Bulten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smieggie

Bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:46

Hallo,

Wie heeft een idee wat mijn pony kan hebben?

Mijn pony heeft 4 bulten: 2 op z'n rug (onder mijn zitvlak) en 2 op z'n achterhand.
Het zijn bobbels van 1 cm breed en 1,5cm lang. Als ik er naar kijk dan denk ik aan een huidschimmel: je voelt een bobbel en het LIJKT alsof z'n huid los laat. Z'n huid blijft alleen wel zitten, maar hij krijgt op die plekken een soort roos.

Heeft iemand een idee of zoiets zelf meegemaakt met zijn paard of pony?
Alvast bedankt!

aslo

Re: Bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:31

Zou mss ringworm (= een schimmel wat veel voorkomt bij paarden) kunnen zijn. Even zsm de veearts laten komen voor een diagnose. Ringworm is besmettelijk.

Smieggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:59

Ja, denk je? Ik denk bij ringworm altijd aan kale plekken zonder korstje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:21

Ringworm begint met bulten, net of ze gestoken zijn. Dan worden de bulten kaal, trekken tevens ook weg (de plekken zijn rondvormig, vandaar de naam ringworm), en vormt zich er een soort roos.

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:52

de d.a. is net weg. Mijn pony had ook bulten, zo dik als walnoten. ze zijn inmiddels niet zo dik meer, maar gaan niet weg. Ze heeft er geen jeuk aan. Als je het kortsje eraf haalt zit er een glazig, rood bolletje onder. Mijn d.a. zei dat het rainrot was. Ik ga haar nu wassen met Betadine.