Paard met gevoelige rug...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Paard met gevoelige rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:12

Hoi,

Ik ben er achter gekomen dat mijn paard net achter de schoft en dan ongeveer 10cm. behoorlijk gevoelig is en eht niet prettig vind als je daar duwt.

We weten niet hoelang dit al is en ik houd het in de gaten.

Zijn er ander manieren dan fysio om een paard daarmee te helpen speciale maseer methoden ofzo???

Ik weet niet of het de spieren zijn maar ik doe er na het rijden steeds van dat rapide Cooling gel op.

Als het echt langdurig doorgaat met deze klachten moet er natuurlijk wel iemand bij komen.

Maar aangezien het niet mijn eigen paard is maar verzorgpony(waar ik bijna lles mee doe) kan ik neit zomaar een fysio erbij laten komen).

Meer uitleg:

Op moment dat ik emt 2 vingers redelijk druk zet....(dus elke kant 1 vinger) kijkt hij chagerijnig en doet zn hoofd omhoog verder doet hij niks. Instructie heeft gevoeld en gedaan en zegt dat ik opzich wel door kan rijden maar veel lang en laag zodat hij over z'n rug loopt en veel longeren. Ik weet dta de instructie niet in een paard kan kijken maar ze heeft zelf ook paarden heeft veel ervaring en weet naar mijn idee best wat ze zegt/doet.(excuses als je eht er neit mee eens bent). De cooling gel zal ik mee stoppen!!!! Knipoog . Ik kan er zelf geen fysio of osteopaat bij halen i.v.m. d ekosten enzo... en het is neit mijn paard. s'winters heeft hij altijd een humeur waarin hij wel vaer kwaaltjes heeft de eigenaar zegt dta het daar ook aan kan liggen.

P.s. er zijn niet zulke goede ervaringen bij ons met fysio of osteopaat....
Laatst bijgewerkt door lovelyd op 03-11-08 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Paard met gevoelige rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:14

Als jou paard last heeft van de rug zou ik er niet op gaan rijden. Eerst uitzoeken wat er precies aan de hand is.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:18

FriesWytske schreef:
Als jou paard last heeft van de rug zou ik er niet op gaan rijden. Eerst uitzoeken wat er precies aan de hand is.

daarom vind ik eht zelf best eng.... mijn instructie heeft ook even gevoelt en zij hij vind het niet prettig maar het is niet ernstig je kunt wel gewoon lbijven rijden maar je moet zorgen dta hij goed z'n rug gebruikt dus lekker lang en laag enzo...

Maar zijn er bijvoorbeeld speciale behandelingen die je zelf uit kunt voeren???

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:20

Gewoon heel simpel!
Haal er een osteopaat bij.

En stop alsjeblieft met die cooling gel, dit kan meer schade brengen dan nodig is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:22

Als ik jou was zou ik eerst uit laten zoeken wat hem mankeert. Een instructrice heeft lang niet altijd gelijk. Heb ik afgelopen winter ook meegemaakt. Had de hele winter het gevoel dat er iets was. Maar zij zei nee hij loopt goed. Van het voorjaar na laten kijken. En toen bleek dat ze linksachter scheef stond. Heb mijn lesje wel geleerd. Laat vanaf nu beide paarden elk jaar nakijken door de fysio. Je moet jou gevoel volgen.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:24

FriesWytske schreef:
Als ik jou was zou ik eerst uit laten zoeken wat hem mankeert. Een instructrice heeft lang niet altijd gelijk. Heb ik afgelopen winter ook meegemaakt. Had de hele winter het gevoel dat er iets was. Maar zij zei nee hij loopt goed. Van het voorjaar na laten kijken. En toen bleek dat ze linksachter scheef stond. Heb mijn lesje wel geleerd. Laat vanaf nu beide paarden elk jaar nakijken door de fysio. Je moet jou gevoel volgen.

ik heb het er met de eigenaar ook al overgeha en die denkt dat he took aan zijn humeur ligt al ben ik wel d ekosten al aan het uitzoeken maar ik kan het zelf neit betalen.. en het is neit mijn paard....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:26

Je instructrice is geen fysiotherapeut of dierenarts, ze kan lesgeven, maar niet in een paard kijken en zien of voelen wat er aan de hand is. Niet meer rijden dus, je dier geeft zo duidelijk aan dat het pijn doet, dan moet er niet meer mee rijden. Duidelijker als dit kan je paard het niet zeggen, houdt daar rekening mee.. Kom op zeg, dat het aan het paard zn humeur ligt? Een dier verzint geen pijn..

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:27

Ik zou ook aanraden om te stoppen met de cooling gel. rugspier problemen zitten bijna altijd in de dieper gelegen spieren en die bereik je nooooooooit met cooling gel!
Alleen maar geld verspilling, kan je beter sparen voor een fysio! Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:28

Ik ga mee met zorro!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:37

extra info in het topic gezet

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:40

en volgens mij past je zadel niet! dat klinkt als te nauw om de schoft en te weinig wervelvrijheid!
dus: passend zadel, osteopaat er naar laten kijken, zorgen dat de pijn in het lijf over is, en dan pas weer erop kruipen, want door te blijven rijden wordt t alleen erger, hoe kun je als je pijn in je lijf hebt ontspannen met een te nauw zadel en als daar ook nog iemand boven opzit???

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:46

lovelyd schreef:
Meer uitleg:

Op moment dat ik emt 2 vingers redelijk druk zet....(dus elke kant 1 vinger) kijkt hij chagerijnig en doet zn hoofd omhoog verder doet hij niks.

En dan gaat er nog geen lampje bij je branden als je paard dit doet??

Instructie heeft gevoeld en gedaan en zegt dat ik opzich wel door kan rijden maar veel lang en laag zodat hij over z'n rug loopt en veel longeren.

Je kan inderdaad gewoon doorrijden.. Maar als er echt een probleem zit in de rug, en jij gaat extra de rug trainen, kan ik je op een briefje geven dat je paard daar alleen maar minder van word.

Ik weet dta de instructie niet in een paard kan kijken maar ze heeft zelf ook paarden heeft veel ervaring en weet naar mijn idee best wat ze zegt/doet.(excuses als je eht er neit mee eens bent).

Ik heb zelf ook paarden, en ervaring.. Maar ik kan niet weten wat er aan de hand is met een paard als die aangeeft dat hij pijn heeft. En je instructrice ook niet. Niemand met paardenverstand, tenzij diegene er voor geleerd heeft, dus een dierenarts, of fysio. Je hoeft je excuses niet aan mij aan te bieden, wel aan je paard! Want je doet hem alleen maar extra pijn zo.

Ik kan er zelf geen fysio of osteopaat bij halen i.v.m. d ekosten enzo... en het is neit mijn paard. s'winters heeft hij altijd een humeur waarin hij wel vaer kwaaltjes heeft de eigenaar zegt dta het daar ook aan kan liggen.

Maar je kan WEL stoppen met rijden, en daar zal je het dier al een plezier mee doen! En als je paard in de winter vaker kwaaltjes heeft, word daar dan wel wat aan gedaan, of word dat ook voor het gemak maar genegeert??

P.s. er zijn niet zulke goede ervaringen bij ons met fysio of osteopaat....

Gelukkig zijn er meer mensen die deze diensten aanbieden! En je kan ook altijd even de dierenarts laten kijken. Is het rijden echt zo belangrijk voor je, dat je ten koste van je paard gewoon doorgaat??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:51

Zorro Ik denk er precies zo over.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:51

zorro ben t helemaal met je eens! laat iemand naar het paard kijken, een paard bedot je niet! Geen enkel paard doet dat, ondanks wat velen hier op bokt beweren. hij heeft pijn en je moet verantwoordelijkheid nemen voor t paard om uit te zoeken wat hij heeft en wat eraan gedaan kan worden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:56

Zadel eens na laten kijken is denk ik geen raar idee. Longeerwerk over de rug met balkjes is ook goeie training zonder verkeerde belasting van de rug.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:59

ja maar je moet eerst weten of het een spierkwestie of wervelkwestie of zelfs zenuwkwestie is.... als het alleen spieren zijn is lang en laag werken zonder gewicht van de ruiter erop heel goed om te stretchen, balkjes zijn in dit geval dan al te belastend, het paard moet eerst weer goed in zijn lijf komen te zitten voor je er meer van vraagt. gelukkig is hij nog braaf, laten we dat vooral zo houden

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:07

Anne_GTI schreef:
Zadel eens na laten kijken is denk ik geen raar idee. Longeerwerk over de rug met balkjes is ook goeie training zonder verkeerde belasting van de rug.

Ik heb idd tips gekregen om erg vel emt pessoa te longeren en om hem dat heel erg lichtjes bij te zetten.

Dat zadel is door verschillende mensen nagekeken en ligt prima schoft is niet te krap of te breed en het zadel sluit goed aan het middenpunt ligt ook precies goed, dus dat is het hem niet.

Ik heb een trainingsschema opgesteld waarin ik rekening houd met z'n rug en toch probeer om z'n onderhals(omdat die een vreselijke onderhals heeft) weg te trainen. Volgens eht schema ga ik hem 3x per week longeren en hij loopt 1x per week voor de kar met de eigenaar (menles) en zal ik kijken naar z'n toestand en 2-3x per week gaan rijden rustig aan dus niet te veel oefeningen.

Ik zal jullie opd e hoogte houden hoe het gaat;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:56

Of te wel, je traint en rijdt rustig door, ondanks dat je paard aangeeft dat dit pijn doet? Kind, wat heb jij een blok voor je kop.

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:59

Wat dacht je van eigenaar/eigenaresse inlichten?
Iniedegeval niet doorrijden denk ik

Kus

Elieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:41

Alle rugproblemen zijn te herleiden naar het zadel, ik zou dan ook een deskundig iemand hier naar laten kijken om te zien of je zadel echt goed ligt. Ik zou zeker niet door rijden; je paard geeft aan dat hij pijn heeft in zijn rug. De rug waar jij op zit! Als je wilt dat de rug nog wat langer mee gaat zou ik er snel naar laten kijken.
Verder kan ik je Paardenkliniek Vinkega aanraden. Kijk maar even op hun site. Ik ben er pas ook geweest met mijn merrie en ze hebben mij goed geholpen.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:46

hoe lang rijd je dit paard al?
ben je de laatste tijd meer gaan rijden en of andere oefeningen aan het doen?
Is het paard moeilijker nagevelijk te krijgen?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:54

pipo123 schreef:
hoe lang rijd je dit paard al?
ben je de laatste tijd meer gaan rijden en of andere oefeningen aan het doen?
Is het paard moeilijker nagevelijk te krijgen?

ik rijd het paard sinds augustus....

Ik ben d elaatste tijd niet meer gaan rijden ofzow en hij heeft altijd zowiezo 1 dag per week vrij. Oefeningen zijn ook niet echt anders geworden ofzow... thuis loopt hij super nageeflijk en loopt heerlijk lang en laag en heel regelmatig/constant hij heefte r alleen af en toe een dag tussen zitten waarbij hij zich vreselijk gaat lopen opkropen en niet wil verruimen met een beetje been al aanspringt ingalop z'n hals erop zet en gewoon heel erg oliebol loopt en daar baal ik soms echt van.... dat hij af en toe zo raar liep heeft mij aan het denken gezet vanw at kan ik er aan doen of is er een oorzaak toen kwam ik tot deze ontdekking..... Ik mag/kan zelf geen fysio betalen en tjah... we weten neit of het echt serieus is of gewoon een beetje spierpijn want hij heeft zaterdag wel intensief vrijgesprongen en zondag liep hij echt heel erg ***. Aangezien ze daar ook geen hele goede ervaringen hebben met fyso's enzo (voor de gek houden allerlei dure behandelingen terwijl he tniet nodig was).

Maar ik ben er niet zeker van en dat vind ik erg moeilijk ook omdat eh tnie tmijn paard is.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:16

Kan heel goed dat het paard spierpijn heeft na een zware inspanning en dat is er niet een twee drie uit.
Als het niet erger wordt zou ik wat gaan longeren e.v.t met balkjes waardoor de rug extra los moet komen, en onder het zadel veel rek en strek oefeningen doen lang en laag rijden helemaal over de rug met veel tempo wisselingen en overgangen.
En als hij zich zo opkropt en dus slecht wil nageven is het niet raar dat hij wat meer spanning krijgt in z'n rug en schoft. probeer dan ook veel te schakelen als hij dan elke keer aanspringt in galop blijf je heel rustig terug nemen en herhalen wat je vraagt zonder zelf haast te krijgen.
Deed mijn paard in het begin ook wel eens om onder het laatste beetje werk uit te komen en niet helemaal los te willen laten.

hoop dat je er wat aan heb.
succes

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:22

pipo123 schreef:
Kan heel goed dat het paard spierpijn heeft na een zware inspanning en dat is er niet een twee drie uit.
Als het niet erger wordt zou ik wat gaan longeren e.v.t met balkjes waardoor de rug extra los moet komen, en onder het zadel veel rek en strek oefeningen doen lang en laag rijden helemaal over de rug met veel tempo wisselingen en overgangen.
En als hij zich zo opkropt en dus slecht wil nageven is het niet raar dat hij wat meer spanning krijgt in z'n rug en schoft. probeer dan ook veel te schakelen als hij dan elke keer aanspringt in galop blijf je heel rustig terug nemen en herhalen wat je vraagt zonder zelf haast te krijgen.
Deed mijn paard in het begin ook wel eens om onder het laatste beetje werk uit te komen en niet helemaal los te willen laten.

hoop dat je er wat aan heb.
succes

Bedankt voor de tips we kunnen echt geen oorzaak vinden dus ik hoop dat het idd spierpijn is Ach gut

Longeren heb ik vaker als tip gekregen en heb ik sterk vermeederd naar ongever 3x per week met pessoa. Overgangen was ik zowiezo veel mee bezig voor z'n achterhand maar ik zal er nog meer mee bezig gaan.

over dat terugrijden na galop enzo.... ik zla het eens proberen

Echt super bedankt voor de tips ik zal er gebruik van maken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:26

longeren met pessoa is heel zwaar voor een paard!!! zeker in galop, stap gaat nog wel en draf is al voor een ervaren paard lastig.