Wat te voeren aan drachtige arabische merrie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarosxx

Wat te voeren aan drachtige arabische merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:44

Onze 7 jarige AVS merrie is nu drie maanden dragend en we verwachten volgend jaar ons en haar het eerste AVS veulen. Nu is mijn vraag hoe jullie ervaringen zijn met voeren van een dragende arabische merrie. Voorheen gaf ze reaktie op het soort en hoeveelheid voer vandaar dat ik vorig jaar ben overgegaan op Havens Muesli-zonder-Haver / Beta-Plus of te wel Havens CoolMix. Hier krijgt ze smorgens een kwart schep van en savonds ook weer. Op dit moment een op een gemengd met havens basisbrok vanwege ik nog een zak over had. Verder krijgt ze nogal wat hooi, drie a vier keer per dag, dat zal per dag zo'n halve baal zijn (kleine baaltjes). Op dit moment hebben we maashooi. Over een poosje gaan we over op voordroog kuil. Overdag staan de paarden bij ons buiten. We hebben wei maar er staat niet zo heel veel meer. Op stal staat ze op stro waar ze zo nu en dan ook wat aan kan knabbelen. Verder wordt ze niet intensief getraind, we rijden nu ongeveer twee keer per week.

Nu zijn er allerlei brokken te koop voor dragende merries maar ik ben bang dat ze hierop frisser gaat worden. Maar ze heeft natuurlijk wel allerlei voedingstoffen nodig. Wat ik nu geef krijgt ze misschien niet alle nodige voedingstoffen binnen. Al heb ik het idee dat ze nu al wel voller wordt. Maar ik dacht dat ze juist de laatste paar maanden van de dracht dikker zou moeten worden, ook omdat dit haar eerste veulen is. Ik heb gelezen dat teveel brokken ook weer niet goed is voor de bot aanmaak van het veulen, te weinig is natuurlijk ook weer niet goed. Mijn dierenarts raad aan om nu te beginnen met twee keer een halve schep basisbrokken, dus kilo per dag ongeveer. En dan over drie maanden, dus als ze een half jaar drachtig is over te gaan op merriebrok.
Voorheen heb ik ook een poosje PavoVital gegeven maar ik had het idee dat ze hierop ook veel frisser werd. Tijdje gestopt, toen werd ze rustiger, toen weer tijdje PavoVital gegeven en ze werd weer frisser. Dus maar mee gestopt, dit was ook in de tijd dat ze nog niet drachtig was.
Ik hoor ook wel eens over de weidekoeken, ik geloof dat ze Pavosummerfit heten.
Wat voeren jullie, hoeveel en welk merk?

ellepel

Re: Wat te voeren aan drachtige arabische merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:51

wij gaven alle merries,ongeacht welk ras pas in de laatste 3 maanden merriebrok.
daarvoor een halve schep onderhoudsbrok.
en onbeperkt goed hooi.

de summerfit ben ik geen fan van,vind het geen prettig voer.
teveel dieren gezien die tijdens het krijgen van dat voer toch gezondheidsproblemen kregen met slechte conditie.

de kilo per dag lijkt me wat aan de hoge kant,gezien haar training zeker..
zou toch iets minder geven, zo half tot 3/4 dan
even kijken hoe het gaat.
als je dan tegen de laatste 3 maanden aanzit ga je haar gewone brok mengen met merriebrok tot je op de dosering merriebrok zit die je wilt geven.
denk voor haar dat een half tot 3/4 kilo zat genoeg is.

wanneer is ze uitgerekend?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:39

Ellepel, bedankt voor je reaktie. Ik vond een kilo per dag ook best veel aangezien we haar niet zo veel rijden. Op dit moment is ze ook nog eens kreupel en staat ze sinds vandaag op rust en heeft ze alleen wat vrije beweging in de paddock.
Eerder kreeg ze van mij een bodempje muesli, sinds kort heb ik dat verhoogd en is het een kwart schep per keer geworden, dus halve schep per dag, zal zo'n halve kilo per dag zijn dan, misschien wat minder, muesli weegt niet zoveel als brokken. Misschien is overgaan op gewone basisbrok een beter idee is dan totaal een halve schep per dag. Ik heb het nu toch gemengd met de muesli dus ik kan langzaam overgaan op gewone brokken.

Bij de hengst, alleen maar arabieren daar, zeiden ze ook dat ik gerust zo door kon gaan tot de laatste drie maanden en dan langzaam aan overgaan op basisbrok, ik geloof dat ze zeiden halve schep per keer. Merriebrok zou voor een arabier te veel of te hoog zijn.

Ze is eind juni uitgerekend......Na de eerste dekking was ze het vruchtje kwijt geraakt, vandaar dat we later een nieuwe poging hebben gedaan.

De fokmerries (kwpn'rs) welke ik gereden heb kregen twee scheppen brok per dag, maar deze werden ongeveer 5 dagen per week een uur gereden.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:46

Maar Ellepel, ik zie in je profiel dat je ook een welshje hebt. Leuk diertje! Maar wat voer jij haar? Wij hebben ook een welshje (5 jaar) van 1.33 ongeveer. Ze krijgt bij ons veel hooi en ook maar een bodempje muesli. Ze was mager toen we haar kochten en ze is bij ons goed aangekomen. Dus ik moest wat minderen met brokken want anders werd ze te rond. Naar mijn idee zou ze aan alleen hooi genoeg hebben maar om haar niks te geven terwijl de andere wel krijgen krijgt ze van mij een bodempje zodat ze er ook een beetje bij hoort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:54

mijn welsh krijgt muesli zonder haver van Havens. overigens is het een hij hoor Knipoog
2x per dag een kwart tot halve voerschep. zit net tussen een kwart en halve in
ik heb het ooit eens gewogen en een halve voerschep muesli was toen ongeveer 300 gram.
dus krijgt hij bijna 600 gram

je moet wel wat krachtvoer geven vind ik.
en weet je waarom?
omdat in hooi gewoon niet alle vitamines etc zit wat een paard nodig heeft,dus moet je dat anavullen met een liksteen en eventuel wat krachtvoer.

ik heb geen idee hoe het zit met merriebrok en arabieren,maar l,ijkt me logisch dat als je een kwpn van 1m70 2 kilo geeft,
je niet hetzelfde geeft aan een arabische merrie van pak em beet 1m55.wat ook nog es een heel sober ras is.

nee die krijgt dan bijna een halve voerschep Knipoog

hey maar ze staat nu op rust he?
veel hooi geven en ik zou toch evebn wat minderen met brok/muesli die je nu gefet.
ze verbrand nu niks dus heeft ze in principe genb krachtvoer nodig.
ja een handje..voor de lekkere smaak Haha!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:52

Oh is het een hij Haha! ja wij hebben merries en zonder erg heb ik het over een zij Haha!

Dan heb je de zelfde muesli als die wij hebben. De welsh kreeg in haar nek al wat spekribbels bij haar manen dus vond het tijd dat ik maar eens ging minderen met voeren. Ruwvoer minder ik niet gauw op, eerder op krachtvoer. Een liksteen hebben ze bij ons standaard op stal, maken ze ook regelmatig gebruik van.

De arabier geef ik nu toch maar weer een kwart schep van mijn mengeling muesli zonder haver/basissportbrok en daar maar wat PavoVital bij gegeven, ongeveer 25 gram. Mijn paard kreeg altijd 50 gram (grote kwpn'r) dus heb de halve portie maar gegeven, Krijgt ze toch nog wat stofjes binnen. Ik kijk wel hoe ze er nu op reageert.