equest pramox, dosering?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

equest pramox, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:56

omdat ik al enkele 'rare' verhalen heb gehoord over de bijwerkingen van equest pramox, zat ik me af te vargen hoeveel ik mn fjord zal geven deze week. Het is een stevig gebouwde fjord, ik denk tussen de 500 en 600 kilo. in een spuit zit voor 600 kg. Zal ik de veilige 500 kiezen, of toch gewoon de hele spuit. Het is ook een beetje jammer als de ontworming niet goed aanslaat doordat er te weinig is gegeven. zeker met zo'n duur middel.

Knavia

Re: equest pramox, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:33

Ik geloof dat er bij de Equest niet voor 600kg, maar voor 545kg in de spuit zit, maar ik heb 'm niet liggen en jij wel, dus dat is simpel na te zoeken voor je.
Een fjord die in wedstrijdconditie is weegt zo'n 400-450kg, een gezellige recreatie fjord zo tegen de 500. 600 is echt niet haalbaar, of het moet de dikste en grootste van Nederland zijn.
Wormenmiddelen moet je zo min mogelijk vaak geven, om resisitentievorming door de wormen te vertragen, maar als je het geeft moet je niet onderdoseren. Ik zou dus de hele spuit geven. Het is nu ook wel de goede tijd voor de pramox: zo in de winter wil je behandelen tegen rode bloedworm (cyathostominae) en lintworm. Enkel als je ook een spoelworminfectie vermoed (meestal bij jonge paarden), dan moet je een ander middel gebruiken met Pyrantel als werkzame stof, b.v. Banminth of Strongid-P. Maar dat werkt in normale doseringen weer miet tegen de lintworm.

Succes!

p.s. Ik meen dat moxidectine (werkzame stof Equest) enkel risico's geeft bij veulens en minipaardjes, en bij minipaardjes enkel omdat die vaak enorm worden overgedoseerd. Dat lukt je niet met 1 spuit bij je fjord, dus geen stress!!!

lonnie

Re: equest pramox, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:34

dankjewel!

dan geef ik toch maar morgen de hele spuit. ik geef het iig niet aan mijn beide shetten, die ontworm ik gewoon met ivermectine en in februari met een ontworming voor als ze geen moxidectine binnen hebben gekregen in november. ga niet het risico lopen dat ik die 2 kleine overdoseer