Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Kan je de wond niet spoelen met water?
Citaat:Je zou eigenlijk animalintex op moeten doen, dat trekt al het vuil uit de wond, maar op zo'n plek is dat niet te bevestigen.
In elk geval geen groene leem, dat sluit inderdaad de wond af.
Krijgt hij wel antibiotica?? En kan hij wel goed eten vraag ik me af? Niet echt fijn joh...zeker omdat er nog botgruis uitkwam. Wacht niet te lang met de kliniek te bellen waar hij is geholpen om hun advies te vragen.

Citaat:en spoelen met behulp van een spuit dan?
een lege wormenspuit of een spuit die je haalt bij de apotheek,heb je dat al geprobeerd??
zou er idd geen leem op smeren, en even overleggen met je veearts wat die denkt dat het beste is

Citaat:mooiste zou zijn als je iemand hebt die je even kan helpen?
diegene moet dan even met zijn hand het oog aan die kant afdekken zodat je dier niet ziet wat je gaat doen.
dat helpt vaak heel erg goed.
met zo'n spuit ,die vul je met lauwwarm water( koud is nie leuk!!) en dan druk je voorzichtig de spuit een stukje in de opening van het gat.
zo spoel je dan van binnen goed door en komt overtollig rommel er mooi uit.
wortel of ander lekkers in je hand doen wanrt als je klaar bent moet er meteen een beloning in!
maar wat zei de veearts zelf fdan?
gewoon met je vingers uitknijpen?
net als wat je met een puist doet zeg maar?
francis_f schreef:Hai,
Mijn jaarlingmerrie heeft een enorm grote wond (zeker 10 cm) gehad aan haar schouder. Dit kon toen niet gehecht worden. Mijn dierenarts (paardenarts) gaf toen het advies om elke dag de wond uit te spoelen, er groene klei op te smeren, dit er even op te laten zitten en dan weer uit spoelen. Dit moest ik het liefst 2x per dag doen, zodat de klei de rotzooi eruit trok maar niet de wond de hele dag zou afsluiten. Helaas was dit verhaal makkelijker dan gedacht, want ook mijn paardje had toen totaal geen behoefte aan het uitspoelen van de wond. Laat staan het smeren met klei. Na veel dingen proberen (hulp, uren geduld, eten etc) heb ik 2 klysmapompjes bij de apotheek gehaald. In de een deed ik gedestilleerd water en in de ander een oplossing van water met de leem. De klysmapompjes maken geen herrie als je ze indrukt, dus ik kon met alle rust elke even spuiten. Toen de wond er beter uit begon te zien, heb ik hem alleen nog gespoeld met een betadineoplossing. Kost nog wel enig geduld, maar bij mij heeft het uiteindelijk wel gewerkt want van de wond is nu bijna niks meer te zien.
Ontzettend lang verhaal, maar hoop dat je er misschien iets aan hebt. Sterkte!