plots kale plekken op het hoofd...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

plots kale plekken op het hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:01

ik ging vorige week maandag voor het eerst weer naar mijn verzorg/rij pony nadat ik 8 weken in het gips gezeten had.
Hij is altijd tijd goed verzorgt door zijn eigenaar maar ik zag en hij ook dat hij spontaan twee kale (schuur) plekken op zijn hoofd net onder het jukbeen had die dag...
woensdag en donderdag was dat gewoon het zelfde gebleven.
Nu kwam ik vanmiddag en zag ik dat de plekken groter geworden zijn en er nu ook meer zitten bij zijn oren en wat op zijn wang aan allebei de kanten van zijn hoofd......

het ziet er niet echt uit als schimmel en schuurplekken lijkt ons ook niet aangezien hij niet meer het land op gaat en dus zijn halster de hele dag niet om heeft (alleen bij het poetsen/opzadelen)

ik heb foto's gemaakt zal proberen ze er vanavond nog op te zetten, maar weet iemand misschien wat dit kan zijn?

p.s zijn eigenaar heeft alle spullen al ontsmet zag ik vandaag voor het geval dat.

RianneH

Re: plots kale plekken op het hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:06

Ringworm is het eerste dat bij mij binnen schiet.
Dit is géén worm maar een schimmel die kale, vaak niet schilferige, plekken geeft en ontzettend besmettelijk is. Ook voor jou Knipoog

Vraag dus even de DA, die geeft je shampoo mee als het ringworm is en daarmee moet je alles behandelen. Want als er iets over blijft dat nog besmet is loop je weer kans op besmetting.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:44

het zijn geen echte ronde plekken. en de huid is intact en dergelijke
ik zal even foto's plaatsen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoals jullie kunnen zien is alleen het haar weg. het lijkt op schuurplekken van het halster of hoofdstel...
zijn eigenaar heeft hem voor de zekerheid gisteren helemaal gewassen met imavorol en ook alle spullen ontsmet.

wie weet wat dit kan zijn?

edit: het is dus aan allebij de kanten op exact de zelfde plekken bijna....

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:07

niemand die dit kent???

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:14

schimmel of schurft zou er gewoon even een DA naar laten kijken, zeker als er meer plekken bij komen, schimmel is vaak rond maar het hoefd niet en als ik dit zo zie.......ik zou het niet vertrouwen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:29

Het kan ook een allergische reactie zijn. Heb je het hoofdstel schoongemaakt met een nieuw middel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

wij hebben een paard gehad op stal met dezelfde plekken.
die had er ook behoorlijk jeuk aan.
bleek een mijt te zijn en is met een daarvoor speciaal middel behandeld

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:40

Je zou de plekken ook een paar keer kunnen wassen met een shampoo tegen vlooien, bedoeld voor honden. Deze shampoo is tegen veel parasieten en zal als het gaat om mijt zeker verbetering geven. Onze merrie had last van mijt aan haar achterbenen (lekkeren sokken, die van een Fries...). Zij is toen door de veearts gespoten met Dectomax. dit hielp wel aardig, maar het is uiteindelijk verdwenen door een combinatie van de hondenshampoo en blauwe spray...
Succes met het vinden naar de juiste antwoorden!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:10

Tja, ik blijf het toch op ringworm vinden lijken. En dat hoeven geen ronde plekjes te zijn hoor.
Als je gericht wil behandelen dan laat je even de DA komen. Dan weet je wat het is en kan het meteen aangepakt worden.

Volgens mij is het ook wel de ideale tijd om ringworm op te lopen. Het weer veranderd en meeste paarden hebben nu een iets lagere weerstand.

Daarnaast, ringworm is ontzettend besmettelijk. Kijk dus ook de groepsgenootjes na op zulke plekken. Ze kunnen ook op andere plaatsen dan het hoofd voorkomen Knipoog
Tijdje terug nog een topic geweest van wie het paard het op de achterhand had. DA geweest en bleek ook ringworm te zijn. In dat topic staan ook foto's.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:19

bedankt voor jullie reacties,
er is niks veranderd kwa schoonmaakmiddelen die gebruikt worden. dus dat kan het niet zijn. misschien inderdaad toch een soort schimmel...
ik doe hem donderdag weer helemaal wassen met imavorol voor de zekerheid. dan is hij twee keer gedaan binnen 3 dagen dus het zou bij schimmel dan over moeten gaan.....
als de schimmel (als dat het is) weg is kun je er dan levertraan zalf of uierzalf op smeren om de haartjes terug te krijgen?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:22

kijken of het helpt als je er Babyolie op smeert, heeft bij mijn paard ook altijd geholpen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:26

baby olie? daar heb ik nog niet eerder van gehoord.. helpt dat echt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:43

ik wil dit topic toch nog een keer proberen op te halen, aangezien de plekken op basco zijn hoofd nog altijd niet weg zijn...
hij is een paar keer behandeld met imavorol maar aan 1 kant zijn de plekken nog iets groter geworden... hij heeft er geen last van en hij heeft ook geen jeuk. het ziet er nog steeds heel rustig uit zonder schilfers of dergelijke...

zijn er misschien nog tips

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:57

Misschien toch een allergische reactie op je hoofdstel, de plekken zitten precies waar het hoofdstel zit. Ik heb al eerder een paard gezien dat niet tegen een leren hoofdstel kon en het zag er net zo uit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:09

da vragen, en anders niet. srry, maar je kunt wel zelf aan blijven klooien, maar als je wilt weten wat t is moet je dat niet op een forum vragen...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:14

Wassen met Sebasil (DA) 2 x in de week, al je spullen er ook mee wassen en dan de plekken behandelene met Hydracortisol (DA) Dit is gewoon een schimmel-infectie, zie je vaak in deze tijd van het jaar. Verdrietig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:15

Idd, een DA ernaar laten kijken. Evt afkrabseltje laten nemen om te kijken wat het nou precies is zodat je gericht kan gaan behandelen.
Kan heel goed alsnog schimmel zijn, dat is erg hardnekkig en met 2 keer imaverol hoeft een infectie echt niet over te zijn hoor, soms kom je er erg moeilijk vanaf.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:15

gewoon even de foto's die je ook hier neer hebt gezet naar de veearts sturen (wel even met eigenaar overleggen natuurlijk). Heb ik ook gedaan toen mijn paard vorig jaar winter een rare plek had op zijn kin. Bleek te komen door te weinig zonlicht. Enige wat we konden doen was de korsten zachthouden met zalf (die kwamen er na verloop van de tijd op) en wachten tot het voorjaar. Toen het voorjaar werd waren ze ook binnen een week verdwenen. Wij zijn geen dierenartsen en het kan vanalles zijn, alleen de dierenarts kan je helpen! Vaak heeft hij aan een goede foto genoeg om advies te geven. Was bij ons zelfs gewoon gratis. De zalf konden we daarna gwoon op praktijkuren komen ophalen (zalf moesten we natuurlijk wel betalen maar niets extra's). De plekken die je verzorgpony heeft lijken trouwens niet op de plekken die mijn paard had.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:35

Zwerte schreef:
Idd, een DA ernaar laten kijken. Evt afkrabseltje laten nemen om te kijken wat het nou precies is zodat je gericht kan gaan behandelen.
Kan heel goed alsnog schimmel zijn, dat is erg hardnekkig en met 2 keer imaverol hoeft een infectie echt niet over te zijn hoor, soms kom je er erg moeilijk vanaf.

Klopt, ik heb 2 merries, moeder en dochter die soms ook deze schimmel plekjes hebben.

De rest van de paarden heeft er geen last van.

Behandeling is: de plekjes deppen met imaverol en dit om de 2, 3 dagen herhalen totdat het over is.
En dan komt het na een paar maanden ineens weer terug.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:43

mijn paard heeft hetzelfde gehad
kale plekjes op zijn hoofd die uiteindelijk alleen maar groter en groter werden ( ergste punt: voorhoofd, onder frontriem zeg maar, helemaal kaal.

Ik dacht ook dat het een schimmel was. Na eerst zelf met imaverol te hebben gewassen ( wat niet werkte) toch maar de vee arts er bij gehaald. Ze dacht ook dat het schimmel was en heeft wat op kweek gezet. Bleek toch geen schimmel te zijn.
Wat het wel is kunnen ze dan niet zeggen......

Ik merkte wel dat het vooral plekjes zijn onder zijn halster/hoofdstel. Die plekjes schuurt hij uiteindelijk groter.
Ik houd zijn hoofd nu extra goed schoon. Geen zweetplekjes laten zitten. Ook heb ik zijn hoofd geschoren ( ik scheer hem al maar liet zijn hoofd altijd zitten) ik heb dit seizoen er voor het eerst geen last van.
Ik moet wel zeggen dat hij die plekken alleen rond het najaar/winter had.

Een veearts er naar laten kijken is natuurlijk altijd goed, bij mij heeft het alleen niets opgeleverd.

Ik smeerde trouwens vaseline op de plekken als ik ging rijden zodat het niet zo ging schuren en dat het schoon bleef.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:31

bedankt allemaal. ik ga de komende week als ik er ben zowiezo met imavorol behandelen, vaseline erop smeren is wel slim voor bij het rijden,

opzich lijkt het wel dat er haartjes op komen... ik vind het maar raar. opzich ik ben 12 weken niet geweest vanwege een operatie dus het zou misschien ook kunnnen dat het iritatie plekken zijn vvan misschien niet poetsen maar wel zweten... ik zorg er wel altijd voor dat hij met zo min moggelijk zweet plekken (natte) op stal word gezet...

toch nog maar eens met zijn eigenaar er overhebben om de da langs te laten komen