Goed voedingsschema nodig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Goed voedingsschema nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:57

Nu ik zo aan het rondlezen ben heb ik al een heleboel opgestoken omtrent voeding voor je paard.
Alleen zelf toepassen vind ik nog wat moeilijker, zeker met in de juiste hoeveelheden Bloos dus wat hulp zou fijn zijn!
Sam is een kwpn-merrie van ongeveer 1.62. Ze is 9 jaar oud.

Sam kreeg van haar vorige eigenaresse altijd
4kg hooi per dag (2x volle kruiwagen met hooi)
En 2x een handje brok en 2x een handje muesli.

Nu had zij altijd basisbrok van Subli. Nu lees ik net op de website van Subli het volgende;

Citaat:
Basisbrok

Conditievoer voor paarden en pony´s die geen of weinig arbeid verrichten. De uitgebalanceerde samenstelling draagt bij aan een goede gezondheid en vitaliteit van uw paard of pony. Ook zeer geschikt bij weidegang of naast ruwvoer met een hoge voedingswaarde.

En de volgende muesli:

Citaat:
Structuurmuesli

Een multifunctioneel voer dat bestaat uit droge muesli, gepofte granen met een vitaminekorrel en gezonde vezels. Speciaal geschikt als volledig krachtvoer voor paarden die brok minder goed opnemen en als variatie voor sportpaarden en zogende merries.

Maar Sam krijgt nu toch eigenlijk elke dag wel beweging (bij haar vorige eigenaresse niet), hetzij door rijden, losgooien, longeren e.d. dus voldoet deze brok eigenlijk wel? Ik krijg het idee dat ze helemaal de verkeerde brok krijgt Scheve mond...
Ik ben Sam meer hooi gaan voeren omdat ze wat dun werd. Nu ze op stal staat krijgt ze een hele ruif vol met hooi en een plak ernaast. Dit eet ze in een avond/nacht op. 's Ochtends krijgt ze ongeveer een halve ruif vol hooi. 's Middags staat ze nu in de bak omdat het land anders kapot gaat. Wanneer het weer gaan vriezen kunnen ze het land weer op. Hooi in de bak geven is helaas geen optie want dan eet Sam niet.

Ook heb ik inmiddels een KNZ liksteen aangeschaft omdat ze erg aan haar staldeur, hekken en handen zat te likken.

Ik vind Sam zelf wat dun maar haar vacht heeft wel glans. Met rijden is ze wel voorwaarts maar ook niet overdreven actief. Dit hoeft natuurlijk niet, maar mogelijk is dit ook van invloed op haar voeding?

Wie kan me hier een beetje mee op weg helpen? Lachen

kaatje77

Re: Goed voedingsschema nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:12

Ik heb je een pb gestuurd Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:35

Ik heb even op de site van pavo gekeken en ik zit er nu over te denken om Pavo Condition eXtra en Pavo Nature's Best te gaan voeren...
Citaat:
Pavo Condition eXtra Voor sport & gezondheid
Pavo Condition eXtra voor sport én gezondheid! Door een uitgebalanceerde energieopbouw en complete vitaminisering is PavoCondition eXtra perfect geschikt voor paarden in de recreatie en lichte sport. Pavo Condition eXtra heeft een laag eiwitgehalte en bevat geen haver. Het verhoogde aandeel Biotine zorgt voor gezonde hoeven en een glanzende vacht. Het eXpanderen van de grondstoffen zorgt samen met het FibreConcept© voor een optimale vertering en een gezond maag- en darmkanaal. Jouw paard is energiek en ziet er stralend en vitaal uit! Kortom Pavo Condition eXtra is een echte topper voor de recreatie en lichte sport!

Geëxpandeerd voor een goede gezondheid:
Zeer laag eiwit gehalte
Bevat alle voor paarden belangrijke vitamines en mineralen

Citaat:
Deze uitgebalanceerde en smakelijke muesli bevat de optimale concentratie van natuurlijke
grondstoffen, vitamines, sporenelementen en mineralen. Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid. Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is. De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor een gezonde en stabiele spijsvertering. Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

Een zeer laag eiwitgehalte
Havervrij
Suikerarm (normaal 6%, in Nature’s Best slechts 2% suiker)

En daarnaast zoveel hooi als ze zelf op kan?
Is dit wat? Ook heb ik inmiddels contact gehad met Kaatje en bietenpulp zou ik ook nog bij kunnen gaan voeren...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:22

onbeperkt hooi is sowieso een goede eerste stap Lachen

merk je nu iets aan je paard dat ze niet genoeg binnen krijgt? anders zou ik niet te veel gaan proberen namelijk.

in principe heeft een paard geen krachtvoer nodig. ruwvoer is genoeg. je moet dan alleen kijken of hij/zij genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt. die van mij krijgt een handje muesli per dag, maar dat is alleen om bepaalde supplementen door te kunnen mengen...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:54

Ja dat klopt wel... Echter vind ik haar wat dun en zeker nu ze ineens wel aan het werk moet en dit voorheen niet tot nauwelijks hoefde.

Inmiddels heeft de staleigenaar kuil ingeslagen... Hoeveel mag ze hier per dag van?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:02

ook onbeperkt, maar kijk wel uit dat het niet te veel eiwit bevat...

dikker kunnen ze ook worden van meer hooi hoor Lachen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:07

Oke heel erg bedankt! En hoe weet ik met welk soort kuil ik te maken heb? Want ik kom er niet meer uit Bloos het zat in strak plastic verpakt, ruikt wel maar niet heel sterk en is niet erg nat. Wel natter dan hooi maar niet overdreven...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:29

Kuil heb ik niet zoveel verstand van... Hooi kun je onbeperkt geven (zoveel als je paard opkan) en aangevuld met een goede liksteen (de rode van KNZ is een goede) is dat in principe voldoende. Zelf voer ik mijn 10-jarige KWPN-er Nature's Best bij, een hele schep per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Meer voor de lekker dan dat ze het echt nodig hebben. Je zou bijvoorbeeld ook Lucerne of het eerder genoemde bietenpulp kunnen bijvoeren om je paard wat dikker te maken. Maar in kuil zit ook een heleboel, dus misschien dat je het eerst een maand aankijkt als je paard kuil ipv hooi krijgt, dit kan ook al een heleboel schelen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:54

Oke dan ga ik dat doen... Heel erg bedankt Airiin! Ik ben alleen nog benieuwd wat voor soort kuil ik heb.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:28

Princesje schreef:
Oke dan ga ik dat doen... Heel erg bedankt Airiin! Ik ben alleen nog benieuwd wat voor soort kuil ik heb.

Ik ken alleen hooi en koeienkuil. En zo vaak steek ik mijn neus niet in koeienkuil Clown ik zou ook wel graag een keer een overzicht met foto's en voedingswaardes willen zien van hooi, voordroog, paardenkuil en koeienkuil, zodat ik weet wat ik voor me heb Tong uitsteken

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:07

Ja precies dat zou ik nou dus ook willen *LOL*! Want op google kom ik ook niet veel verder helaas Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:48

koeienkuil is erg nat en wordt gelijk vanaf het maaien onder het plastic gegooid. Paardenkuil ligt nog even op het land voor dat het in plastic wordt gezet. Is dus iets natter dan gewoon hooi, maar lang zo nat niet als koeienkuil, dat ruikt ook zuur. En hooi ligt op het land tot het droog is.
Bij ons zit de paardenkuil (voordroog) vaak in ronde plastic balen.