Pony loopt niet lekker, help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Pony loopt niet lekker, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:40

Mijn 18-jarige haflingermerrie loopt niet helemaal lekker, of in ieder geval niet zoals vroeger. Eerder liep ze altijd met dr oortjes naar voren, nu doet ze dat alleen in stap. Ga ik aandraven, dan gaan haar oortjes wat naar achter, niet helemaal plat in de nek, maar half zeg maar. Ik weet dat veel pony's de oren altijd zo dragen onder het rijden, maar die van mij deed dat voorheen niet. Dit speelt al een week of anderhalf, twee. Als ik haar aandrijf gaat ze wel in draf, maar niet van harte. Eenmaal in draf is het niet zo dat ze hele tijd terugvalt naar stap, ze blijft wel draven. Maar wel steeds met dr oortjes half naar achter. Heb haar vandaag aan de hand laten draven, lijkt wel of ze haar linkerachterbeen niet helemaal goed optilt, die tikt soms tegen de grond tijdens het zweefmoment zeg maar (lekker duidelijk Tong uitsteken ). Aan de andere kant doet het paard van een vriendin van me dit ook, en dan nog 10x zo erg en met beide benen, die bleek af en toe gewoon te lui om zn benen fatsoenlijk op te tillen. Ik heb dit bij mijn pony nooit eerder gezien, maar kan zo zijn dat ze dit al 7jr doet en dat het me niet is opgevallen. Benen zijn verder niet dik, warm of wat dan ook.

Nou heb ik natuurlijk al heel wat verklaringen gezocht. Aan de ene kant kan het gewoon 'gezeur' zijn, als ik met mijn vriendin samen rijd is ze (meestal) veel actiever en loopt ze wel met dr oortjes naar voren. Ook kan het liggen aan het feit dat ze niet meer op ijzers staat, sinds 2 en n halve week, daarvoor altijd wel. Andere reden kan zijn, dat ze 4mnd amper gereden is, lang verhaal (bij interesse zal ik het delen Knipoog ) dus het kan ook zijn dat ze gewoon wat stijfjes is en dat we aan haar spieren / conditie moeten werken. Ook staat ze sinds een maand dag en nacht buiten, voorheen altijd veel op stal. Misschien dat ze hier aan moet wennen? Verder zit ze echt supergoed in dr vel, ze is vrolijk, blij en superondeugend, een echte haflinger Haha!

Hoop dat jullie me kunnen helpen, ben best bezorgd nl. Mn gevoel zegt dat ik het beter nog even kan aanzien, ipv gelijk de DA erbij te halen. Wat zouden jullie doen?

Alicia2u

Re: Pony loopt niet lekker, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

Ik denk aan een probleem in de rug. is het mogelijk dat ze na 4 maanden stilstaan wat overvraagd is en nu last heeft van dr spieren?
Mijn paard heeft regelmatig van dit soort episodes: niet voorwaarts willen, nukkig met zadelen en poetsen, beetje stijf, tot echt bokken, tong uit de mond etc. Is vrijwel altijd een blokkade in de nek of rug.

Denk dus eens aan een osteopaat of masseur, die kunnen je wellicht helpen met dit probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:32

Ik zou gewoon een VA laten komen en zijn advies opvolgen.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:40

die van mij heeft dit laatst ook gehad, heeft ook lang stilgestaan en liep opeens beetje raar achter en was zeg maar niet de oude ik heb toen toch lekker veel gestapt (dit ging goed hoor niet kreupel oid) en een vitaminepasta gegeven (ook ivm de seizoenswisseling) en een week later liep ie weer goed!

als ik jouw situatie bekijk zou ik zeggen: kijk het nog een weekje aan wel zorgen dat ie beweging krijgt: wei, los in de bak, of lekker aan de hand en stap dan nog eens op en anders voor de zekerheid de DA eens laten komen!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:09

Ja, heb het er vandaag nog met een vriendin over gehad. Ik kijk het nog even aan, maar mocht het binnen nu en een week of twee niet verbeteren, dan bel ik de DA.
Maar, het is zo dubbel .. Vandaag kwam ik terug van het rijden, ze zag de pony van mn vriendin, die hinnikte naar haar, en ze kon ineens weer normaal en actief draven met dr oortjes naar voren. Das toch ook raar?? Dat ze last zou hebben van haar spieren, kan heel goed. Overvraagd zou ik niet meteen zeggen, zoveel heb ik niet gedaan. Maar ze heeft vroeger altijd voor de huifkar gelopen, dus zwaar werk. Kan goed zijn dat haar achterbenen wat versleten zijn (artrose oid misschien) en dat, doordat haar spieren nog niet optimaal zijn, het gewoon zwaar is voor haar. Verder met stap is er niks aan de hand. Beetje gevoelig op steentjes, dit vanwege het feit dat dr ijzers weg zijn, maar gaat ook al stuk beter dan 2wkn terug. Dus ik stap idd bijna dagelijks, en dan anderhalf tot twee uur. Geloof zelf ook dat stilzetten meer kwaad dan goed zal doen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:09

Bedankt voor de reacties trouwens Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:52

Het kan heel goed door het afhalen van de ijzers komen.
Daar moet ze waarschijnlijk echt aan wennen.
Dat, in combinatie met het weer opbouwen na een paar maanden rust, kan heel goed een verklaring zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:35

Dat zei mijn vriendin ook al, ze heeft ongeveer 18jr op ijzers gelopen, nu ineens zonder is natuurlijk wel een verandering ..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:49

Mloes schreef:
Dat zei mijn vriendin ook al, ze heeft ongeveer 18jr op ijzers gelopen, nu ineens zonder is natuurlijk wel een verandering ..

Dan zou ik het even aankijken.Rustig aan kijken wat er gebeurt.
Maarrre....... 18 jaar op de ijzers, is ze ermee geboren???? Nagelbijten / Gniffelen
Ze is toch 18 jaar. Geeft niet hoor ik snap dat ze er al heel lang op gestaan heeft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:57

Ik denk dat het inderdaad ook aan ouderdom licht, ( Noujaa ouderdom, bejaard is ze nog niet, maar haar oude dagje, komt binnen nu en een paar maand/jaren wel naar voren hoor ! ) Lachen
Ik denk zelf dat het meest logische is de hoeven. Omdat het namenlijk altijd goed heeft gelopen, en aangezien je de datum noemde van 1.5 / 2 weken , En dat ook de exacte datum is van de hoefijzers verwijderen Lachen,, Kun je het een beetje volgen ? Clown ( ik heb BTW wel intresse in jou verhaal Lachen )
Ik ga even op intenet zoeken voor je, Ben eigenijk wel benieuwd wat het is Lachen
Veel succes!

PS: Misschien is een masseur of hoe het ook mag heten een ideetje?
Ik denk dat k naa 1 week toch wel de DA voor de zekerheid zou inschakelen.
Beter voorzorg, dan later spijt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:25

@Aukelizzy: Ze is geboren met ijzers ja. Was een zware bevalling enzo. ( Tong uitsteken ) Ik bedoel idd dat ze al heel lang op ijzers staat haha.

En het verhaal even kort samengevat, ik reed en zorgde al 6,7 jr voor deze haflinger, tot de eigenaar ging verhuizen naar Friesland. Draaaaama natuurlijk haha! Maar het ging niet goed, mevrouw wou niet meer buitenrijden, ging bokken, werd mager, und so weiter, + de eigenaar had eigenlijk niet genoeg tijd (eerder was ik er elke dag, hij zo nu en dan, nu moest ie dus alles zelf doen). Duuus... Toen heb ik haar gekregen Hyper! En naast dat ze dus niet helemaal lekker loopt (idd denk wel sinds dr ijzers eraf zijn), gaat het verder supergoed. Ze is heel vrolijk, wil graag mee op buitenrit, is flink aangekomen en hoewel ze hele dagen in de modder rolt glanst ze echt gigantisch Haha! Maargoed, daar heeft hij dus in 4mnd tijd een keer of 3,4 gereden, dus eigenlijk is haar conditie gewoon weg vrees ik.

Maar, ik ga het toch echt nog even aanzien heb ik besloten. Vandaag gooide ik haar en mn vriendins pony in de grote wei, en dat gaat me dan met een tempo! Niks aan de hand en niks te zien. En wat je zegt, Justalive, toen ze nog ijzers had is me niks opgevallen dus het móet dat eigenlijk wel zijn. Dus, nog maar even afwachten! Ze heeft iig geen pijn, in stap is er niks te zien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:57

Haflingers zijn sterke paardjes,
zobiso laten paarden niet snel zien als ze pijn hebben.
Ik zou toch maar even laten nakijken.
dat stelt je dan gerust, blijf je niet de hele tijd met zo'n vraaggevoel zitten Lachen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:29

kijk het even aan, maar het klinkt alsof je paard niet regelmatig is en dat er iets niet lekker zit in de achterhand.
ik zelf zou denken aan rug, bekken, heup, knie

wat je zegt over de ijzers: zou invloed kunnen hebben, maar waaron dan maar aan 1 kant veranderingen?
je kan de hoefsmid natuurlijk bellen voor overleg.

wat je verteld over een ander paard: tja dat en ander paard slecht loopt, wil natuurlijk niet zeggen dat jouw paard dan nu ook maar slecht moet lopen.
een plotsklapse verandering daar is een reden voor!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:30

Dat andere paard bleek niet slecht te lopen, die tilde zn benen niet op uit luiheid bleek achteraf. En ik zeg helemaal niet dat mijn paard dan nu ook maar slecht moet lopen? Verward Kan zijn dat mijn pony dit altijd al wel deed en dat het me nu opvalt, maar dat het daar helemaal niks mee te maken heeft.
En aan 1 kant verandering kan natuurlijk heel veel oorzaken hebben. Jij kan toch ook last krijgen van je linkerenkel, en niet van je rechter?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:41

We zijn nu een dag verder.
Heb je al gebelt of na gevraagt? Lachen
Hoor het eigenlijk graag, ben wel benieuwd.

jef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:18

Mijn haflingertje bokt ook redelijk wat.
Dit komt hoogstwaarschijnlijk door rugklachten.
Veel lopen over heuveltjes(naar boven en naar beneden gaan) helpt! Bij Nippa dan toch.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 15:57

Bedoelde met even afwachten eigenlijk een periode van een week of 2. Niet 1 dag Knipoog
@Jef: ze bokt bij mij niet.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:13

Ergens herken ik dit wel een beetje.. Het enige waarin ik namelijk merk dat mijn merrie 'al' bijna 14 is, is dat als ik een lange tijd echt weinig rijdt (1keer in de week, 1keer in de twee weken, soms ook minder), ze dan het eerste kwartier/twintig minuten echt niet 'makkelijk' loopt. Normaal is ze altijd heel vlot, eerder te vlot dan te traag zelfs, maar dat eerste kwartier lijkt ze echt lui te zijn. Als ik wil aandraven is het echt met dikke tegenzin, oortjes niet helemaal blij, liever willen stappen dan draven, en echt ook in tempo traag zijn.

Als ze door dat begin door is (na veel zwoegen en zweten van mij Clown) is ze weer zo swingend als een jong paard, en is ze weer volledig goed vooruit, zonder 'protest' om in draf te gaan.

Bij haar is het dus echt een kwestie van 'loskomen'. Als ik echt 3/4 keer in de week met haar train, speelt dit probleem niet. Als ik lang weinig train speelt dat wel. Het is geen jong paard meer, het duurt wat langer om al die spieren los en warm te krijgen... Die van jou is 18 en dus ook niet heel jong meer, kans zit er dus in dat er zoiets wel speelt. Mijn gevoel zegt dus ook om misschien nog eventjes af te wachten, veel beweging te geven ondertussen (longe, wandelen, losgooien,..) en als het niet betert osteopaat erbij halen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:47

Mloes schreef:
Bedoelde met even afwachten eigenlijk een periode van een week of 2. Niet 1 dag Knipoog
@Jef: ze bokt bij mij niet.

Ik bedoel dus of je de DA al had gebeld Nors opkijken

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:52

Oh, haha. Maaar nee, geen DA gebeld. Ga dus nog even aanzien, en anders zou ik toch eerst overleggen met mn hoefsmid.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:58

Oh, en tantjeuh: Had gister een reactie getypt op jou bericht, valt internet uit. Grr. Maaar, ik denk niet dat het ouderdom is. Merk wel, dat ze vergeleken met 7jr geleden, nu inderdaad wat moeite heeft met 'opstarten' zeg maar, maar dat is logisch.
Toch ben ik er inmiddels van overtuigd dat het probleem echt met dr hoeven te maken heeft. Heb verschillende mensen ( met veel meer verstand van paarden dan ik Knipoog) gevraagd, en iedereen bevestigde dat het echt een tijd kan duren voordat ze helemaal lekker loopt zonder ijzers. Aantal mensen wezen mij op het feit, dat de stand van haar voeten ook veranderd, en tis logisch dat dat niet in 1 weekje lekker zit. Kennis van mij vertelde dat het bij haar paard zo'n 3mnd heeft geduurd voordat ie lekker liep. Hoop dat t bij mij niet zo lang gaat duren Tong uitsteken Dus wij wachten af. Ik zie aan haar dat ze zich verder super voelt, ze is heel vrolijk, ondeugend, en ze wil ook gewoon graag mee naar buiten (om te rijden).

Maar, allemaal bedankt voor de reacties!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:16

*UPDATE*

Ze doet weer! Go jij! Go jij!

Heb haar een weekje stil gezet, 2x klein stukje gewandeld en verder niks. Eergister weer gereden, stapbuitenritje. Ze liep al stuk beter voor mijn gevoel, maar toch alleen gestapt. Kom net terug van rijden, en mevrouw had er weer helemaal zin in Haha! Ging aandraven, gelijk oortjes strak naar voren, en lekker op tempo. Ze was nogal druk, dus stiekem klein galopje geprobeerd, en er was niks aan de hand. Ze wou zelfs echt crossen, maar heb rustig aan gedaan. Teveel in 1x is ook niet goed natuurlijk. Maaaaaar, ik ben blij Hyper! Maakte me toch wel zorgen, ondanks alles wat ik had gelezen / gehoord.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:31

Gelukkig maar.
Misschien even een dipje of zijn haar hoeven er nu aan gewend "ijzerloos" door het leven te gaan Knipoog .
Dat heeft vaak toch even tijd nodig.
Een Fjord bij mij op stal heeft zeker een week of 4 wat gevoelig en voorzichtig gelopen voordat het over was.