Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

skippy1 schreef:PSSM ofwel EPSM is een erfelijke aandoening die voornamelijk bij Quarters en Paints voorkomt. Wat ik me echter afvraag is hoe je erbij komt dat Quarters sneller verzuren? Dit is bij mijn weten een fabeltje... Gezonde Quarters verzuren echt niet sneller dan andere gezonde paarden.
Ik bespreek dit onderwerp in mijn stagerapport, en ik heb specifiek enkel voor quarters gekozen omdat ik enkel met dit ras heb gewerkt tijdens mijn stage.
) als een ander gezond paard.
skippy1 schreef:Wat wel iets ie om rekening mee te houden is het type spieren dat verschillende rassen hebben, een arabier bijv. heeft spieren die langdurige arbeid aankunnen, bijv. endurance, terwijl een Quarter juist meer de spieren heeft om een korte krachtsexplosie te geven, bijv. een reiningproef.

Het heeft te maken met het ras, met het doel waarvoor dat ras gefokt is. Rassen zoals Quarters zijn sprinters. Zij hebben wit spierweefsel. Rassen zoals arabieren hebben rood spierweefsel. Hoe het precies komt, en wat het verschil juist is, weet ik niet meer. Ik veronderstel dat het iets te maken heeft met (o.a.) zuurstof in de spieren. Rood spierweefsel kan een lange tijd dezelfde arbeid aan, terwijl wit spierweefsel een zeer sterke arbeid kan leveren, maar slecht voor een heel korte periode.