groene leem op open wond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

groene leem op open wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 20:42

Hallo,

Mijn paard is 2 weken geleden 'geopereerd'.
Hij had een vergroeiing aan zijn kieswortel, en daarom moest zijn kies eruit.
Omdat ze de kies niet konden trekken hebben ze via bovenaf een gaatje onder zijn oog geboord, en de kies via dat gaatje eruit ''geduwd''. Nu is dat 2 weken geleden, en gister heeft de dierenarts de hechtingen uit de wond gehaald. Toen ze dat deed 'knapte' de wond als het ware een beetje open, en kwam er allemaal pus met botgruis uitzetten. Nu zei de DA dus dat ik elke dag de wond goed moest uitknijpen. Alleen vind mijn paard dit niet bepaald fijn als ik dit doe, en heb ik het idee dat het niet veel zin heeft, want een kwartier later komt het er vanzelf weer allemaal uitlopen, dus dan kan ik heel de dag blijven uitknijpen.
Nu heb ik toevallig nog een tube groene leem liggen, en ik vroeg me af of het ook geschikt is om op deze wond te doen?
Ik zit een beetje met een dillema, want ik wil natuurlijk dat het pus gewoon uit de wond kan, en ik wil absoluut het gaatje niet verstoppen want ik ben bang dat ik het dan alleen maar erger maak.. wat denken jullie? Kan ik gewoon de groene leem erop smeren zonder dat ik het hele gat verstop of kan ik het beter laten?

En als ik het erop kan doen, hoelang moet het blijven zitten, en moet ik het dan afdekken of nat maken oid? en hoe kan ik het er dan het beste weer vanaf halen?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes!

Dabo

Re: groene leem op open wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:47

Je gevoel lijkt het goed te zeggen hoor... ik zou ook GEEN groene leem op deze wond smeren...
Lees anders even de info op de site van de paardendrogist...
Sterkte met je paardje!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:49

nee, beslist niet doen! Groene leem is super spul maar niet in dit geval, want je smeert de wond dicht.

deze wond moet juist open blijven. Dat is heel belangrijk, anders kan de troep er niet uit!

Kan je de wond niet spoelen met water?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:56

Je zou eigenlijk animalintex op moeten doen, dat trekt al het vuil uit de wond, maar op zo'n plek is dat niet te bevestigen.
In elk geval geen groene leem, dat sluit inderdaad de wond af.
Krijgt hij wel antibiotica?? En kan hij wel goed eten vraag ik me af? Niet echt fijn joh...zeker omdat er nog botgruis uitkwam. Wacht niet te lang met de kliniek te bellen waar hij is geholpen om hun advies te vragen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:00

Oke, super, bedankt! Lachen OK dan!

Citaat:
Kan je de wond niet spoelen met water?

Helaas niet, mijn paard word echt panisch als ik met water in de buurt van zijn gezicht kom, en daarbij is het enige water dat ik op stal tot mijn beschikking heb het water van de spuitplaats, en volgensmij is dat ook niet echt erg schoon water Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:01

en spoelen met behulp van een spuit dan?
een lege wormenspuit of een spuit die je haalt bij de apotheek,heb je dat al geprobeerd??

zou er idd geen leem op smeren, en even overleggen met je veearts wat die denkt dat het beste is

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:03

inderdaad zou ik proberen te spoelen met een grote injectiespuit (zonder naald natuurlijk)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:12

Citaat:
Je zou eigenlijk animalintex op moeten doen, dat trekt al het vuil uit de wond, maar op zo'n plek is dat niet te bevestigen.
In elk geval geen groene leem, dat sluit inderdaad de wond af.
Krijgt hij wel antibiotica?? En kan hij wel goed eten vraag ik me af? Niet echt fijn joh...zeker omdat er nog botgruis uitkwam. Wacht niet te lang met de kliniek te bellen waar hij is geholpen om hun advies te vragen.

Ja hij krijgt antibiotica (Cubarmix) en hij eet verder ook gewoon goed.
De dierenarts (en tandarts) zijn gister geweest, dus die heeft het ook gezien (wond+pus), en zij heeft me gezegd dat we er niet veel aan konden doen (want is was wss niet onstoken, maar wss is de troep die eruit komt botgruis met spiervocht en hetgeen nog in de voorholte gezeten heeft.)
Dus ze vertelde me dat ik elke dag gewoon lekker de wond moest blijven uitknijpen als een soort van pukkel zeg maar, en maandag moet ik terug bellen om te melden hoe het gaat.
Ze zei wel dat ik goed in de gaten moet houden of hij temperatuur krijgt, of hij / de wond gaat stinken en of hij goed blijft eten, anders moet ik gelijk naar de kliniek bellen. Lachen

bedankt!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:15

Citaat:
en spoelen met behulp van een spuit dan?
een lege wormenspuit of een spuit die je haalt bij de apotheek,heb je dat al geprobeerd??

zou er idd geen leem op smeren, en even overleggen met je veearts wat die denkt dat het beste is

Dat kan ik wel proberen indd Lachen
Moet ik het er dan overheen spuiten, of echt in het gat?

*EDIT
Even voor de duidelijkheid een foto..
Afbeelding
De hechtingen zijn er nu alleen uit, maar je ziet dus wel duidelijk een bult zitten (met dus troep erin)onder de hele wond. En ik heb even aangegeven waar het gat nu zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:00

mooiste zou zijn als je iemand hebt die je even kan helpen?
diegene moet dan even met zijn hand het oog aan die kant afdekken zodat je dier niet ziet wat je gaat doen.
dat helpt vaak heel erg goed.

met zo'n spuit ,die vul je met lauwwarm water( koud is nie leuk!!) en dan druk je voorzichtig de spuit een stukje in de opening van het gat.
zo spoel je dan van binnen goed door en komt overtollig rommel er mooi uit.
wortel of ander lekkers in je hand doen wanrt als je klaar bent moet er meteen een beloning in!

maar wat zei de veearts zelf fdan?
gewoon met je vingers uitknijpen?
net als wat je met een puist doet zeg maar?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:09

Ik smeer zelf wél groene leem op open wondjes en dat bevalt me goed. De troep komt er gewoon uit, en het geneest juist mooi van binnen uit zonder wild vlees iod.. en de leem houdt vuil tegen..

Overigens knijp ik wel eerst de troep eruit, voor zover dat gaat...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:39

Citaat:
mooiste zou zijn als je iemand hebt die je even kan helpen?
diegene moet dan even met zijn hand het oog aan die kant afdekken zodat je dier niet ziet wat je gaat doen.
dat helpt vaak heel erg goed.

met zo'n spuit ,die vul je met lauwwarm water( koud is nie leuk!!) en dan druk je voorzichtig de spuit een stukje in de opening van het gat.
zo spoel je dan van binnen goed door en komt overtollig rommel er mooi uit.
wortel of ander lekkers in je hand doen wanrt als je klaar bent moet er meteen een beloning in!

maar wat zei de veearts zelf fdan?
gewoon met je vingers uitknijpen?
net als wat je met een puist doet zeg maar?

Oke bedankt, ik ga het proberen.
De veearts zelf zei indd dat ik het de komende dagen moest blijven uitknijpen (als een puist indd) en dan kijken of het beter zou gaan.

En ik kan zeker het beste gekookt afgekoeld water gebruiken dan om te spoelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:40

ik denk dat als de veearts niks heeft gezegd over water je dat dan niet hoeft te doen.
ik zie eigenlijk op de foto ook niet echt een duidelijke ingang namelijk?

denk inderdaad dat afgekoeld gekookt water het beste is als je toch wilt gaan spoelen

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:45

nee de foto is ook genomen voordat de hechtingen eruit gingen, en er dus nog geen gat was.
maar ik heb maar even aangegeven waar het nu ong. zit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:47

Overleg even met je dierenarts of waterstofperioxide een oplossing is dat zou mijn eerste ingeving zijn.

amber1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:11

Hallo,

Gebruik het al jaren voor wondjes als het niet te diep is.

echt super spul dat groene leem

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:22

Hai,
Mijn jaarlingmerrie heeft een enorm grote wond (zeker 10 cm) gehad aan haar schouder. Dit kon toen niet gehecht worden. Mijn dierenarts (paardenarts) gaf toen het advies om elke dag de wond uit te spoelen, er groene klei op te smeren, dit er even op te laten zitten en dan weer uit spoelen. Dit moest ik het liefst 2x per dag doen, zodat de klei de rotzooi eruit trok maar niet de wond de hele dag zou afsluiten. Helaas was dit verhaal makkelijker dan gedacht, want ook mijn paardje had toen totaal geen behoefte aan het uitspoelen van de wond. Laat staan het smeren met klei. Na veel dingen proberen (hulp, uren geduld, eten etc) heb ik 2 klysmapompjes bij de apotheek gehaald. In de een deed ik gedestilleerd water en in de ander een oplossing van water met de leem. De klysmapompjes maken geen herrie als je ze indrukt, dus ik kon met alle rust elke even spuiten. Toen de wond er beter uit begon te zien, heb ik hem alleen nog gespoeld met een betadineoplossing. Kost nog wel enig geduld, maar bij mij heeft het uiteindelijk wel gewerkt want van de wond is nu bijna niks meer te zien.

Ontzettend lang verhaal, maar hoop dat je er misschien iets aan hebt. Sterkte!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:31

francis_f schreef:
Hai,
Mijn jaarlingmerrie heeft een enorm grote wond (zeker 10 cm) gehad aan haar schouder. Dit kon toen niet gehecht worden. Mijn dierenarts (paardenarts) gaf toen het advies om elke dag de wond uit te spoelen, er groene klei op te smeren, dit er even op te laten zitten en dan weer uit spoelen. Dit moest ik het liefst 2x per dag doen, zodat de klei de rotzooi eruit trok maar niet de wond de hele dag zou afsluiten. Helaas was dit verhaal makkelijker dan gedacht, want ook mijn paardje had toen totaal geen behoefte aan het uitspoelen van de wond. Laat staan het smeren met klei. Na veel dingen proberen (hulp, uren geduld, eten etc) heb ik 2 klysmapompjes bij de apotheek gehaald. In de een deed ik gedestilleerd water en in de ander een oplossing van water met de leem. De klysmapompjes maken geen herrie als je ze indrukt, dus ik kon met alle rust elke even spuiten. Toen de wond er beter uit begon te zien, heb ik hem alleen nog gespoeld met een betadineoplossing. Kost nog wel enig geduld, maar bij mij heeft het uiteindelijk wel gewerkt want van de wond is nu bijna niks meer te zien.

Ontzettend lang verhaal, maar hoop dat je er misschien iets aan hebt. Sterkte!

Mijn mening over dit soort dingen is dat op het moment dat je wondjes hebt die je zelf verzorgt, daar groene klei heel goed voor kan zijn.
Op het moment dat het gecompliceerder wordt en de DA behandelt de wond, moet je niet meer zelf gaan dokteren. Dat wil niet zeggen dat het dan niet meer goed kan zijn, zie bovenstaand voorbeeld. maar het kan dan van geval tot geval verschillen.

Het verhaal van TS is een gecompliceerd geval; een doordringende wond tot in de mondholte met pusvorming en botgruis.
Ik vind dat je je dan goed moet houden aan de aanwijzingen van de DA en als je groene klei oid wilt gebruiken, moet je dat eerst overleggen met de DA.
niet zelf dokteren!

Ook zou het goed zijn om ook dat spoelen eerst na te vragen. Als zij zeggen dat je dat niet moet doen, maar alleen uitknijpen, dan moet je dat advies gewoonweg volgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:34

ja vind ik ook hoopr, als je toch gaat spoelen puur omdat dat hier word geroepen en je krijgt er alsnog een secundaire infectie bij dan ben je nog verder van huis

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 11:50

Hoi,

ja ik was sowieso van plan tot maandag te wachten met zelf dingen doen (behalve uitknijpen) en het dan te vragen als ik mijn DA ga bellen.
Ze zei ook dat ik t/m maandag dit moest blijven doen, en als het niet zou helpen zouden we wel verder kijken hoe of wat.

Maar ik vroeg het me gewoon af, en nu ik het hier voor de zekerheid gevraagd heb hoef ik het niet meer aan de DA te vragen (over dat groene leem erop doen).

bedankt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:58

Waarom niet vragen?
Groene leem trekt troep uit een wond, en dus niet alleen pus, maar ook botgruis.. het dood bacteriën en voorkomt wild vlees.. Ik zou het gewoon vragen als je twijfelt.. en dan kan je nog zelf beslissen wat je ermee doet.

Ik zou het wel weten, maarja.. ik gebruik het altijd op niet te grote open wonden.. zonder enig probleem.. (ieder zijn manier natuurlijk)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:15

Ja ik kan het voor de zekerheid altijd vragen natuurlijk..
Maar ik heb zelf het idee dat ik dat gaatje ermee ga verstoppen als ik dat dikke spul erop doe. Maar je hebt gelijk, en kan het ook gewoon even vragen.. eerst even kijken van de DA zelf zegt maandag Lachen