VA gebeld. Kreeg Antibiotica en binnen 3 dagen weer topfit.

Bij die van jou was het dan een (inwendige?) ontsteking.
Maar bij de TS kan dat bijna niet omdat het vanzelf na 1 dag weer weg trok.

Als je in het water valt, of op de noordpool strandt, en te erg afkoelt dan kun je onderkoeld raken, kan je temperatuur veel graden zakken. Volgens mij werkt dat ook zo bij hitte. Als je lichaam de warmte niet meer kwijt kan krijg je koorts.
Als het paardje van de TS zich met deze temperaturen én een deken wat heeft lopen uitsloven dan is het zeker niet onmogelijk dat de temperatuur 2 graadjes stijgt. Niet vergeten dat 38 graden voor een paard normaal is Lachen

Ik heb het meteen even opgezocht, lees dit maar eens:
http://www.roosberg.nl/modules/mastop_publish/?tac=97
Citaat:
Na hoge inspanning en warm weer kan de temperatuur oplopen tot 41 °C en hoger.