Straalkanker, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Straalkanker, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:58

Hier dan toch maar een topic van mij.

Mijn fjord van 14 heeft al sinds 3 jaar straalkanker.
Hij is hier al vaak aan geopereerd, en dan was er eindelijk, na heel veel bloed zweet en tranen, weer een geheel gezonde straal terug gegroeid.
Maar de eerste keer kwam de kanker na een jaar terug.
Meteen weer bij de eerste tekenen heb ik hem weer laten behandelen door de hoefsmeden en dierenartsen.
En weer kreeg hij een gezonde straal terug na weer al die ellende.
Maar afgelopen zomer ging het weer mis.
Ik heb toen advies gevraagd bij mijn hoefsmid en de dierenartsen en hoefsmeden die hem toen hebben behandeld. Ik vond niet dat ik hem weer al die pijn aan kon doen.

En op de kliniek vermoeden ze dat de kanker een fout in het afweersysteem is. Dat het dus al in het lichaam zit en er bij de hoeven uit komt (als ik dat zo goed uitleg) Het is dus zeker dat het ook deze keer weer terug zal groeien. Mede moet ik er ook bij zeggen dat hij zeker om de 6 weken naar de smid gaat. maar het weefsel meteen weer terug groeit.
(Tussendoor hou ik het zelf een beetje bij zoals de smid me het geleerd heeft.)

Nu kreeg ik dus te horen dat ik hem uit zijn lijden moet verlossen wanneer het uit de hand gaat lopen.
Dus wanneer hij er teveel pijn aan krijgt en de straal steeds begint te bloeden.
Met rijden merk ik dat hij vaak struikelt op die hoef, en alleen op het asfalt geen enkele keer struikeld.

Maar de keuze om hem in te laten slapen vind ik zo enorm moeilijk. Natuurlijk al omdat hij gewoon alles voor me betekend en hij al 14 jaar bij me is, Maar ook omdat ik merk dat hij nog zo enorm veel plezier in het leven heeft.

Nu zat ik zelf te denken of ik hem misschien nog een tijd pijnloos kan laten lopen met eventueel een hoefschoen, maar weet nu eigenlijk niet goed of ik nu gewoon heel egoistisch ben, omdat ik geen afscheid van hem wil nemen.

Wat vinden jullie?

eilleen333

Re: Straalkanker, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:01

Zolang je paard geen pijn heeft en nog plezier in het leven heeft zou ik hem zeker niet in laten slapen en gewoon lekker van elkaar genieten.

Op het moment dat hij geen paard waardig bestaan meer kan hebben. Dus pijn of niet meer (goed) kunnen lopen waardoor hij zijn levenslust verliest, dan moet je keuzes maken. Opnieuw behandelen of hem toch laten gaan.

Je paard zal dit zelf aangeven denk ik. Jij kent hem het beste.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 23:09

Hij geeft met het schoonmaken en behandelen wel pijn aan. en ook met rijden in de bak zo gauw hij op een graspol of steentje trapt. Maar dan hersteld hij zich ook meteen weer en het nadeel van straalkanker is dat ze niet gaan kruipelen.
Ik rij nu dus alleen nog maar buiten op het het harde.
Maar hij loopt nog over van levenslust en hij komt nog zo vrolijk aanracen.
Dat maakt de beslissing zo enorm moeilijk.
En dan heb ik het er met mijn ouders en vriend over. maar die weten het ook niet.
Dagelijks veranderd de hoef, groeit er weefsel aan, en breekt er weer een stuk af.
En dan zegt mijn verstand wanneer ik alleen naar zijn hoef kijk dat het geen doen meer is. Dat hij er gewoon echt veel pijn aan moet hebben, al probeert hij dat niet te laten zien.
Maar dan kijk ik naar zijn geheel en dan is hij zo stoer en blij en dan ga ik weer enorm twijfelen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:45

Ik heb ook een paardje met rotte pootjes in de wei staan.
Zolang hij blij en gelukkig is (lees met de kudde meekan en blijft spelen met zijn makker), laat ik hem niet inslapen.

Zodra hij niet meer met de kudde meekan en niet meer speelt... is het zijn tijd.
Ook hij heeft zo nu en dan pijn. Dat is tot nu toe van voorbijgaande aard geweest. En dan is het dus nog niet zijn tijd.

Twee voorgaande paarden hebben we ook op deze manier behandeld. Was voor ons een goede manier. Uiteindelijk zijn deze dieren ingeslapen op het moment dat ze niet meer met de kudde meekonden, de pijn langer duurde dan 3 weken en te chronisch werd... zonder uitzicht op verbetering.

Staat jouw paardje op ijzers? Wellicht is kunststof een optie; die zijn een cm dik! Toen ik in Zuid-Limburg een paar dagen trainde (over stenen en grind zo groot als duiven-eieren), bleek de dikte van dit soort ijzertjes heel goed te werken. Ik kon in volle galop over deze bijna onmogelijke Knipoog ondergrond.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:14

Hij kan nog wel mee met de kudde. maar hij struikelt dan wel veel.
Op een afstand van 3oo meter struikelt hij gemiddelt zo'n 2 a 3x.
Ik zal even een foto in link plaatsen, dan weten jullie waar we het over hebben.
De straal is in 3 dagen zo enorm gegroeid. daarvoor was er wel constant woekering die ik redelijk bij kon houden.
Maar aan zulke woekeringen ga ik me beslist niet wagen.
De hoefsmid zou vrijdag komen, maar helaas moest hij die afspraak verzetten naar maandag.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PXIIKMCK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8Q8WNTD.jpg

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:58

Toevallig heb ik dinsdag een paard laten in slapen in opdracht van de eigenaar omdat het paard aan 3 benen straal kanker had, bij haar was het zo erg geworden als op jou plaatjes en ze liep er kreupel op. Ik bewonder jou doorzettingsvermogen, dit paard is dus niet geopereerd maar uit haar lijden verlost.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:24

Ik vond het zelf heel belangrijk om hem de kans op een goed leven te geven. Dus heb ik hem laten behandelen, met de hoop dat hij helemaal zou genezen
Maar op den duur moet er gewoon een grens zijn. Alleen al voor ostar, voor de pijn die hij heeft gehad. Maar ook voor de duizenden euro's die er al aan besteed is kwa dierenarts en hoefsmid en verder verband en geneesmiddelen.
Maar de keus om hem in te laten slapen vind ik zo enorm zwaar. mede ook doordat hij dus niet kreupelt wanneer de straal niet geraakt word.
Ik ben wil niet de verkeerde beslissing nemen. en ben nu bang dat mijn eigen emoties te veel de overhand gaan nemen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:09

czarina schreef:
Ik vond het zelf heel belangrijk om hem de kans op een goed leven te geven. Dus heb ik hem laten behandelen, met de hoop dat hij helemaal zou genezen
Maar op den duur moet er gewoon een grens zijn. Alleen al voor ostar, voor de pijn die hij heeft gehad. Maar ook voor de duizenden euro's die er al aan besteed is kwa dierenarts en hoefsmid en verder verband en geneesmiddelen.
Maar de keus om hem in te laten slapen vind ik zo enorm zwaar. mede ook doordat hij dus niet kreupelt wanneer de straal niet geraakt word.
Ik ben wil niet de verkeerde beslissing nemen. en ben nu bang dat mijn eigen emoties te veel de overhand gaan nemen.

Ik begrijp hoe lastig dit is ik zou goed met je dierenarts overleggen en kijken naar je paard maar als hij nog niet kreupelloopt zou ik hem nog niet laten inslapen.
Ik had dat paard ook nog een kans gegunt maar helaas had ik het niet voor het zeggen.

Veel sterkte

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:31

ik heb geen verstand van straalkanker en het bijhouden ervan maar begrijp uit je verhaal dat hij goed loopt op gelijke ondergrond,dus de draagrand is oke,de straal doet dus echt zeer?

ik zou dan de weokering goed bijhouden en ponylief alleen op gelijke ondergrond houden,bijv platsje met iets zand en buitenrijden op vlak gras,fietspaden en asvaltwegen.
eventueel leertje tussen hoef en ijzer voor demping en iets hoger staan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:33

Een leertje ertussen lijkt me niet handig ivm het zelf bijhouden van de straal.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:11

Ja het is echt puur de straal en de hoefballen die zo aan het woekeren zijn. Met een leertje denk ik niet dat hij beter gaat lopen, mede ook doordat de woekering zo ver naar achter uitsteekt. (dat is denk ik ook het probleem met een hoefschoen)
Ik wil ook niet dat hij in zijn eentje op stenen moet blijven staan. Hij gaat nog veel te graag met de groep mee de wei op.
Hij staat nu in een loopstal met daarvoor betonplaten en vandaaruit kan hij de bak op.
Maar op de wei en op het zand is het ook weer moeilijker schoonmaken. Alle troep kruipt tussen de uitstulpingen.
Dat doe ik dan wel schoonmaken met betadine en daarna egyptische zalf overal waar ik bij kan.
Maar dat vind hij absoluut niet prettig en dan is het op den duur bijna gevaarlijk.
Hij wil me beslist geen zeer doen, maar je kan je wel voorstellen dat bacterie dodende dus bijtende middeltjes best pijnlijk zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:44

Misschien een optie om het paard van binnen uit te sterken? Dus om het afweersysteem op te bouwen? Een goed middel hiervoor is Zylexis (vroeger Baypamunne) en dan verder misschien homeopatisch? Ik heb hier zelf een paard met rotstraal die sinds een tijd om een andere redenen Calcium Fluoratum krijgt. Dit zou ook helpen bij ernstige hoefproblemen en dat wordt inderdaad minder.

Heb je in de hoef voor onderhoud naast de betadine al eens violetspray en/of OTC spray geprobeerd?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:22

meissielief schreef:
Een leertje ertussen lijkt me niet handig ivm het zelf bijhouden van de straal.

ik bedoel leertje tussen hoef en ijzer,een randje dus,binnen is open Knipoog

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:20

De draagrand van de hoef is in orde. Het is echt puur de straal die zo pijnlijk is en die begint te bloeden bij aanraking.

De gezondheid van mijn fjord is ook goed,hij krijgt al extra vitaminen en mineralen in een compleet pakket dat ik van de dierenarts aangeraden kreeg.

Verder heb ik in het begin alle mogelijk middeltjes gebruikt. Omdat mijn toenmalige hoefsmid dacht dat het gewoon rotstraal was. Het enige die het wat remt en indroogt is de egyptische zalf van de dierenarts en het scrubben met betadine.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:39

Soms, niet altijd, is straalkanker onder controle te houden met prednisolon. Referentie: http://www.knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_736 ... 6569505500 .

Ik ben overigens benieuwd of er überhaupt wel eens paarden blijvend zijn 'genezen' van straalkanker door alles weg te snijden tijdens een operatie. Kom op Bokt steeds tegen dat het toch weer terugkomt.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:54

Knavia bedankt voor de link. Het is even verhelderend om te lezen. Dit is ook waar de gebr van nassau en de dierenartsen het over hadden.
Maar zo gauw ik het woord inslapen hoorde sloeg ik de rest van die informatie niet zo op. Bloos
Ik zal ze nog eens navraag doen over de prednisolon.
Vanochtend zag ik ook het begin van de straalkanker bij de achterhoeven van ostar. Dat is wel al die tijd bij hem weggebleven. (hij had het aan 4 benen waarvan 3 maar een heel klein beetje)
Gelukkig komt morgen weer de smid. Dan kan ik ook meteen zijn mening vragen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:58

Czarina,

Een serieus probleem en erg lastig.

Dit jaar ben ik met twee gevallen van straalkanker bezig geweest, deze beiden zijn met prednisolon behandeld en nog een middeltje wat dagelijks direct op de stralen werd gesmeerd. Beide gevallen zijn met succes behandeld. Aangezien het dit jaar gebeurd is wil ik niet te vroeg juichen, het moet wegblijven voordat ik begin te juichen. Overigens had het ene paard hoefijzers onder het ander niet. Zoals je al weet is het heel belangrijk dat je als team te werk gaat; smid, veearts en eigenaar, anders mislukt het zeker.

Jaren geleden heb ik eens een paard bekapt welk het ook aan 1-2 hoeven had. Gezien zijn leeftijd werd besloten niet chirurgisch in te grijpen. Ik heb het dier regelmatig bekapt en de straal werd alleen schoon gehouden en ontsmet. Na 2 jaar was er niets meer te zien..alles weg! Ik heb hier geen enkele verklaring voor. Ik was blij dat 3 verschillende veeartsen met mij de conclusie hadden getrokken dat het dier straalkanker had anders was ik nog aan mijzelf gaan twijfelen of ik de juist diagnose wel gesteld had.

Zoalang je paard niet lijdt zou ik het niet te gauw opgeven....het moet wel voor jezelf te doen zijn natuurlijk!

Heel veel sterkte gewenst.

Wat doen de NB'ers met dit soort gevallen? Is een (1 daagse) bekap cursus voldoende om dit soort diagnoses te kunnen stellen laat staan te behandelen??

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:33

Het eerste jaar hadden we ook te vroeg gejuicht.
Ik ben nu zo´n 3 jaar bezig met behandelingen. Er zijn al erg veel kosten ingestoken, en dat is nog niet het belangrijkste.
Maar steeds zien dat behandelingen pijn doen en hij op sommige dagen gewoon niet die ene voet op wil tillen.
En dat terwijl hij altijd heel netjes voetjes gaf.
Zoals ik al eerder zei is het enorm moeilijk om de beslissing te maken.
En ook de mensen uit mijn omgeving die ostar kennen zeggen van ja hij heeft wel pijn, maar ook nog steeds heel veel plezier in het leven. Als het aan mij ligt ga ik nog jaren door met verzorgen en schoonmaken.
Ik zie het als de verantwoordelijkheid die ik op me heb genomen om voor hem te zorgen.
Maar waar ligt de grens?!?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:35

Heb je al Prednisolon geprobeerd?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:13

Nee ik heb nog geen prednisolon geprobeerd.
Gister is de smid geweest en aan hem heb ik ook gevraagd over prednisolon. maar daarvoor is het volgens hem al veel te ver gevorderd.
Het was gister al donker nadat de smid eindelijk klaar was.
Morgen komt de smid weer om de hoeven te controleren en om te kijken of de ijzers goed zitten.
Hij heeft ostar wel op dikkere ijzers geplaatst.
De kanker is nu doorgeslagen naar 3 hoeven.
Vooral rechtsvoor en linksachter zijn erg pijnlijk en aangetast.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:16

Onderzoek van de Uni Utrecht leert dat Prednisolon goede vooruitzichten op genezing biedt. Zo´n kuur kost je een 180 euro.

Als laatste redmiddel??

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:22

czarina schreef:
Nee ik heb nog geen prednisolon geprobeerd.
Gister is de smid geweest en aan hem heb ik ook gevraagd over prednisolon. maar daarvoor is het volgens hem al veel te ver gevorderd.
Het was gister al donker nadat de smid eindelijk klaar was.
Morgen komt de smid weer om de hoeven te controleren en om te kijken of de ijzers goed zitten.
Hij heeft ostar wel op dikkere ijzers geplaatst.
De kanker is nu doorgeslagen naar 3 hoeven.
Vooral rechtsvoor en linksachter zijn erg pijnlijk en aangetast.

Czarina,

Neem anders eens contact op met een van de schrijvers van het stuk waar Knavia naar refereerde in dit topic. Het zijn allen practiserende veeartsen en zijn zo via Google op te sporen. Het zijn allemaal vriendelijke mensen welk erg behulpzaam kunnen zijn.

Succes

Wat doen de NB'ers met dit soort gevallen? Is een (1 daagse) bekap cursus voldoende om dit soort diagnoses te kunnen stellen laat staan te behandelen??

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:00

Ik heb navraag gedaan aan de mensen naar de prednisolon, nu even afwachten op antwoord.
Als laatste redmiddel wil ik het zeker proberen, maar dan wil ik wel eerst alle risico's ervan weten.
Dat ostar er niet nog meerdere bijwerkingen van krijgt.
De hoefsmeden die de behandelingen op zich nemen hebben allemaal zeer veel verstand in de behandeling van ernstige hoefproblemen en straalkanker.
Ik heb het volle vertrouwen in hun. En gezamelijk proberen we de beste oplossingen te vinden.