Hoesten.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Hoesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:02

Mijn 15 jarige merrie hoest sinds een aantal weken, ze hoest als ik haar uit de stal haal of met haar loop en als ze op stal staat, maar ook vaak in het weiland. Kan dit kwaad? of moet ik de DA er even naar laten kijken? of weet iemand mischien of het erg is ofniet? en wat ik er tegen kan doen.
alvast bedankt voor de reacties!

ze staat trouwens 13 uur op het weiland en wordt een half uur tot uur bereden of andere dingen, ze krijgt 2x per dag hooi en 2x per dag lijnzaad met vetarme musli. ze heeft een aardig vol weiland met lekker gras. en er staan geen giftige planten in. ze draagt geen dekens behalve een 0 grams regendeken op de dag dat ze bereden wordt. verder krijgt ze na het rijden een zweetdeken op.

Bimmetje

Re: Hoesten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:09

Als ze idd al een paar weken hoest zou ik toch maar eens een DA laten komen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:52

Een gezond paard hoest niet, dus toch maar even door de DA na laten kijken.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:30

Hoesten op zich hoef niet altijd erg te zijn.
Een keer hoesten/een kuch.. is niet erg. Maar een bepaalde frequentie en met een reden (met actief rijden) is anders.
Een paar keer hoesten aan begin van draven is ook nog niet erg.. soms komt eea dan los.
Of misschien juist op stal, bij hooi geven..wat stoffig oid.
En als ze hoest, komt er dan slijm uit de neus?
Tast even haar strottehoofd af (in overgang van keel naar hals/in de 'knik').. daar wat zachtjes knijpen..als ze daar op reageert kan dat ook het euvel zijn.
Zou even bekijken hoe vaak en wanneer en waarom ze hoest.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:06

Erkomt geen snot uit de neus..soms wel maar ze heeft wel eens last van een loop neusje (dat heeft ze in de winter elk jaar) met rijden doet ze het niet, het is alleen s'morgens van het uit de stal halen en naar het weiland brengen (aan het einde van mn straat) en als ik der thuis neerzet doet ze het niet, en het is ook niet elke dag.. en s'avond doet ze het ook weleens.. het is niet alleen een kuch, ze doet dan 5x hoesten ofso.. daarna gaat ze weer door met eten alsof er niks aan de hand is. @ Branca dat ga ik even doen dan (haar strottehoofd aftasten) en als hetmorgen nog is dan bel ik de DA. (hoewel ze pas een controle heeftgehad.. ze heeft al 5x koliek gehad en hij kijkt haar dan ook even helemaal na (van hoofd tot staart) en hij heeft niks raars opgemerkt. maar het kan nooit kwaat he nog een controle Lachen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:32

Ik heb je ge-PM't met wat info en vraagjes. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:41

VSW-->MD

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:56

Ik zou even de DA er naar laten kijken,
mijn merrie hoeste ook een beetje als ik reed,
en die geef ik nu knoflook fenegriek korrels en nu doet ze het niet meer, maar hoe jij het verteld zou ik maar een DA erbij halen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:04

Mijn verzorgpaard hoeste ook erg veel, maar hij begon soms onder het rijden ook te hijgen.
Toen zijn we naar de DA geweest, en die heeft in zijn longen gekeken. Hier zat dus allemaal pus en spul in.
Hij kreeg enorm veel medicijnen, eerst een poeder voor over zijn eten. Toen dat op was nog een keer poeder over zijn eten, en capsules die hij in moest nemen.
Door al die vele medicijnen is het wel beter geworden, hij hoest bijna niet meer, en hij komt ook weer op conditie.
Want toen hij onder de medicijnen was, mocht hij niet zoveel werk verrichten.
We weten nou niet helemaal wat het is, maar het kan best zijn dat hij hooiallergie heeft.

Misschien kun je op internet wat rondzoeken over hooiallergie en kijken of jou paard de zelfde symptomen vertoond?

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:33

misschien luchtwegen?