Spierverzuring bij Quarter Horse??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycee_

Spierverzuring bij Quarter Horse??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:39

Hallo,
Ik ben momenteel bezig aan een rapport voor school, met verschillende onderwerpen. Eén daarvan is 'De bespiering van de Quarter Horse'.
Het is mijn bedoeling om algemeen de bespiering van de Quarter te bespreken, wat er verschillend is aan die van andere paarden, en waarom Quarters meer problemen hebben met snelle verzuring van de spieren. Ook wou ik graag weten, wat er dan precies aan te doen is (training, voeding,...).
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Of iemand die mij een goede bron (boek, artikel in tijdschrift,...) kan zeggen?
Alvast bedankt!

merrieveulen

Re: Spierverzuring bij Quarter Horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:12

zoek eens op PSSM, EPSM of RER. dat zijn ziekten (is een ziekte?) die voornamelijk quarters en aanverwanten treffen/ treft. spierverzuring en acute spierbevangenheidssymptomen behoren tot het ziektebeeld van deze ziekte(n).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:26

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:03

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:34

PSSM ofwel EPSM is een erfelijke aandoening die voornamelijk bij Quarters en Paints voorkomt. Wat ik me echter afvraag is hoe je erbij komt dat Quarters sneller verzuren? Dit is bij mijn weten een fabeltje... Gezonde Quarters verzuren echt niet sneller dan andere gezonde paarden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:28

skippy1 schreef:
PSSM ofwel EPSM is een erfelijke aandoening die voornamelijk bij Quarters en Paints voorkomt. Wat ik me echter afvraag is hoe je erbij komt dat Quarters sneller verzuren? Dit is bij mijn weten een fabeltje... Gezonde Quarters verzuren echt niet sneller dan andere gezonde paarden.

Ik had ook al mijn vraagtekens.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:28

Nee niet enkel quarters, ook dravers, trekpaarden,...
En daarom vraag ik ook meer info hé, om er meer over te weten te komen Knipoog Ik bespreek dit onderwerp in mijn stagerapport, en ik heb specifiek enkel voor quarters gekozen omdat ik enkel met dit ras heb gewerkt tijdens mijn stage.
Ik heb ondertussen al heel wat (wetenschappelijke) info gevonden over o.a. EPSM dus ik weet nu wel al waarover het precies gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:32

Maar EPSM/PSSM is dus iets wat slechts enkele paarden hebben.

Dat Quarters en dravers en trekpaarden sneller verzuren dan andere paarden is echt flauwekul...een gezonde Quarter, draver of trekpaard verzuurd net zo snel (of langzaam, t is maar hoe je t bekijkt Knipoog ) als een ander gezond paard.

Wat wel iets ie om rekening mee te houden is het type spieren dat verschillende rassen hebben, een arabier bijv. heeft spieren die langdurige arbeid aankunnen, bijv. endurance, terwijl een Quarter juist meer de spieren heeft om een korte krachtsexplosie te geven, bijv. een reiningproef.

Overigens is Hypp wellicht ook iets om te belichten?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:54

Ik bespreek algemeen de bespiering van de quarter.
Quarters zijn sprinters en hebben daardoor witte spiervezels, voor korte maar krachtige inspanningen. Zoals jij ook al zegt, arabieren hebben vooral rode spiervezels om langdurige arbeid aan te kunnen.
Ook dat bespreek ik dus, want het gaat 'algemeen' over de bespiering van de quarter. Maar ik was nog specifiek op zoek naar info over spierbevangenheid bij quarters.
Ondertussen heb ik al heel wat wetenschappelijke info daarover gevonden. Ik heb alleen nog niet alles kunnen lezen.
En HYPP bespreek ik als apart onderwerp.
Maar bedankt voor de info;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:57

Mooi! Er is idd heel veel wetenschappelijke info over te vinden. Wordt gelukkig in de USA veel onderzoek naar gedaan.

Overigens komt je post nu heel anders over, in je openingspost werd de suggeste gewekt dat Quarters last hebben van snelle verzuring, maw álle Quarters, dat is dus niet t geval. Knipoog

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:00

Nee ik bedoelde het niet zo, Ik weet zelf ook dat dat niet het geval is bij elke Quarter.
Ik heb mij waarschijnlijk een beetje verkeerd uitgedrukt dan Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:07

skippy1 schreef:
Wat wel iets ie om rekening mee te houden is het type spieren dat verschillende rassen hebben, een arabier bijv. heeft spieren die langdurige arbeid aankunnen, bijv. endurance, terwijl een Quarter juist meer de spieren heeft om een korte krachtsexplosie te geven, bijv. een reiningproef.

Voor zover ik weet zijn spieren spieren en ligt het aan hoe je ze traint en voedt.
Snel vrijkomende energie voor springen/reining, en langzaam vrijkomende energie voor dressuur/endurance/pleasure.
Snel vrijkomende energie als koolhydraten/zetmeel heeft als nadeel dat deze melkzuur als restproduct heeft. Waardoor spieren dus eerder verzuren. Langzaam vrijkomende energie als olie heeft dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:35

Needje: er zijn ook echt verschillende typen spieren. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:41

Maar ik zie niet waarom een zelfde soort spier bij het ene paard voor een ander doel is als bij het andere paard. Verward
Verschilt de biceps van een blanke dan ook van functie met die van een zwarte?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:43

@ Needje:
Het heeft niks te maken met kleur. Een vos paard heeft geen andere spieren dan een schimmel ofzo hoor Knipoog Het heeft te maken met het ras, met het doel waarvoor dat ras gefokt is. Rassen zoals Quarters zijn sprinters. Zij hebben wit spierweefsel. Rassen zoals arabieren hebben rood spierweefsel. Hoe het precies komt, en wat het verschil juist is, weet ik niet meer. Ik veronderstel dat het iets te maken heeft met (o.a.) zuurstof in de spieren. Rood spierweefsel kan een lange tijd dezelfde arbeid aan, terwijl wit spierweefsel een zeer sterke arbeid kan leveren, maar slecht voor een heel korte periode.
Dat is de reden waarom je in principe geen Quarter kan gebruiken voor bvb. endurance (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...). Wit spierweefsel kan die lange arbeid gewoon niet aan.
Ja, natuurlijk is er veel afhankelijk van voeder en training. Maar daarmee kan je van een Quarter nog geen endurancepaard maken, of van een trekpaard een sprinter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:13

Huiswerktopics zijn op bokt niet toegestaan, het is niet de bedoeling dat bokt jouw huiswerk maakt.
Probeer eerst zelfs eens goed te zoeken en kom daarna met wat specifiekere vragen van dingen waar je niet uitkomt.