Staart vol met mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackZelda

Staart vol met mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:02

Hallo,

Graag wil ik jullie een situatie voorleggen. Mijn tinkermerrie (ruim anderhalf) heeft, met name, 's-winters last van natte mest (geen diarree!). Haar staart en benen zitten telkens helemaal onder Verdrietig

In de zomer staat ze 24/7 buiten en heeft ze er geen last van, maar zodra ze weer op stal komen begint de ellende weer, was vorig jaar ook al zo. De dierenarts heeft vorig jaar wel de nodige onderzoeken gedaan (mest- en bloedonderzoek) en toen bleek ze leverbot te hebben, die we gelukkig snel hebben kunnen behandelen. Op advies van de DA heb ik dit jaar (enkele weken geleden) weer een spuit tegen leverbot gegeven (puur prefentief). Ook krijgt ze trouw op tijd haar wormkuren.

Toch zit haar achterkant nu weer iedere keer onder de mest. De mest zelf is niet overdreven dun o.i.d. dus hoe ze het voor elkaar krijgt is mij een raadsel Koe

Echter raken haar billen nu ook geïrriteerd door de mest en ik ben al aan het smeren met uiercreme om te voorkomen dat het echt open gaat, maar heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste kan bestrijden of behandelen?

Herkent iemand dit trouwens? Zit me nl niet lekker dat ze blijkbaar ieder jaar met de winter last krijgt met haar ontlasting....

Ik hoop dat iemand tips en of adviesen heeft.

-Namiro-

Re: Staart vol met mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:08

Hallo Cboegheim,

Jouw verhaal komt me heel bekend voor. Mijn ruin (weliswaar geen Tinker) heeft dit ook.
In de zomer gaat het allemaal prima, maar nu de winter eraan komt en hij minder gras en meer voordroog krijgt is het raak.
Waar het precies aan ligt weet ik niet..maar mijn vermoeden is dat het door het voordroog komt. Het hangt namelijk van het pak af hoe erg hij het heeft.

Bij mijn ruin is het niet zo erg dat zijn benen ervan open liggen. Ik maak het iedere keer schoon met een harde borstel.
Zijn deken is een ramp, die zit aan de achterkant helemaal vol.

Echte tips heb ik niet voor je. Wellicht ligt het bij jou ook aan het voer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:12

idd, welke voeding krijgt je paard?

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:15

...probeer eens hooi te voeren ipv voordroog. Dan weet je gelijk of dit de reden is..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:23

Van voer heb ik geen verstand dus daar ga ik je niets over vertellen/vragen Knipoog
Maar wat wij doen nu de paarden weer onder dekens staan is ze een staartzak omdoen. Door de staartflap tillen ze hun staart niet goed op, met als gevolg dat ze continu over de staart heenpoepen. Ik heb ze met een staartzak om met een vlecht in de staart, daardoor blijft meteen de hele staart mooi schoon, ook als ze op een nat/modderig stuk lopen in de wei.
Het is zo een als deze:
Afbeelding

Maar we verkopen ze dan alleen nog in het groen ipv blauw.
Dit model is eigenlijk bedoeld voor aan een singeltje.
Maar ik vlecht de staart bovenin stevig in en doe het lusje door dat vlechtje heen.
We hebben 3paarden met deze 'staartzak' staan en ze gaan eigenlijk nooit af.

Maar we hebben wel prachtig schone staarten en ook de billen blijven hierdoor schoon.
Dit komt doordat wanneer het paard zijn staart zelfs maar een klein beetje optilt door die staartzak de hele staart opgetild wordt.

Misschien dat dit ook een idee is voor jou?
Ze hebben er geen last van, hij knelt niet ofzo en als je wilt kun je hem dus ook alleen om de staartwortel houden en de rest van de staart lekker los laten. Ik haal wel dagelijks de zak een tijd eraf en laat de staart dan ook mooi 'luchten' en de vlechten eruit enz.

Heb helaas zo geen foto van onze paarden met die zak om de staarten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:25

Overigens kun je natuurlijk ook de staart invlechten op de staartwortel en dan geen zak gebruiken, daardoor wordt (zeker bij volle staarten zoals jouw tinker en mijn haflinger) de staart al veel beter opgetild.
Je kunt de onderkant van de staartwortel, en om de anus heen ook wel regelmatig insmeren met bv vaseline, dat doe ik mijn welsh bij zomerdag ook vaak (wegens eczeem en gebruik van een staartriem).

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:27

Tommie reageerde ook altijd heel erg op de overgang van weide naar kuil maar ook telkens als er een ander pak kuil openging.
Nou moet ik wel zeggen dat die kuil ook niet echt je van het was maar goed ik had geen keuze.
Op den duur was ik het echter zo beu dat ik het met de stalbaas besproken heb en ben ik hem graszaadhooi gaan voeren, het probleem was daarmee opgelost.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:36

indi heeft dat alleen rond de tijd dat ze hengstig is... dan maak ik t gewoon elke dag schoon (jaja, lekker werkje)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:51

Mijn Kascha heeft geen dunne mest, maar tilt haar staart slecht op, zit dus altijd over haar billen/benen/sokken/staart heen. Ze plast er dan ook nog bij in haar staart... dus bende! Gelukkig wordt het niet geirriteerd, maar het ziet er niet uit. Van de zomer heb ik het regelmatig even weggewassen, maar nu met die kou doe ik dat ook niet. Die staartzak vind ik wel een idee, zeker een paar weken voor je naar een keuring of iets dergelijks gaat... Knipoog

Verder ben ik het ermee eens dat voeding heel belangrijk is, ben zelf nooit zo van kuil/voordroog, met hooi blijft het hier allemaal mooie mest.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:55

mijn merrie had het ook, bleek het dat er mega tandsteen op haar tanden en kiezen zaten, nu ze behandeld is heb ik er geen last meer van.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:44

Bedankt voor jullie reakties!

Voer heb ik zelf ook al aan gedacht. Ze krijgt kuil en brokken. Probleem is echter dat ze in een grote opfokbox staat met nog 3 anderen (dit zijn echter geen tinkers), eigen voer kopen en geven werkt dus niet, want dat is geen doen in een koppel.

En....wat ook niet echt bevorderlijk is, dat ze (zoals het een echte tinker betaamd Haha! ) een echte vuilnisbak is! Ze staat constant kuil te eten! Is echt een bodemloze put, lijkt wel.... Clown

Dat idee met die staartzak vind ik op zich wel een goeie, maar ook daar weer het probleem dat ze in de koppel staat. Ik vrees dat de andere 3 "bendeleden" hard hun best zullen doen om haar te bevrijden van dat gekke ding om haar staart! Tong uitsteken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:11

Ik denk dat als je van kuil overgaat op mooi droog hooi, het probleem waarschijnlijk over is... Snap dat het lastig is qua stalling, maar dit lijkt me ook niet gezond voor je paard. Ik heb hetzelfde voorgehad (niet met een tinker maar een shetlander) en daar is het nu helemaal over met de dunne mest.. En dat alleen doordat ze geen kuil/voordroog meer krijgt.
Succes!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:46

De grote 'grap' is dat Tommie sinds een maand of 4 weer kuil eet, maar dan goede, en de mest die hij nu produceert heeft er nog nooit zo netjes uitgezien.
Kwaliteit scheelt dus heel veel!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:00

Vlechten van bovenaan tot ongeveer halverwege de staart helpt ook. Vooral bij tinkers heb je veel staartharen aan de zijkant en deze vallen bij het opbeuren van de staart er een beetje onder.. Dus een vlecht gaat waarschijnlijk al goed helpen. Verder dagelijks onder de staart schoonmaken en dan inderdaad vaseline of uierzalf erop smeren tegen irritatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:16

Tinkers zijn gewoon sobere paarden, die meestal niet zo goed tegen teveel suikers in het voer kunnen. Je hoort dus best vaak dat vooral tinkers van suikerrijk voer als kuil en sportbrok snel diarree krijgen (en ook andere kwaaltjes als mok en jeuk veranderingen in gedrag)
Is het echt niet mogelijk om het kuil te vervangen door hooi (in overleg met de eigenaren van de andere paardjes misschien?), of je paardje over te plaatsen naar een andere groep ofzo?
Het is natuurlijk niet goed als je paard constant diarree heeft. Het hoeft uiteindelijk geen gevolgen te hebben, maar kan ook op de lange duur wel lichamelijke problemen veroorzaken.. Dat kan beginnen met mok en andere huidproblemen. En dat kun je beter voorkomen dan genezen, want als ze een keer mok hebben gehad dan blijft het ook terugkomen..

En zo lang je paardje nog diarree heeft; de staart kun je weken in een emmer met warm water en soda. Gewoon erin hangen, even goed roeren en kneden, en dat een paar keer herhalen. Dan is alle mest er vanaf. Even goed uitspoelen..
Wil je de staart dan nog mooi wit krijgen (maargoed dat is niet zo belangrijk voor een jong paardje), dan zou je hem nog kunnen wassen met cowboy magic yellow out of normale zilvershampoo.
Dan even met de handdoek droogwrijven. En daarna even inwrijven met een klein beetje cowboy magic detangler. Dat houdt de klitten eruit, zorgt dat je een aantal dagen de staart makkelijk kan uitborstelen, voedt het haar (in tegenstelling tot de normale anti-klits met siliconen) en stoot ook vuil en mest af. En als de staart dan bijna droog is dan kun je er een vrij losse vlecht in leggen, met onderdaan, ongeveer 10 cm vanaf het einde, een strak haarelastiekje. Dan blijft ie wat langer zitten Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:06

Ik kan alleen maar zeggen: hooi voeren, niets meer. Alleen hooi, geen brok, geen kuil. Dat doet echt wonderen voor een 'sober ras'

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:09

mijn vorige tinker had het ook. Als ze kuil kreeg, had ze wel normale mest maar tussendoor vaak van die hele natte scheten (ja sorry hoor, ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen) waardoor haar billen geirriteerd raakten.
De da adviseerde om ook wat extra stro te voeren en toen was het probleem opgelost.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:12

tja eigenlijk zou je zoals alle andere zeggen idd hooi moeten voeren, maar zoals ik het hoor is het bijna onmogelijk!!
zou je misschien met de eigenaar kunnen overleggen??

oftopic wou ik nog ff zeggen dat je, je paard super hebt gestalt samen met andere paardjes in 1 boxs!!

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:23

oftopic wou ik nog ff zeggen dat je, je paard super hebt gestalt samen met andere paardjes in 1 boxs!![/quote]

Dankjewel , dat is ook de reden dat ik haar absoluut niet uit de groep wil halen. Juist op deze leeftijd vind ik het zo belangrijk dat ze met meerderen in het koppel staat! Haha!

Ik ga idd toch maar eens overleggen met de staleigenaar. Eens kijken of hij nog ideeën heeft.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:26

MysticTinker schreef:
Wil je de staart dan nog mooi wit krijgen (maargoed dat is niet zo belangrijk voor een jong paardje), dan zou je hem nog kunnen wassen met cowboy magic yellow out of normale zilvershampoo.

Ze heeft een zwarte staart Haha! Is dus niet zo dat ze een gele of bruine staart heeft van de mest/urine. Dat is in dit geval wel een voordeel!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:28

tja kan me bijna niet voorstellen dat je een betere stalling kan vinden!! behalve dan ook in de winter 24/7 buiten, maarja dat is vaak toch moeilijk.
misschien zou je kunnen kijken naar het prijsverschil tussen kuil en hooi, misschien dat dat helpt om de staleigenaar te overtuigen(of juist niet als het duurder is)

sommige paardjes kunnen ook niet zo goed hun staart optillen trouwens! heb ik met mijn tinkertje ook, die wil gewoon niet zn staart niet optillen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:12

TI -> MD

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:16

Staat ze veel in een zandbak of paddock?Want dit krijg je ook als er zand in de darmen zit.
Een week in de maand een zandkuurtje wil nog wel eens helpen om het eventuele zand eruit te krijgen..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:22

Op hooi overgaan, van voordroog krijgt mijn paard ook slapperen mest en laat vaker natte winden. Met hooi heeft ze daar totaal geen last meer van.
Misschien moet je je paard dan toch apart voeren zodat hij niet meer met de anderen van de voordroog kan eten.
Krijgen ze bij jullie voordroog of echte kuil want daar zit ook een enorm verschil in. De echte kuil (koeienkuil) is namelijk helemaal niet geschikt voor paarden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:08

Het blijft altijd schipperen en zoeken naar wat 'ideale' stalling is voor je paard. Je moet zelf kijken welke concessie je wel en niet wilt doen en ander maar even leven met een jakkie staart...
Een vlecht erin helpt wel iets..