oudere(14) fries,ermee proberen te springen of balkjeslopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

oudere(14) fries,ermee proberen te springen of balkjeslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:14

(sorry voor als het verkeerd staat, geen idee waar het anders zou moeten..)

Ik zou heel graag eens willen proberen springen met mijn verzorgfries. Allereerst natuurlijk drafbalkjes. Maar ik heb geen idee
hoe ze hier op zal reageren of hoever deze balkjes uit elkaar moeten liggen. En moet ik er dan opzitten of aan de longe?
Mijn doel is vooral dat ze erop gaat letten waar ze haar benen neer zet en ruggebruik. Ze moet echt wat meer rugspieren
krijgen ivm ingezakte rug.

Ook zou ik wel eens een sprongetje willen proberen Duivel . Proberen? Of moet ik daar niet meer aan beginnen.
Ze is pas na d'r 10e ingereden en daarvoor altijd voor de kar en heeft dus 0 springervaring. Wel springt ze een beetje over plassen
in de buitenbak in galop Clown maarja.

Het lijkt me ook vooral goed voor de afwisseling. Op dit moment kan ik bijna alleen maar door college 's avonds rijden, en doe
dan alleen maar dressuur.

Iemand tips? Zal ik hier nog aan beginnen? En met die drafbalkjes?

HetLamoen

Re: oudere(14) fries,ermee proberen te springen of balkjeslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:59

ik zou altijd eerst proberen met drafbalkjes en dan langzaam wat hoger. je zult met de lage hindernis al zien wat haar reactie is en misschien zelfs met de drafbalkjes al Knipoog

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:11

De leeftijd is echt geen probleem hoor. De mijn is op haar 12de ingereden en heeft op haar 15de voor het eerst een bak aan de binnenkant gezien. Ook heeft ze pas op haar 15de leren springen. btw ik heb een ouderwetse tuiger(gelders) zie profiel.

Ikzelf ben begonnen met 1 drafbalk. Hier sprong ze de eerste keer een meter hoog overheen( los in de bak). Dit heel langzaam uitgebreid naar een sprongetje en zo steeds hoger. Persoonlijk ben ik voorstander van een paard leren springen helemaal los in de bak. Laat hem eerst zelf zijn balans en evenwicht ed maar vinden en daarna pas met een ruiter erop.

Balkjes draven heb ik de mijne geleerd onder het zadel, maar dat omdat de mijne drafbalkjes als een enorme verte-sprong ziet Clown

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:35

ik ben het eens met judith_irene, als je paard cool reageerd op balkjes zonder zadel, kan je het ook eens met zadel proberen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:34

14 is niet oud hoor.
En elk paard kan een sprongetje maken. Lachen
Misschien vinden ze het niet leuk, kunnen ze het niet goed, maar ze kunnen het best wel. Lachen Bovendien is het goed voor de afwisseling, en misschien vindt ie het nog leuk ook. Haha!
Gewoon eerst even los in de bak kennis maken met paar balken, dat kun je rustig opbouwen, gaat dat goed, kun je het onder het zadel proberen. Haha!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:19

Okee, ik ga morgen even wat uitproberen met vrijspringen. Nouja eerst met balkjes natuurlijk. 14 is idd niet oud maar ik dacht misschien wel oud om nog helemaal met iets nieuws te beginnen Knipoog