Adviesje voer drachtige merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Adviesje voer drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:17

Ik weet dat er al tig topics over bestaan, maar wil toch graag even weten of ik het goed doe, aangezien dit de eerste drachtige merrie is die ik heb.

Ik heb een New Forest Pony van 6 jaar. Ze is 1.31 m. Ze is nu 6 maanden drachtig.
Pony wordt nu nog elke dag gereden/gelongeerd, varieërend van een half uur tot 1 uur per dag.

Ze krijgt nu van mij 's ochtends en 's avonds 3/4 schep (ongeveer een halve kilo) strucomix van Cavalor, aangevuld met een schepje mineralen en vitamines die geschikt zijn voor drachtige merries.
Ook krijgt ze 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi.

Nou stond ze de afgelopen 2 dagen met dikke benen. Dat kan zijn van de dracht (ze begint nu ook beduidend dikker te worden), kan zijn van teveel inspanning (ze heeft zaterdag springles gehad) of het kan zijn van te veel voer.

Doe ik er goed aan wat ik nu geef? Of heeft iemand tips voor me?

Vanaf januari ga ik de probreed voeren van cavalor, speciaal voor drachtige merries.

Stal_Fiore

Re: Adviesje voer drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:55

Niemand?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:50

Hoi, pas vanaf de 8e, 9e maand moet je ze extra of speciaal voer gaan geven. Tot de 8e maand groeit het veulen maar nauwelijks en is bij voeren nog niet nodig. Je kan je pony dus gewoon geven wat je haar altijd heb gegeven.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:38

wat voer betreft doe je het prima.
Ik zou haar wel wat ontzien wat betreft springen e.d....ze is al over de helft van dr dracht.
Conditie behouden is prima, maar overdrijf het niet. Knipoog
De probreed inderdaad de laatste 2,3 maanden pas geven.

Spannend he ?? Succes hoor !!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:42

Drachtige of net bevallen merries vallen vaak of ontzettend af of worden mega dik. Naar mijn mening komt dit juist door al die bijvoeders. Paarden (drachtig of niet) hebben het meeste baat bij een zo eenzijdig mogelijk voedselpatroon (onbeperkt goed ruwvoer is sowieso van belang) gericht op hun darmstelstel. Daarmee normaliseer je het eetpatroon, waar je een veel stabieler paard met veulen aan over zult houden.
Wees juist heel voorzichtig met bijvoeding.

P.S. Dikke benen kan ook komen door gebrek aan beweging (de zogenaamde stalbenen). En daarmee bedoel ik niet dat je meer moet gaan rijden/longeren, maar ik bedoel de contante rustige beweging die paarden krijgen wanneer ze op de wei of in de paddock staan. Die beweging is essentieel, 24 uur per dag.

Succes met merrie en ongeboren kind Lachen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:24

Bedankt voor de tips. Kwa voer ben ik niet heel idioot anders gaan voeren hoor.

Ze kreeg voor haar dracht 1/4 tot 1/2 schep muesli en 1 a anderhalve plak hooi. Dus zoveel voer ik nu niet bij.

En de merriemuesli ga ik pas vanaf januari voeren, dan moet ze nog 3 en een halve maand. En op de zak staat en mijn voedingsadviseur zegt het ook zo dat je die merrie muesli vanaf 4 maanden voor de dracht kan voeren.