Wat voor wormen? [Foto]

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Wat voor wormen? [Foto]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:07

hallo allemaal,
vandaag tijdens het uitmesten een kluwe wormen tegengekomen(ten grootte van een druif ongeveer), tenminste dat denk ik.
Duidelijk niet van mijn paard(die legt altijd bérgen mest, dit was duidelijk mest van een ander), waarschijnlijk van een andere pony, een waarvan we al een paar weken vonden dat ie wat aan het vermageren was. (dus zijn we meer bij gaan voeren etc).
Morgenochtend bel ik meteen de dierenarts maar ik was toch wel erg benieuwd of dat iemand van jullie weet, als het wormen zijn, wát voor wormen het dan zijn.
Alle pony's zijn een maandje geleden nog ontwormd. (4 krijgen van de eigenaar al járen lang hetzelfde middel, die van mij krijgt ander ontwormingsmiddel)
Ik zal de foto's in een link zetten, het zijn nl niet zo'n smakelijke foto's.
http://i28.photobucket.com/albums/c208/ ... wormen.jpg
http://i28.photobucket.com/albums/c208/ ... ormen1.jpg
Alvast bedankt voor jullie reactie!

8nnemiek

Re: Wat voor wormen? [Foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:11

Ik zou niet weten wat voor wormen het zijn. Maar het werkt niet om elke keer hetzelfde middel te geven. Veel wormen reageren niet op ivermectine, en voor die wormen moet je een middel met een andere werkzame stof geven zoals moxidectine of praziquantel.
Ik zou inderdaad even een dierenarts laten komen, want als er zo veel wormen in een keer uit komen dan heeft de pony echt een flinke wormbesmetting, dan zit de buik zo vol dat er geen plaats meer is voor meer wormen en komen ze achter eruit, dus snel handelen is dan belangrijk!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:11

Zo te zien zijn het spoelwormen, maar heel duidelijk zijn de foto's niet.

Ik zou een keer GOED ontwormen, met een dosering die hoger is dan hij eigenlijk nodig heeft. Maar die mest die eromheen zit vind ik er niet gezond uitzien.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:12

Zijn het geen lintwormen?
Moet je eens op google afbeeldingen lintworm intypen, ik vind ze er wel op lijken.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:13

De kluwe zat gewoon bij de mest, in de vorm van gewone mestballen zeg maar, omdat we de kluwe een beetje met de riek onderzocht hebben ziet de mest er zo raar uit.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:14

AaronYve schreef:
Zijn het geen lintwormen?
Moet je eens op google afbeeldingen lintworm intypen, ik vind ze er wel op lijken.

We dachten van niet, we hebben de wormen gespoeld om de mest er af te krijgen en de wormen zijn niet zo groot als lintwormen.
Hebben geen segmenten en zijn niet zo heel erg lang.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

Mijn eerste reactie is dat lijken wel spoelwormen.
Kan je deze foto's niet naar je dierenarts mailen?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 02-11-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

Ok had gekund Lachen wat bedoel je eigenlijk met kluwe? Is dat een hoopje?

Edit: gatver heb net spoelworm opgezocht, daar lijkt het idd meer op
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 02-11-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:15

MysticTinker schreef:
Ik zou niet weten wat voor wormen het zijn. Maar het werkt niet om elke keer hetzelfde middel te geven. Veel wormen reageren niet op ivermectine, en voor die wormen moet je een middel met een andere werkzame stof geven zoals moxidectine of praziquantel.
Ik zou inderdaad even een dierenarts laten komen, want als er zo veel wormen in een keer uit komen dan heeft de pony echt een flinke wormbesmetting, dan zit de buik zo vol dat er geen plaats meer is voor meer wormen en komen ze achter eruit, dus snel handelen is dan belangrijk!

Gelukkig hebben we de eigenaresse er van kunnen overtuigen dat de dierenarts mag komen (oudere vrouw met een 'boerenverstand' van paarden zeg maar).

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:15

AaronYve schreef:
Ok had gekund Lachen wat bedoel je eigenlijk met kluwe? Is dat een hoopje?

Ja inderdaad, een hoopje

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:16

Je kunt ook een mestonderzoek laten doen. Dan tellen ze de wormen en ze bekijken ook welke wormen. Ze geven na aanleiding van de resultaten een gericht ontwormadvies. De dierenarts laten komen is mss beter omdat ze er achter uit komen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:16

ik dacht idd ook spoelwormen. als je ontwormt is het beter om iets over te doseren dan onder te doseren anders worden de wormen resistent. Regelmatig wisselen van weide en wormkuur.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:33

Lijkt mij ook dat het spoelwormen zijn. Niet zo vreemd dat de pony vermagert, het lichaam kan waarschijnlijk door de wormen bijna geen voeding meer opnemen. De darmen kunnen zo vol zijn met dit ongedierte, dat het zelfs kan scheuren. Goed, dat je de eigenaresse hebt weten te overtuigen dat er een DA bij moet komen, die weet het beste met welke wormenspuit je de wormen kan bestrijden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:35

Zijn doodnormale spoelwormen. Geen paniek, betekent alleen dat je de hele paardenstapel nog eens moet ontwormen met een wormenpasta met als werkzame stof pyrantel, b.v Banminth of Strongid-P. Per paard net zolang elke 6 weken herhalen totdat je geen spoelwormen meer in de mest vind. En daarna voortaal éérst mestonderzoek laten doen, en dan pas je ontwormingsmiddel kiezen.
Waarschijnlijk ontwormen jullie al jaren met ivermectine. En de laatste jaren gaat m.n. de spoelworm daar niet meer goed dood van.
Dierenarts laten komen kan, maar is in dit geval overbodig. Je wéét immers al dat er wormen in het paard zitten, en ook welke (en trust me: dat is echt zonder twijfel spoelworm..).

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:35

Lijken mij ook spoelwormen.......en misschien wat slijm uit de geirriteerde darm? Snel en vakkundig laten ontwormen, want dit is een behoorlijke besmetting!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:29

Hier de medeverzorger van de paarden. De DA is inmiddels gebeld en de wormenkuren liggen al bij de pony's. Ik heb Eraquell meegekregen, dus wel ivermectine. We ontwormden voorheen niet met ivermectine, dus wat dat betreft is dit wel goed.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:15

Ik denk dat je juist niet met ivermectine moet ontwormen als ik deze wormen zie. Dit zijn spoelwormen en die verhelp je niet met ivermectine, die verhelp je met praziquantel (equiworm P).
Maar als ik zo'n erge wormbesmetting zien dan verbaas ik me dat je niet de Equest Pramox van je DA hebt gekregen, die doodt alle soorten wormen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:51

De dierenarts heeft bewust voor een niet zo'n heftige ontwoming gekozen.
Dit omdat de oudste pony (waar de wormen waarschijnlijk vandaan komen), een zwaardere kuur niet zou kunnen verdragen.
Deze zou te heftig zijn waardoor hij een ontsteking aan zijn darmen zou kunnen krijgen.
Na een maand wordt de oudste weer ontwormd om de 'rest' er uit te krijgen.
Ik ben benieuwd of het ontwormen goed zal gaan, ze hebben nl nog nooit een wormenspuit gehad, ze kregen altijd brokjes tegen de wormen.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

spoelwormen zijn wel hardnekkig. Ik heb ze twee keer over bij mijn konijnen gehad die niet eens buiten komen. En spoelwormen zijn niet ongevaarlijk.
Hoe gaat het nu met de ponies?? al redelijk worm vrij?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 22:28

Vandaag in de paddock niks meer tegengekomen.
Morgen ga ik ze met behulp van de overbuurvrouw ontwormen, lukt me in mijn eentje namelijk niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:03

Ik heb dit eenmalig gevonden bij mijn nieuwe paard. Zag er precies hetzelfde uit!
Was op de dag dat hij aan kwam bij ons op stal. Ik heb hem de dag daarna ontwormd (ivermectine) en 8 weken later bij Het Woud de mest laten onderzoeken.
Nooit meer een worm gevonden, ook niet na ontwormen en bij de eitjestelling (8 weken later na ontwormen dus) van het woud kwam ook geen besmetting.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:06

MysticTinker schreef:

haan schreef:
Ik denk dat je juist niet met ivermectine moet ontwormen als ik deze wormen zie. Dit zijn spoelwormen en die verhelp je niet met ivermectine, die verhelp je met praziquantel (equiworm P).
Maar als ik zo'n erge wormbesmetting zien dan verbaas ik me dat je niet de Equest Pramox van je DA hebt gekregen, die doodt alle soorten wormen

Naar aanleiding van deze stellingen ben ik eens gaan googlen... Daar kwam ik tot de vaststelling dat Ivermectine JUIST wordt aangeraden bij de bestrijding van spoelwormen! Moxidectine (van dezelfde familie als ivermectine) wordt juist afgeraden.
Praziquantel is enkel effectief tegen lintwormen.

Edit: het mss handig om mijn bronnen te vermelden...

http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... aarden.asp en
http://users.telenet.be/paardeninfo/uit ... wormen.htm

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:49

Corinne 1981, imo heb je het probleem prima aangepakt en ik vind het verstandig van je om er een deskundige bij te halen en die te laten beoordelen hoe je het beste, zeker bij de oudere pony, het beste kan ontwormen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:02

Dank je! Ik hoop dat hij nu van de wormen af komt, tis echt al een oudje en we vragen ons ieder jaar nog af of dat ie het nog gaat halen. Het zou zonde zijn als ie door de wormen heen zou gaan...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:18

Spoelwormen (dat zijn dit) zijn de laatste paar jaar zeer snel resisitent aan het worden voor ivermectine, en ook voor moxidectine (verwant aan ivermectine).
Spoelwormen gaan niet dood van praziquantel (ook vroeger niet, praziquantel is tegen lintwormen (wat dit niet zijn)).

Ik heb de gerefereerde artikelen niet bekeken, maar als daarin wordt aangegeven dat alle spoelwormen nog goed te bestrijden zijn met ivermectine dan is dat incorrect w.b. de situatie in Nederland, en wellicht tegenwoordig ook in België. Geloof niet alles wat er op het internet te vinden is!