Vraagje enten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Vraagje enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:55

Ik zit met een vraagje.
Kan kwaat als een geent en ontwormt paard bij een niet geent onwormt paard komt te staan?
Paard wat geent komt eigelijk nergens paard wat niet geent word gaat elk jaar voor een half jaar naar het buiten land.
Kan dit kwaat.
Ik ben nu discussie met iemand die zegt dat het helemaal geen kwaat kan.
Ik denk zelf dat het wel kwaat kan.
Wat is jullie mening hier over?

MaaikeMo

Re: Vraagje enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:58

kwaaD Knipoog
als je je paard ent, voorkom je dat ie ziek word, en voor tetanus is ie beschermt..
dus eigk kan het geen kwaad.. overigens, als een paard last heeft van een wormbesmetting, en hier niks aan gedaan wordt, kunnen andere paarden ook wormen krijgen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:00

Het beste is als alle dieren die bij elkaar staan tegelijk ontwormt en geent worden.
Zo hou je de ziektes beter weg want die wat niet geent is en ontwormt kan ziek worden en kan die van jouw alsnog aansteken.
Zeker wat wormen betreft, als dat paard continu wormen heeft poept hij ook het een en ander uit , jouw paard eet dit en ondanks dat die ontwormt is is de kans op een wormbesmetting groot.
Dus ik vind het nogal een risico, zo kun je tegen de klippen op ontwormen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:12

Het paard dat niet geënt wordt gaat elk half jaar naar het buitenland? een paard moet dan toch altijd geënt zijn lijkt mij?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 01:37

rixtb schreef:
Het paard dat niet geënt wordt gaat elk half jaar naar het buitenland? een paard moet dan toch altijd geënt zijn lijkt mij?

Die mensen zijn er op tegen.
Ze ontwormen niet en enten niet.
Ik dacht ook dat het verplicht was maar blijkbaar niet.
Of ze doen het gewoon niet.
In het buiten land staan de paarden aan huis op een prive stukje hier in nederland staan ze dus tussen ander paarden.
Ik vind ook dat het niet kunnen maken naar ander.
Als op een prive stukje staat oke maar niet als je met ander te maken hebt.
Maar goed wie ben ik om die mensen dat te verplichten.
Dus vandaar mijn vraag of het dus kwaad kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 06:41

MaaikeMo schreef:
kwaaD Knipoog
als je je paard ent, kan je voorkomen dat ie ziek word, en voor tetanus is ie beschermt..
dus eigk kan het geen kwaad.. overigens, als een paard last heeft van een wormbesmetting, en hier niks aan gedaan wordt, kunnen andere paarden ook wormen krijgen

helemaal mee eens. En helemaal als het paard naar het buitenland gaat....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:47

Tja, of ze het paard op hun eigen land wel/niet laten enten/ontwormen, is hun eigen keuze. Maar als ze dit paard tussen andere paarden zetten, vind ik dat ze wel moeten enten/ontwormen om mogelijke besmetting te voorkomen.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:33

Hoe krijgen ze een paard dat niet geent is naar het buitenland dat kan toch helemaal niet
als je je paard nu per trailer vervoerd moet hij toch een paspoort hebben en een chip en in dt paspoort moeten toch zijn entingen staan anders mag hij toch heel niet naar het buitenland????

dit is mij teminste altijd verteld

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:37

heel makkelijk, paard op de trailer en rijden. Wij zijn nog nooit gecontroleerd hoor bij de grens naar duitsland.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:42

De enige die hier wat over kan zeggen is de staleigenaar van de plek waar ze in Nederland staan. Die kan ze verplichten om de paarden geent bij hem op stal af te leveren.
Voor jouw( geente) paard is het risico niet zo heel groot, maar het is natuurlijk wel zo dat het risico op een influenza uitbraak groter is op een bedrijf waar ongeente paarden staan.
Als ze wel regelmatig mest onderzoek laten doen en de paarden zijn schoon is het niet nodig om ze te ontwormen.
Als je paard in het land staat met die paarden kun je er voor kiezen om de mest regelmatig van het land te halen. Daarmee verklein je de besmettingskans.