Handige tips gevraagd voor onhandig paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Handige tips gevraagd voor onhandig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:30

Hey bokkers!

Ik heb jullie hulp even nodig! Sinds vorige week heb ik een nieuw paard. Nu kreeg ze altijd 's Ochtends 2 kg hooi en handje brok & structuurmuesli en 's Avonds precies hetzelfde. Dit gaat allemaal goed echter...

Ik krijg nu al een paar keer te horen van de mensen waar ze staat dat ze haar hooi eet zolang ik er ben. Maar zodra ik weg ga is het nog 'drie tellen' en dan stopt mevrouw met eten Scheve mond en eten de andere twee pony's die al veeeeelte dik zijn alles op.

Nu kan ik natuurlijk wachten alleen heb ik niet altijd de tijd om te wachten (moet zelf 's Ochtends en 's Avonds voeren en zit dan met school e.d.). Nu staat ze binnenkort 's Nachts op stal dus dan is het probleem 's Avonds opgelost...

Maar hoe ga ik dit bijv. 's Ochtends doen? Ze krijgt zo echt geen 4kg hooi per dag binnen...

Help help help Bloos

Sammetje_

Re: Handige tips gevraagd voor onhandig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 09:38

Niemand die een oplossing weet?
Is het trouwens slecht om eerst te voeren en dan te gaan rijden?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:21

Toch apart zetten met voeren denk ik. En hoe groot is jouw paard? Want 4kg hooi op een dag is al niet veel als het om een KWPNer van 550 a 600kg gaat..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:16

Ja ik hoorde al eerder dat het weinig is... alleen eet ze de 4kg al amper op Scheve mond Mijn paard is ongeveer 1.62...

Edit; Djilan ik heb hier al eens een topic over gestart [VS] Krijgt ze zo wel genoeg? maar ze ziet er nu goed uit. Ze glanst en ik heb niet het idee dat ze te dun is. Ik voer haar ongeveer 4 à 5 kg per dag. Dus als ze tussen de 500 à 600kg weegt dan zou ze dus 5 à 6kg per dag moeten krijgen dus volgens mij zit ik daar wel redelijk op.
En ze krijgt 2x daags een handje brok en muesli...
Laatst bijgewerkt door Sammetje_ op 02-11-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:17

Is er niet iemand die haar meerdere keren kleine beetjes kan voeren ?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:21

Dat is ook nog een idee! Zal eens overleggen Chantal, bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:49

als ze 's avonds op stal gaat kan je ook rustig meer geven dan 2 kilo. gedurende de nacht kan ze wel meer wegwerken dan dat. op die manier kan je het mindere eten overdag ook deels compenseren. voor een paard is het echter nooit goed om te lang achtereen niet te eten. overdag tijdens het voeren apart zetten of inderdaad overleggen voor meerdere keren kleinere hoeveelheden voeren is ook een goed idee. en misschien kan een hooinet uitkomst bieden, door in een net te voeren zijn ze langer bezig (de andere paarden) en misschien maakt dat het voor jouw paardje ook makkelijker om er nog wat tussenuit te snoepen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:55

misschien een gek idee, maar mag ze wel blijven eten van de pony's?
jagen zij haar misschien bij het hooi weg?
anders kan het een oplossing zijn om meerdere hoopjes hooi te leggen.

als ze er nog maar een weekje is, zou ik nog niet gaan panikeren.
geef haar rustig de tijd om aan haar nieuwe omgeving te wennen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:38

@ Fojoe; Ja ze is namelijk de leidster van de kudde (die nu nog maar bestaat uit een shet Vork ) Maar zij domineerde de groep en er vielen klappen als ze bij mevrouw in de buurt kwamen.

Inmiddels krijgt ze 's Avonds op stal echt een hele hoop en dan 's Ochtends wat minder en dat gaat prima! Ze eet inmiddels ook beter Lachen