summerfitkoeken iemand enig idee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje

summerfitkoeken iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:56

hoihoi,

nou ik heb heel bokt al doorgespit en aardig wat informatie kunnen vinden over wat er allemaal inzit.
maarja daar was ik zelf ook allang achter.

nou was mijn vraag, ik heb mijn hafje al tijden op 1/4 basisbrok staan.
daar doet ze het erg goed op alleen word ze steeds dikker.
nou zitten er in deze koeken meer vitames etc dan in de brok, en zitten er geen dingen in waarvan ze aan kan komen.
maar stel dat het niet genoeg is wat kan ik haar nog meer geven?

nou was mijn vraag doe ik er goed aan om haar op deze koeken tezetten?
op de verpakking staat dat een halve koek genoeg is voor een pony per keer.
ze krijgt dan 2x op een dag een halve en 3 x per dag kuil.

iemand enige ervaring hier mee?

mvg danielle

eilleen333

Re: summerfitkoeken iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:58

In de pavo koeken zit een heleboel suiker. Mijn Haflinger krijgt ze niet meer, omdat ze dus niet zoveel suiker mag hebben. Ik geef haar grasbrokken, en dan niet de standaard, maar mijn brok bevat echt alleen gras zonder dikmakers, suikers, melassen oid... Kost wat, maar dan heb je ook wat Lachen .

Voor de mineralen krijgt ze wat mineralen brokjes.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:59

Mijn fjord krijgt elke dag een hele pavokoek. Voor de rest 's ochtends en 's avonds hooi. Na het rijden of mennen krijgt ze een kwartje muesli.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:56

Ik zou eens gaan kijken naar marstall muesli, en dan de naturel versie.
Daar zitten geen suikers en andere dikmakers in, alleen vitaminen en mineralen Lachen

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:50

okee dames dank jullie wel voor de tips Haha!
ik had zoiezo al een doos gekocht, dus die ga ik voor de komende tijd geven een halve sochtends en halve savonds.
mocht ik zien dat ze daar niet genoeg aan heeft ga ik iets anders zoeken Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:59

Een pony mag een halve per dag he Daan, paard een hele!
Staat op de doos

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:53

Neroo schreef:
Een pony mag een halve per dag he Daan, paard een hele!
Staat op de doos

oh ik dacht dat ze bedoelde per keer Nagelbijten / Gniffelen
dan heeft ze helemaal zo weinig die arme merrie Ach gut
ik ga zo die doos is derbij pakken Ja

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:57

Mijn haflinger krijgt om de dag een halve koek, en 3 x daags hooi.
Verder krijgt ze nog wel een klein handje basisbrok als de anderen ook eten krijgen, anders vindt ik het zo zielig dat ze niets krijgt.
Ze doet het hier goed op en heeft energie genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:00

Je hebt behalve de koeken ook nog brok voor sobere rassen van pavo. Dat heet pavo liga. Ik geef het normaliter aan mijn tinker. Nu heb ik voor hem een zak ponybrok van subli aangeschaft, staat op voor sobere rassen, ben benieuwd.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:02

Ik voer de koeken aan 2 welshjes en 3 nrps-ers, bevalt mij uitstekend.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:07

in plaats van de Pavo summerfit kun je ook Marstall stalkoeken voeren. Die bevatten geen melasse.
Eventueel heb ik wel een proefkoek voor je, want door het gebrek aan melasse vinden niet alle paarden ze even lekker. Bloos
Mijn ijslander en shet en zijn wel gek op de Marstallkoeken.
Van de Summerfit krijgen ze helaas jeuk.

Pavo Liga en Subli ponybrok bevalt mij ook goed.
Omdat mijn paarden nu 24/7 buiten lopen en verder geen brok meer krijgen vind ik die vitaminenkoek een uitvinding.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:34

anders kun je op pavo ook een test doen om te kijken hoeveel ze moeten eten in verhouding met de beweging en dergelijke. op www.pavo.nl soort voedingscentrum test. Misschien zijn die koeken wel helemaal niet nodig voor je haf

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:39

de PAVO koeken zijn eigenlijk niet zo geschikt voor paarden die snel dik worden, in tegenstelling tot wat de fabrikant zegt. dikmakers? absoluut! en voor paarden met risico op hoefbevangenheid al helemaal. weliswaar maar 7% suiker, maar maar liefst 30% zetmeel bevatten de koeken. zetmeel wordt in het lichaam vrijwel onmiddelijk in suiker omgezet, en wanneer dat niet verbrand wordt (dwz niet te lang na het voeren aan het werk) wordt het als vet opgeslagen in het lichaam.

verder lees ik dat je kuil voert, kuil is een dikmaker bij uitstek en absoluut niet geschikt voor sobere rassen. voor haflingers is mooi droog hooi vele malen gezonder.

over tekorten zou ik me niet zoveel zorgen maken, je kunt, als je er zeker van wilt zijn, een bloedonderzoek laten doen en daarop je dieet aanpassen. echter, een gezond paard redt het prima op goed ruwvoer (bijv. gras en hooi), een paar winterpenen en een goed mineralenblok.

vwb de voedingstest op PAVO.nl, dat is je reinste onzin. die calculator kraamt alleen maar onzin uit, en adviseert datgene waaraan de fabrikant het meest verdient zonder het paard direct zichtbaar te schaden. zou ik die test geloven, dan moet onze toch al te dikke had die op dieet staat 2,5 kilo krachtvoer per dag (ze werkt weinig), en mijn kruising shet van 5 jaar 2 kilo ofzo. gewoon ronduit belachelijk... enne.... logisch nagedacht, een test die uitgebracht wordt door een fabrikant van commerciële paardenvoeders zou ik bij voorbaat al wantrouwen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:26

merrieveulen bedankt voorje tips,

ze krijg inderdaad kuil, ik heb der een tijdje op hooi gehad maar dat eet ze echt niet
dat heeft ze op vakantie ook gehad maar geen denken aan dat ze dat eet...

de voedingstest heb ik niet gedaan en ben ik ook niet vanplan tedoen

marieltje als jij zegt dat je paard om de dag een halve koek krijgt,
doe je veel met je hafje?

ik probeer die van mij 5 dagen in de week zeker een uur telaten lopen, zijn druk bezig met dressuur etc.
het liefst 6 dagen en 1 dag vrij.
maar voor die training heeft ze natuurlijk wel voldoende voedingstoffen etc nodig.

mindim, super bedankt die kan ik misschien wel is proberen, heb het even opgezocht en trekt me erg aan Ja

dames super bedankt voor jullie reacties, ben er echt mee geholpen OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:37

een gezond paard dat kuil gevoerd krijgt zou voor een normale training geen extra krachtvoer nodig hebben. de training zoals jij 'm omschrijft staat praktisch gelijk aan de training van mijn dieren, en die krijgen verder ook niets extra's. voor mijn vijfjarige merrie heb ik zelfs ouder hooi omdat ze anders moddervet wordt. krachtvoer krijgen ze zowiezo niet wegens de schadelijke toevoegingen en hoge suikerwaarden.

wat voor hooi heb je geprobeerd? bij ons op stal zijn er ook een aantal die het oudere hooi niet meer willen nu ze versere gekregen hebben. sommige paarden zijn ook nodeloos kieskeurig en het is mij wel bekend dat paarden graag voor het lekkerste voer gaan. toen ik overging op voer zonder kunstmatige toevoegingen en smaakmakers vonden mijn paardjes dat in het begin ook niet zo geweldig en ze aten het niet zo graag. inmiddels zijn ze eraan gewend dat ze niets anders krijgen (geen 'snoepvoer') en ze vinden het nu heerlijk en zijn er net zo blij mee als met hun andere voer voorheen.

zowel kuilvoer als de PAVO koeken bevatten meer suiker dan hooi en ander 'sober' voer, goede kans dat dat de reden is dat je paard zich liever laat verwennen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 06:20

als je helemaal geen rommel wilt voeren kun je beter een vitaminesupplement geven.

pavo vital is een hele goede, is een geconcentreerd vitaminebrokje zonder trope er in. en dan weet je wel zeker dat je dier alles binnenkrijgt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:26

precies, ik geef als vitamine, mineralen en spoorelementen supplement de Gemüse Krauter und Mineralien van St Hippolyt. daarnaast geef ik ook een grasbrok van hetzelfde merk, maar dat is niet echt noodzakelijk wanneer je paard gewoon goed ruwvoer krijgt. ik voer het enkel zodat ze na het werk een lekkere hap hebben, en niet alleen een handje korreltjes.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:31

okee dames, heel erg bedankt Ja
heb al de nodige info over bepaalde brokken enz.
dus dat vanavond even naast elkaar leggen, en dan kijken welke ik neem Haha!
moet ook eigenlijk nog maar zien of ze dat hier in de buurt hebben Nagelbijten / Gniffelen
maar denk wel dat ik er aan kan komen Ja

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:47

de pavokoeken worden gebruikt voor paarden en pony's die 24/7 op het land staan.... Knipoog Ik lees nergesn dat dat het geval is ?
Van kuil kunnen ze inderdaad lekker dik worden. Knipoog
Ik denk als je goed hooi hebt, hoeft niet eens 7-kruiden oid te zijn. gewoon goed ruikend stekelig hooi, met een basisbrok, dat jouw haffie het prima red allemaal ! Haha! En niet lusten? ohhohhh, hij is een beetje verwend met zn lekkere kuil ! Knipoog
Laat het maar is even liggen dat gewone hooi, echt, hij gaat er heus wel aan knabbelen hoor !
Succes !!