[MD] Beweging en behandeling bij mok

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

[MD] Beweging en behandeling bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:13

Oké, ik weet dat er al zoveel topics lopen over mok, maar toch zou ik jullie hulp willen vragen! Ik heb nl een pony Haha! Maar goed, afgelopen zaterdag had ik haar een paar uurtjes buiten gezet omdat er wedstrijden op onze stal waren en wij dus niet konden rijden. Madam had liggen rollen en ik was bezig haar te borstelen tot ik bij haar achterbeen kwam en ik me doodschrok! Ze had een meeega dik been en ze had er veel pijn aan zag ik want als je eraan zat trapte ze. Ik meteen af gaan spuiten want het was ook warm en meteen de DA gebeld. Die kwam en onderzocht haar. We dachten dat het een trap was maar later bleek dat het hardnekkige mok was die naar binnen was geslagen??! Ik heb er zelf heel weinig verstand van en iemand adviseerde me om er tandpasta op te doen en een nacht te laten drogen, dat zit er dus nu op maar nu lees ik op een topic dat dat onwijs pijn doet bij je pony? En ik heb wel 1001 namen van verschillende zalf en dergelijke gelezen maar dat is niet echt mijn vraag.. Natuurlijk kun je niet op je pony rijden als ze mok heeft maar moet je haar juist stalrust geven of juist veel beweging? En hoe lang duurt het meestal voordat mok over is? Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen!

AmberR

Re: [MD] Beweging en behandeling bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:17

Als de mok naar binnen is geslagen lijkt het me dat ze antibiotica moet krijgen? Dan is er kans dat ze bloedvergiftiging krijgt voor zover ik weet.
Mijn paard heeft toevallig ook mok, maar toen ze eergister een olifantenpoot had heb ik ook de dierenarts gebeld. Zij zei ook dat het naar binnen geslagen was en daarom heeft ze haar 2 spuiten gegeven en mij een zalfje en antibiotica gegeven om te geven.
Ze zei nog als ik haar een dag later had gebeld, mijn paard waarschijnlijk bloedvergiftiging zou krijgen..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:54

Hey

Het lijkt mij goed om te zorgen dat het paard wel gewoon beweegt in de weide bijvoorbeeld voor de bloeddoorstroming van het been.

Het gevaar hieraan is dat de korsten elke keer weer open kunnen barsten...

Wij hebben op stal ook een paard gehad die dit heel ernstig had. Wij hebben toen 1 maal per week de been goed laten weken en alle korsten eraf gehaald (is een vies werkje en kan ook erg lang duren en kan ook wel wat pijnlijk zijn) en vorvolgens in blijven smeren met iets goed vets... Uierzalf hebben wij gebruikt.

Heeft bij dat paard ook erg lang geduurd voordat het weg was.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:27

Heeft die DA dan niets gedaan verder?? Lijkt me toch sterk.. Die zal em toch wel medicatie gegeven hebben??

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:43

Omdat je weet dat er veel topics over mok zijn (en ook een centraal topic) hier een slotje!