Wanneer hoefsmid laten komen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Wanneer hoefsmid laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:17

Hee bokkers!

Sinds vorige week heb ik een nieuw paard, alleen staat ze voor op ijzers.
Nu heb ik nog nooit een paard gehad met ijzers en vraag ik me af wanneer het tijd is dat de hoefsmid weer komt?
Hoe kan ik dit zien aan de ijzers?

Bedankt! Haha!

x_Quinta_x

Re: Wanneer hoefsmid laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:22

Tja, wannneer de hoefsmit moet komen hangt er eigenlijk een beetje van af. Als je bv. elk weekend op wedstrijd gaat en dus elke keer kalkoenen draait, dan lijdt het hoefijzer wel meer en moet de hoefsmit al sneller komen.
Je kan het misschien eens aan je smit vragen wat het beste is. Ik denk dat hij gaat zeggen iets van rond de 12 weken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:29

het hangt ook heel erg aan het paard af. bij de een groeien de hoeven veel sneller dan bij de ander en moet de een dus ook eerder naar de hoefsmid. kan je niet aan de vorige eigenaar vragen om de hoeveel weken het paard naar de hoefsmid ging. dan kan je dat zelf ook voor de eerste keer aanhouden en daarna met je hoefsmid overleggen wat die ervan vindt.
veel paarden moeten namelijk ook om de 8 weken en andere zelfs om de 6 weken. en andere weer alles daar tussen in, dus het verschilt echt heel erg per paard.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:32

Mijn paard staat alleen in de wei en wordt in de buitenbak gereden. Buiten e.d. zijn we nog niet echt geweest. De vorige eigenaresse gaf aan dat de ijzers er voor eigenlijk wel af mochten maar ze die liet zitten omdat ze veel over straat moest. En normaal zou mijn paard aankomende week weer naar de hoefsmid moeten. Alleen vroeg ik me af of het anders is met ijzers? En of je het ook aan de ijzers kunt zien?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:36

als je veel op de harde weg komt zal het regelmatig aan nieuwe ijzers toe zijn, het ligt eraan wat je doet maar dat weet de hoefsmid jou allemaal te vertellen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:37

als de ijzers los gaan zitten moet de hoefsmid komen. dan is het eigenlijk al wat te laat.
en als de hoef een paar milimeter over het ijzer is gegroeid. dus als je de hoef optilt, moet je aan de buitenkant kijken of de hoef er overheen aan het groeien is. en voor de rest kijk ik altijd hoe hij over het algemeen op zijn ijzers staat. dus staat hij nog recht etc.
sta je op een pensionstal? dan zou je daar namelijk ook kunnen vragen of mensen je de eerste paar keren even willen helpen om te kijken wanneer ze naar de hoefsmid moet. het is namelijk een stuk makkelijker te zeggen als je de hoeven in het echt ziet.

als ik jouw was zou ik dan gewoon volgende week de hoefsmid laten komen, aangezien ze dan normaal ook zou gaan. en dan met de hoefsmid overleggen of je er weer ijzers onderdoet of niet en wat de hoefsmid van de kwaliteit van de hoeven vindt. hij zou dan ook wel ongeveer kunnen zeggen wanneer je paard weer naar de hoefsmid moet.

edit. wat vergeten woorden er tussen gezet.
Laatst bijgewerkt door dolor op 02-11-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:54

Oke, bedankt dolor! Nee ik sta bij mensen aan huis die ook maar beperkte kennis hebben... dus dat schiet niet zo op haha Lachen maar dan laat ik de hoefsmid gewoon komen!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:10

graag gedaan hoor.
schiet idd niet op als je bij mensen staat die er ook niet zoveel vanaf weten. dan idd maar gewoon de hoefsmid laten komen en kijken wat die ervan zegt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:18

x_Quinta_x schreef:
Tja, wannneer de hoefsmit moet komen hangt er eigenlijk een beetje van af. Als je bv. elk weekend op wedstrijd gaat en dus elke keer kalkoenen draait, dan lijdt het hoefijzer wel meer en moet de hoefsmit al sneller komen.
Je kan het misschien eens aan je smit vragen wat het beste is. Ik denk dat hij gaat zeggen iets van rond de 12 weken.

12??? beetje lang he. ik weet in de winter kan het zijn dat ze langer ermee gaan maar zo lang?? in de zomer doe ik 6 weken met ijzers in de winter misschien 9 of net 10 in uiterste gevallen.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:22

Je kan toch de smid bellen en vragen of hij langskomt. Hij kan je wel vertellen of hij de ijzers echt nodig heeft als je paard alleen maar in de bak en in de wei loopt. Dan kan je ook gelijk vragen om de hoeveel weken het het beste is dat hij beslagen word, als die de ijzers nodig blijft hebben. Mijn paard gaat elke 8 weken naar de hoefsmid, soms een weekje langer of korter maar scheelt niet zoveel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:25

6 tot 8 weken, beetje afhankelijk aan het paard. Ik doe zelf altijd max iedere 7 weken nieuw of verleggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:16

12 weken is echt te lang: groot risico dat de hoef dan deformeert en de voetas negatief veranderd.
Iedere 6 weken zou ideaal zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:54

splash1999 schreef:
12??? beetje lang he. ik weet in de winter kan het zijn dat ze langer ermee gaan maar zo lang?? in de zomer doe ik 6 weken met ijzers in de winter misschien 9 of net 10 in uiterste gevallen.

Ik dacht al dat ik het verkeerd lag... 12 is idd echt té lang, zou willen dat dat zo zou kunnen Knipoog Maar met ijzers is het toch meestal standdaard om de 6-8 weken, al verschilt dat enorm per paard. Die van mij moest om de 5 weken rondom nieuw en tussendoro sloeg ze er af en toe nog eentje extra af :/ Na zo'n 5 weken ging alles echt flink los zitten helaas.

Zodra ze ook maar iets gingen rammelen, was dat voor mij het teken dat hij snel weer moest komen. Niet dat ze dan al echt loszitten, maar je krijgt er wel oren naar. Ik hoor nu meestal van ver al bij een tegemoedkomend paard op de weg of de ijzers toe zijn aan vervanging (licht rammelent of flink dun geworden).

Hierboven is het al netjes uitgelegd hoe en wat, en je kan het beste oko je hoefsmid vragen. Wat ik zou doen is gelijk weer een afspraak maken voor over 6 a 7 weken, en kun je gelijk weten of dat te vroeg is (of te laat of iets).

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:18

In de zomer staat mijn paard ongeveer 9-10 weken op zijn ijzers en in de winter 11-12 weken. Hij heeft ook alleen voor ijzers.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:23

Phoe in de zomer moet mijn paard echt om de 6 weken.
In de winter probeer ik haar om de 7 a 8 weken te laten gaan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:25

Wil je dit paardje op ijzers laten lopen of wil je ze eraf hebben?

jef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:26

Wat voor ijzers wil je hebben?