Peesblessure, hulp gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Peesblessure, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:48

Hey,

Mijn paard heeft sinds een aantal weken een peesblessure. Dit komt doordat haar hoeven altijd ruim een cm gekanteld hebben gestaan. Ze heeft een scheurtje in haar diepe buigpees. Ze staat nu op speciaal beslag en ben nu 6 weken aan het stappen op het harde.
Het probleem is dat blessure nu grotendeels weg had moeten zijn, en moest van de da erop stappen en daarna rustig beginnen met draven. Ze is dus nog slechter geworden. Dit mede omdat ik haar niet rustig kan houden, maar echt extreem is dat niet, is meer de weg over draven enz.
Dierenarts wist eigenlijk ook niet echt hoe we dit op gaan lossen, hij geeft liever niet zware kalmeringsmiddelen omdat daar veel bijwerkingen aan zitten en je paard gewoon een paar maanden gedrogeerd staat. Zijn advies was vraag het eens op bokt.. Ik ben nu weer helemaal overnieuw begonnen en stap nu 2 keer per dag 10 min.

Mijn vragen dus, hoe krijg ik mijn paard rustig? Iemand hier ervaringen mee, of met de situatie? En wat kan ik mijn paard het beste voeren, ze krijgt nu 3 maal daags hooi, een kwartje muesli met NervControl. Dit werkt dus nog niet echt.

En ik dacht altijd dat peesblessure's 100% genezingskans hadden, kreeg van mijn da te horen dat dat dus niet waar is. Meningen?

Groetjes!

Kendra

Re: Peesblessure, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:54

Wat grappig, dat je dierenarts adviseert om het op Bokt te vragen.
Over peesblessures valt enorm veel te vertellen en nee, ze genezen zeker niet allemaal. Ik zou in ieder geval even zoeken naar andere topics, want dat zijn nogal wat.
Over dat rustig houden: staat ze verder op stal, of loopt ze in de wei? Hoe oud is ze? Welke mogelijkheden heb je om te stappen? Alleen de weg, of ook een bak? Kortom: vertel eerst even wat meer.
En hoe vreemd het ook klinkt, ik vind 6 weken voor herstel van een peesblessure erg kort. Heb je nu weer een scan laten maken, of denk je alleen maar dat er herstel is? Je moet niet overdrijven, maar voorzichtigheid is wel erg belangrijk.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:59

Ze staat op stal, is 10 jaar. Heb een krap erf, of ik moet langs de weg. De bak kan ook, maar stap liever op het harde. De dierenarts zei dat ze achteruit is gegaan. Was geen scan voor nodig zei ie. Er is dus geen herstel tot nu toe..

Ben idd ook al in andere topics aan het zoeken.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:03

een vriendin der paard en mijn vorige apard hebebn ook een peesblessure gehad,
bij mijn vorige paard is t over gegaan.
Maar heb 3 maanden niet erop gezeten! want dan belast je t juist..snap neit egt waarom je erop mocht???
en ik moest ook buiten op t harde lopen..
en niet draven al die tyd..
Die vriendin der paard heeft er nu ook last van maar dit doordat de bak iets te zwaar is en t weer iets over belast is..
Ik zou der nog wat meer rust geven..
en daarna pas verder denken..
het beste is als ze zichzelf neit druk maakt in t weiland of een paddock zetten.en 2 x per dag een 10 minuten wandelen..
succes

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:05

Peesblessures hebben geen 100% genezingskans idd...

Kan je paard niet 24/7 het land op? Of kan het niet fulltime op stal blijven staan? Beide radicale opties, maar als het paard een gevaar vormt voor zichzelf, voor jou en misschien ook voor anderen dan zal ik er niet meer mee over de weg gaan!

Peesblessures is ontzettend rot en vervelend te genezen. Daar gaat heel wat tijd, energie en tranen inzitten. Blijf moed houden!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:06

D_MR schreef:
Maar heb 3 maanden niet erop gezeten! want dan belast je t juist..snap neit egt waarom je erop mocht???

Ik heb er ook heel vaak op gezeten omdat mijn paard aan de hand een draak was. Wanneer ik erop zat had ik hem beter onder controle. Misschien belast je hem dan iets meer, maar wanneer ze de lambada gaan dansen en je de onderkant van de ijzers verschillende keren gezien hebt, ga je wel overstag!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:11

24/7 het land op is geen optie, dat kan niet op deze stal. Mijn vorige pony heeft dat ze van mij was een blessure aan dr oppervlakkige buigpees gehad, die is wel genezen met stappen op het harde. Ze heeft ook af en toe eens gek gedaan, ik kon haar ook niet 4 maanden stil houden.

Het was zo kort omdat het maar een kleine blessure was. Ik vind zelf ook dat peesblessure's veel meer tijd nodig hebben, ging zelf ook uit van min. 3 maanden. Ik maak me er meer zorgen om dat het erger is geworden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:13

hier op stal ook een paardje met een peesblessure, het advies van de VA was, gewoon op het land en elke dag een stukje stappen op het harde......
nu staan ze 's nachts op stal, we zijn inmiddels 5 maanden verder geloof ik en het is nog steeds niet helemaal weg....

de eigenaresses weten dat het lang gaat duren, maar die nemen gewoon alle tijd.... paardje heeft dan ook gewoon sowieso een jaar vrij....
de VA is vorige week weer geweest, ondanks dat het erg is opgeknapt, werd er gemeld dat het toch nog wel 3 maanden kan duren voor ze hersteld is... als het al helemaal hersteld.
wel mogen ze nu stappen onder het zadel op het harde, maar dan ook echt alleen stappen.....

ik heb wel eens het idee dat iedereen veel te snel wil....
waarom moet een blessure binnen 6 weken weg zijn?
neem de tijd, daar heb je later zoveel plezier van....

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:15

Mijn paard heeft (vrijwel) hetzelfde.
Ik zou 2x daags 10 min stappen en dat stappen uitbouwen.
Ik zou dat draven voorlopig achterwege laten.
Als er geen verbetering in zit kan de pees draven helemaal niet aan namelijk.

Mij werd ook eerst verteld 6 weken, onzin! Ik ben nu een jaar verder en het is nog niet genezen. Ik ga nu heel langzaam op proberen te bouwen en kijken hoe dat gaat. En of de pees het aankan.

Vragen kan je altijd stellen via pm

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:19

Ik zou toch op een goede dierenkliniek een peesscan laten maken. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kan je een gericht revalidatie programma opzetten.

Mijn vorige paard heeft een peesblessure gehad en haar heb ik 3 maanden aan de hand gestapt. Vervolgens 1 maand onder 't zadel met licht drafwerk, daarna wat meer drafwerk + stukje galop enz enz.
Totaal heb ik er 7 maanden over gedaan om te laten genezen, maar het is volledig goedgekomen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:21

Ik neem ook alle tijd, zolang het maar geneesd. Ik blijf er toch bij dat gecontroleerde beweging het beste is. Op het land probeer ik als laatste oplossing.

Nog iemand tips over kalmeringssuplementen? En met de zogenaamde muisjes..

Er is al een scan gemaakt, ik was al op de helft van het programma. Nogmaals het gaat erom dat het erger is geworden, snap dat het niet na 6 weken genezen is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:23

Ik zou opnieuw een scan maken en dan over een tijd een controle scan. Weet je of er echt een peesblessure is en kan je de voortgang in de gaten houden. Verder zou ik mijn paard wat steiler laten zetten, want dat ontlast de pezen. Voor de rest heb ik vorig jaar bij mijn paard magneetveldtherapie gebruikt en de DA was verbaasd hoe snel hij genas. Het is een soort beenbeschermer met magneetveldtherapie op basis van stroom (batterij). Je kan die dingen huren bij Magnacare. verder kan je nog wat supplementen toedienen ter ondersteuning. Ik moet zeggen dat ik die van mij, had een gat in een hoefband (genezing 50%), vorig jaar gewoon elke dag een uur of 4 heb buitengezet. Hij was daardoor lekker rustig en deed niet gek, Scheelde ook weer toen ik er op moest.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:30

Mijnes heeft dit jaar een peesblesure gehad. Bem met hem bij VanSchie/vanToor geweest in wassenaar, heb daar voor shockwave therapie gekozen, Hij moest daarna eerst 2 weken boksrust, daarna 6 weken stappen op het harde, daarna erop zoveel mogelijk rechtuit en niet op de hoefslag, moest om de 8 weken terug voor scan, en heb steeds weer schema's meegekregen voor het opbouwen en dan praat je echt over, 3 min draf 5 min stap 3min draf 10 min stap etcetc..heel gedoe, ben uiteindelijk echt wel 8 maanden zoet geweest ermee, De laatste scan die ik gehad had, zeiden ze: als we ik niks van dit paard zou weten zou je niet eens zien dat hij een peesblesure gehad heeft, zo goed is het hersteld, springen is wel een taboe, hij mag geen parcourse meer alleenmaar rechtuit een sprongetje en met opbouwen niet hoger mee dan 80cm, ik heb hem in het begin, op aanraden van de veearts, Muisjes gegeven tegen de gekheid

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:45

Mirkim schreef:
D_MR schreef:

Ik heb er ook heel vaak op gezeten omdat mijn paard aan de hand een draak was. Wanneer ik erop zat had ik hem beter onder controle. Misschien belast je hem dan iets meer, maar wanneer ze de lambada gaan dansen en je de onderkant van de ijzers verschillende keren gezien hebt, ga je wel overstag!

ja dan begryp ik t wel..
ik had een heel dooie pony buiten (super makeklijk) dus ik liep er gewoon naast..
maar als je erop beter kan houden dan kan je dat beter doen Lachen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:47

Hoe was ie van die muisjes?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:33

Probleem bij het (gedeeltelijk) sederen van paarden is dat het maar een beetje helpt. Onze ervaring is dat ze op stal erg veel ronddraaien en dat dat eigenlijk een groter probleem is voor de pezen dan dat ze een keer gek doen als je er mee buiten wandelt. Andere oplossing (als je haar niet buiten kunt/durft te zetten) is vaker gaan stappen. Vast ritme, 4 x 10 minuten bijvoorbeeld. Je paard komt er vaker uit, krijgt vaker aandacht, went daardoor wat meer aan de stapsessies en zal daardoor hopelijk ook wat rustiger op stal worden. Kijk goed waar ze vervelend van wordt: Rustige/onrustige omgeving? Van huis/naar huis? Alleen/met een ander paard? enz.
Ik heb 4 maanden 4x/dag gestapt met een bijzonder opgewekt fris type, dus weet er alles van. Ik heb nooit iets gegeven, gewoon hoofdstel aan, uit de stal, zweepje mee en stappen. Geen flauwekul, geen tijd om spanning op te bouwen, gewoon doen.

Als ik je verhaal zo lees zou ik toch een second opinion vragen, dat hij geen peesscan maakt vind ik wel vreemd. Er zijn voldoende klinieken waar veel ervaring is met dit soort blessures. die hoeven echt niet duurder te zijn, je moet er alleen even heen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:35

En ze kunnen ook peesscans thuis doen als je dat zou willen.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:50

Ons paard had ook een blesure aan diepe buigpees, het zat helemaal onder bij de hoef. Wij hebben er ruim een half jaar over gedaan voordat we weer begonnen met rijden. Dus al die tijd stappen op de weg aan de hand. Ze mocht absoluut niet los in wei of paddok. Na ruim half jaar begonnen met rijden, eerst veel stappen, daarna steeds wat meer draf, en zo opbouwen.
Het is goed gekomen, maar echt geduld, geduld! Wel erg sneu als je paard op boxrust moet, met het risico als het paard erg druk is en energie niet kwijt kan rare gewoontes/ondeugden aan gaat leren. Pas daar voor op. Veel succes!!

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

Waarom het erger is geworden, pff dat kan vanalles zijn,ik begrijp je zorgen. Misschien nog een ct-scan om een duidelijk beeld te krijgen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

Ik heb toen ook diverse kalmeringssuplementen gebruikt voor m'n merrie. Moet eerlijk zeggen dat 't niet veel hielp.
Ze heeft toen een aantal weken op muisjes gestaan. Dat hielp heel erg goed, maar goed voor de gezondheid zal het niet zijn.
Ze hoefde nog maar 2 weken stalrust en stond met haar geblesseerde been steeds tegen de stalwanden te schoppen, toen in overleg met de dierenarts met muisjes begonnen.

De 1e keer wei heeft ze die ook gehad. Wilde heel zeker zijn dat ze niet ineens hard zou gaan rennen.
Het stappen aan de hand deed ik overigens met een longeersingel met bijzetteugels. Zo had ik veel meer controle.
De 1e 5 minuten had ik ze overigens wel los, wilde 't paard niet strak in de krul hebben als ze net haar stal uit kwam.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:39

_Kimberley schreef:
Het was zo kort omdat het maar een kleine blessure was. Ik vind zelf ook dat peesblessure's veel meer tijd nodig hebben, ging zelf ook uit van min. 3 maanden. Ik maak me er meer zorgen om dat het erger is geworden.

Een scheur in de diepe buiger noem ik geen kleine blessure!
De diepe buiger is juist de meest ongunstige plek om een blessure aan te hebben.
Met mijn paard, die een scheur in de oppervlakkige buiger had, ben ik 1,5 jaar bezig geweest om weer helemaal te genezen.

Knap dat jou DA aan de buitenkant kan zien hoe het er voor staat. Het enige wat je kunt zien aan de buitenkant is dat het been dik is (meestal een banaanvormige verdikking) en je voelt dat het been warmer is. Om de diagnose met zekerheid te stellen is toch echt een pees-echo nodig!

"muisjes" zijn idd een goed middel om je paard wat relaxter te krijgen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:18

Nu de 3e keer dat ik het ga zeggen, er is wel een scan gemaakt!

Ik ga denk toch de muisjes proberen. Als die niet werken en ze nog steeds te gevaarlijk is, toch maar eens overleggen met da en staleigenaar voor een paddock.. Als ik er zo bij nadenk, op stal maakt ze idd ook erg vervelende bewegingen (bokken, rondjes draaien, lichtelijk weven). Ben van plan er een jaar voor uit te trekken, en alles maar proberen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:27

Hoi, mijn zus haar paard had een ernstige peesblesure.. welke eigenlijk zeker was dat het niet goed zou komen.
Zij heeft een trainingschema van de dierenarts gekregen..
Lange lijnen stappen en steeds meer opbouwen.. Veel geduld voor nodig, ook stond hij gewoon buiten stappen mocht wel.. je moet voorkomen dat hij gek gaat doen in de wei, dus zet hem alleen dat scheelt al.

Ook gaf ze hem druppels Puur Pees geloof ik.. kan het eens navragen als je intersse hebt.
De pees is 100 % genezen tot verwondering van de DA.

Succes en ik zou om een trainingsschema vragen.. zo blijft ie ok nog wat doen. en blijft ie vanzelf rustiger. Nerv Control heeft mijn zus ook gegeven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:34

ik kan je handje schudden, bij mijn paard is er bij de tweede scan ( ik laat hem wel elke controle scannen ) ook gebleken dat de peesblessure verergerd is ( scheur in de steunpees, tot op de aanhechting aan voorknie), in plaats van verbeterd. Stappen is lastig, meneer is het daar helemaal niet mee eens!
Ik ben begonnen met Bach-rescue van de week, omdat ik de muisjes het liefst zo lang mogelijk uit stel. Het lijkt te werken, ik geef het in druppels over het voer.

Voor het broodnodige lotgenotencontact, kijk hier eens: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1012282&start=3300
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 06-11-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:34

Misschien is het niet zo'n goed idee om dan stalrust te geven??
Volgens mij is het namelijk heel belastend voor de pezen om in een kleine ruimte rondjes te draaien/weven/bokken.
Bij mijn paard heb ik er om die reden voor gekozen hem gewoon naar buiten te doen, daar loopt hij ook wel, maar het leek mij minder belastend dan neurotisch rondjes lopen op stal.