Pony plots lusteloos, koliekachtig, geen eetlust etc.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Pony plots lusteloos, koliekachtig, geen eetlust etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:26

Misschien weten sommigen van jullie mijn vorige topic nog, mijn 27 jarige merrie had vier weken een koliek-gerelateerde aanval, waarschijnlijk na het eten van eikels. Zij is na behandeling van de DA heel snel opgeknapt en nu weer fit.

Nu een kleine maand later heeft mijn welsh A merrie van 6 de zelfde lijkende sypmtonen, ze knapt alleen niet echt op.
Ze lijkt koliekerig, wil steeds gaan liggen en loopt soms raar. Geen eetlust en is bij vlagen helder.
Staat in de wei met een hangend koppie maar reageert wel als ik eraan kom.

Ben gister een stukje gaan lopen en ze liet zich zomaar omvallen, midden op het zandpad. Natuurlijk gelijk de DA gebeld en die dacht dat het krampen waren. Ze heeft wel gemest, lichte diarree. Hartslag was rustig, temperatuur redelijk tot normaal.
Vanochtend was ze goed maar vanmiddag weer mis.
Ik wacht het even af en hou het goed in de gaten, maar ik vraag me af waar jullie aan denken en of iemand hier ervaring mee heeft.

Ik vind het zo vreemd omdat mijn andere merrie dezelfde symptonen had en daarnaast mijn andere ruintje die er ook bij loopt, verschrikkelijk aan de diarree is.
Ze moet toch zo onderhand weer wat opknappen?

Bedankt alvast voor de reacties.

Issy

Re: Pony plots lusteloos, koliekachtig, geen eetlust etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:40

Heb je misschien een nieuwe lichting hooi of stro binnen gekregen.....soms is bermgras gebruikt in hooibalen en berm gras word nog weleens gespoten met onkruidverdelger. het is altijd moeilijk te achterhalen wat de oorzaak kan zijn, maar omdat beiden het hebben zou ik me richten op alles wat ze gegeten en gedronken hebben

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:47

Geen idee eigenlijk..bedankt voor je tip.
Ik zal het morgen direct informeren bij de staleigenaar.
Voor zover ik weet is er niks veranderd. Ze krijgen hooi uit die grote pakken met plastic erom, is dat kuil?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:50

Volgens mij lijkt dit het meest op zandkoliek.
Bij zandkoliek raken de paarden aan de diarree. Het is ook een sluimerende koliek, die gepaard gaat met krampen.
Mijn merrie heeft dit 2 maanden geleden ook gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:29

die indruk heb ik ook. kijk even in de link in mijn onderschrift voor het ziektebeeld van mijn paard met zandkoliek.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:56

Bedankt voor jullie reacties!

Er is zo'n kuur hoorde ik, sand-away of zoiets?
Is dat zinvol?

Ze was vandaag overigens iets beter. Met de nadruk op iets..

edit: merrieveulen, ik heb je topic doorgelezen en kan een vergelijking vinden in dat mijn pony zich zomaar om liet vallen. ze heeft niet echt heftige aanvallen gehad, maar is ook erg moe en hangerig. Laat zelfs haar lekkerste kostje nagenoeg staan.
Ik hoop dat het niet zover komt als met jouw pony, sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:48

Ik denk dat je nu echt moet gaan handelen, want als je te lang wacht kan het dus echt wel zo ver komen als bij merrieveulen.
Ik geef Sand-Ex van Equimins. Dit is in kleine brokjes vorm waardoor het wat makkelijker te voeren is.
Ook kun je een paar maal per week lijnzaad koken naast de Sand-Ex kuur.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:04

Ik ga er morgen direct achteraan.
Waar kan ik zoiets krijgen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:43

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:10

Bedankt voor de link.

Ik ben inmiddels wat wijzer, Sand-ex is alleen via de DA verkrijgbaar, Sand-clear bij de paardendrogist.
Sand-clear moet over het voer, maar ja.....mijn pony eet niks.
Hoe doe je dat?

Mocht ze morgen niet beter zijn laat ik zobiezo de DA weer komen, dus ik zal eens informeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:29

overigens kan het érg snel gaan hoor, indien het zand is. toen ik langskwam op de dag dat het bij mijn paard begon was er niks aan de hand en stond hij als altijd te grazen in de wei. drie kwartier later werd ik gebeld door mijn stalgenoten dat hij niet in orde was, en toen was het ook al gelijk goed raak.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:56

Sand-Ex kun je bestellen bij Pardoes Aurora in Dwingeloo. Moet je even googelen.
Dit zijn gewoon kleine brokjes, ik weet het niet zeker maar ik denk dat er paarden zijn die het zo uit de hand eten. Zelf doe ik het door een kwart schep voer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:38

Je hebt ook zaadjes die je door haar eten kunt doen, maar als ze niks eet is dat lastig. Ikzelf heb zandweg gebruikt en dat mengde ik met zonnebloemolie. Daarna in een spuit gedaan die ik bij de apotheek heb gekocht en zo spoot ik dat in haar mond. Iemand vertelde me dat ik teveel zonnebloemolie gebruikte en dat dat niet goed was, maar op een andere manier kreeg ik het niet naar binnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:33

romeorowan schreef:
Sand-Ex kun je bestellen bij Pardoes Aurora in Dwingeloo. Moet je even googelen.
Dit zijn gewoon kleine brokjes, ik weet het niet zeker maar ik denk dat er paarden zijn die het zo uit de hand eten. Zelf doe ik het door een kwart schep voer.

mijn paard eet de korrels gewoon uit je hand, ideaal. maar ik gooi het tot nu toe steeds gewoon over het voer.

de zaadjes die genoemd zijn zijn psylliumzaadjes, deze hebben dezelfde werking als Sand clear maar zijn in meer pure vorm, en er zitten probiotica in. de korrels heb ik meegekregen uit de kliniek en deze maak ik op. de zaadjes kreeg Faram op de kliniek toen hij nog op de IC stond en die heb ik nu ook op stal staan. als de korrels op zijn gaan we daarop over, en voorlopig krijgen mijn andere ponies zowiezo de zaadjes.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:37

Hoi merrieveulen ik heb ook gereageerd in je topic, maar zijn die zaadjes dan beter dan zo'n sand clear kuur? Want de kans is aanwezig dat mijn paarden gaan verhuizen en dan in een bak komen te staan voor de winter, dus dan wil ik wel iets beschermends geven tegen zandkoliek. Kun je dan beter zaadjes of zo'n kuur doen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:59

ze komen beide op hetzelfde neer, in sandclear zitten de zaadjes ook verwerkt. ik heb begrepen dat de pure zaadjes krachtiger werken. ik zou in ieder geval zolang je paard op een paddock staat hem goed voorzien van hooi (in een bak oid zodat hij het niet van de grond hoeft te eten), en daarnaast regelmatig sandclear of psylliumzaadjes over zijn voer doen. mijn paard moet het de rest van zijn leven hebben dus de kuur langer maken dan op de verpakking staat kan iig geen kwaad.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:51

Ik heb de kuur besteld. Het gaat iets beter en lekkere kruiden musli wil ze wel eten. Het gaat nog steeds niet echt van harte, maar ze eet het wel. Ik kan nu dus ook wat door het voer doen.