schimmel,hoe alles reinigen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

schimmel,hoe alles reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:17

Sinds een weekje had Vidar wat kleine,drogere plekjes rondom zijn rechterneusgat..
Inmiddels helaas dus veel meer, we dachten eerst dat het door klooien met de buurvrouw kwam(happen/bijten),maar nu zal het waarschijnlijk schimmel zijn.
Moet dus straks even Imaverol halen..

Nog nooit ervaring gehad met schimmel,nu dus helaas wel. Hoe doen jullie dat met de spullen?De dekens,zadel,hoofdstel,kortom,alles? Halsters wassen,snap ik..de deken zal ik maar moeten laten reinigen ofzo(en dan moet ie maar even zonder deken...),maarja,het hoofdstel?gewoon schoonmaken??

en,ikzelf??handjes wassen doe ik altijd,ik zal mijn paardenjassen in de was doen...
maar ben het bangste,voor herbesmettingen...

kortom,what to do..

jesito

Re: schimmel,hoe alles reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:19

Wassen met dettol dingen zoals borstels enzo, wat in de wasmachine kan, eerst in de dettol dompelen, uitwringen en dan gewoon uitwassen in de wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:19

Owja,dettol is perfect daarvoor ja. dankjewel!!

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:23

ik werk met veel paarden,, moet dus de schimmel goed onder controle krijgen,, en alle spullen apart houden voordat het uitbreekt.. wij gebruiken daar imaverol voor et kost wel wat alleen je moet het verdunnen met water dus je kan er echt heel erg lang mee,
als et een klein plekje is en ernstig dan smeren wij het er puur op,, van te voren even wassen met betadine shampoo zodat het schoon word, dan pakt de imaverol beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:26

Imaverol ligt straks klaar bij mijn dierenarts. Dat wassen gaat lukken,moest het gewoon verdunnen met een spons aanbrengen.
Het ging me er meer om,dat natuurlijk de rest ook ontsmet moet worden(borstels,tuig,enzovoorts..)...voordat je dus elke keer weer herbesmetting krijgt.
en dát weet ik niet zo goed,nooit meegemaakt...
als ik nu namelijk een halster zou wassen,en die bv morgen weer gebruik,dan slaat de schimmel toch zo weer terug op dat halster?
zo blijf je zeg maar bezig...?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:53

Afgezien van het feit dat het betreffende paard dus behandeld moet worden (meestal meerdere keren met 3 dagen ertussen) en apart gehouden van anderen, kun je het volgende doen. Alles waarmee het paard in aanraking is geweest en in de wasmachine kan, wassen. Ook je eigen kleding. Scheutje dettol bij waspoeder/wasgel doen. Een fles met zo'n sproeidop halen (of een lege gebruikte), hierin een imaverol oplossing doen. Alles inspuiten, borstels, halster, stal, poetsplaats etc etc. Dit een aantal dagen herhalen. Na elk contact met paard, goed je handen wassen (dettol) en je kleding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:55

borstels,halster,dekjes,en mijn kleding gaat allemaal in de was.
echter ik zit met de dekens. de zweetdeken kan zeker ook in de was. maar de winterdekens waarschijnlijk niet,zou ik die dan ook aan de binnen en buitenkant kunnen besproeien met imaverol?
en dan maar even zonder deken laten staan,ofzo?
Kan toch niks met hem doen vanwege een blessure(ikzelf),dus hij heeft rust..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:03

dekens die je niet kunt wassen idd inspuiten met imaverol oplossing. ff laten drogen (binnenzijde) en dan kun je 'm weer opleggen nadat paard behandeld en droog is. Mei 2007 kregen wij hier een paardje op stal waarbij we na 2 dagen ringworm ontdekten. Ondanks dat ze dus al in contact was geweest met de 4 andere paardjes, gelukkig geen verdere besmetting. Maar ik heb ook echt alles dagelijks bespoten, wat je maar kunt bedenken Lachen
Van stal tot weidehek zeg maar. Poetsspullen, lichtschakelaars, zadelbok, poetsplaats etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:05

ik ga gelijk even een plantenspuit kopen,die ik straks meeneem naar stal.
het is gelukkig nog niet ver uitgebreid,alleen op de neus. Maargoed,dat moet ook niet,dus direct behandelen die hap.
Bedankt voor de tip!!!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:09

Je kan je spullen beter wassen in de imaverol.
Volgens onze DA werkt dettol namelijk niet tegen elke schimmel, niet tegen die van bij de cavia's bijvoorbeeld.
Dus liever het zekere voor het onzekere nemen en gewoon alles in de imaverol met dettol dopen.
Idd, dekens kan je gewoon inspuiten.
Verder heb ik zo'n weggooisetje borstels gekocht (nu ja, zo'n manegepoetspakketje, paar borsteltjes voor €5,-) wat ik steeds gewassen heb en weggegooid na afloop.

Mijn merrie had het gelukkig van het voorjaar (ik kreeg een extra kadootje bij haar aankoop zeg maar) en ging gelijk het land op. Samen met 2 andere paarden, maar die hebben nergens last van gehad, de merrie heb ik op aanraden van de VA 1 x gewassen: de rest doet het zonlicht, zei hij. En jawel hoor, alles na een maandje weg.
Paarden met een goede weerstand (zoals de andere 2 die erbij liepen) hebben vaak nergens last van...
Dus misschien wel even uitzoeken of er verder neits mis is met je paardje (niet om je bang te maken, maar meer uit voorzorg).

Succes iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:38

de dierenarts is toevallig vorige week al geweest,nav van problemen met hem(rijtechnisch).Hij had toen last van een klein hoestje,dus,inderdaad waarschijnlijk wat lage weerstand. Hij staat hier ook pas een maandje,dus zei zij ook al dat het waarschijnlijk daardoor gekomen is.
Ik neem alle wasbare spullen mee naar mijn ouders(grote wasmachine hih),en zal wat imaverol en dettol in het wasbolletje doen..
Wat niet wasbaar is neem ik af met een doekje met imaverol/dettol.
Poetsen doe ik hem nu toch niet,omdat hij op rust staat,en dat staat ie toch nog wel even dus de ontsmette spullen laat ik thuis.
Alleen natuurlijk zijn halster,die moet dan elke dag maar even gesprayd worden. En mijn jas en broek wassen dagelijks..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:51

Ik begreep al dat de DA geweest was uit zijn diagnose Knipoog
Ohw, maar je hebt hem dus nog niet zo lang...

Anyway, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:53

Nee,heb hem net pas 5 weken haha...schandalig he Clown

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:57

Als het bij hem voornamelijk op z'n neus zit kun je beter ook z'n voerbak en drinkbak extra schoonhouden de komende tijd!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:59

Anoniem schreef:

Verward Ben blond hoor, dus die vat ik maar op van: nog te wijten aan vorige verkoper...
Met verminderde weerstand door een verhuizing en een heersende schimmel (een stalgenoot van je hoeft bijv. maar een cavia met schimmel te hebben en jouw paard te aaien) is het zo gebeurd hoor.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 01-11-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:01

corine1981 schreef:
Anoniem schreef:

Verward Ben blond hoor, dus die van ik maar op van: nog te wijten aan vorige verkoper...
Met verminderde weerstand door een verhuizing en een heersende schimmel (een stalgenoot van je hoeft bijv. maar een cavia met schimmel te hebben en jouw paard te aaien) is het zo gebeurd hoor.

Ooow,neeeee...zo was het niet bedoeld Haha!
meer zo van...heb hem 5 weekjes,krijgt het diertje schimmel..arm beest...snapje Clown

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:10

ik smeer er altijd tandpasta op, dan droogt het uit en gaat het weg Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:35

Schimmel bestrijdt je niet met tandpasta.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:26

Het dier zelf behandel je inderdaad best met imaverol. Een andere mogelijkheid is een 2-voudige inenting met "Insol dermatophyton".
Voor dekjes en borstels en alles wat in contact kwam met je paard (ook je eigen kleding dus!!!) gebruik je ipv Dettol beter Clinafarm. De reden hiervoor is dat dettol de schimmelsporen niet doodt, alleen de schimmel zelf. Vermits schimmelsporen tot 2 jaar lang nog kunnen uitgroeien tot schimmel, elimineer je die dus ook best ineens. Het is wel een duur product maar werkt erg goed.

loppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:29

Imaverol werkt altijd het beste.....

En inderdaad de rest wassen met DETTOL is altijd een goed idee.

Maar dit is altijd handig om te doen

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:16

ik heb ook een paardje met schimmel gehad en heb alles wat je kan wassen gewoon gewassen alleen heter als normaal (dettol lijkt mij ook een goed idee) en alle borstels heb ik in een emmer met chloor gegooid en een nacht laten weken en daarna goed uitgespoeld en op laten drogen
gelukkig was het zomer en had ik geen dekens te reinigen
haar heb ik een aantal keer gewassen met imaverol en met een maand was het over
succes ik hoop dat het gauw over is