Welke rustgever raadde jullie mij aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

Welke rustgever raadde jullie mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:20

Hoi ,ik wilde vragen welke rustgever nou echt helpt bij je paard.

Ik geef mn paard magnesiumpoeder van de paardendrogist maar vind dat ze echt onrustig blijft in haar stal.

Ze is wel heel braaf en wacht netjes haar voer af etc. maar als je voorbij loopt,
of ze hoort ineens een geluidje of je wil haar stal in dan doet ze zo paniekerig.

Deken ken je niet normaal omleggen omdat ze ineens vanuit t niets wegspringt doordat ze weer schrikt.

Poetsen gaat ook niet in stal ,en ze staat echt zo overdreven alert te kijken als ze op stal staat.

Het is nooit echt een heldin geweest maar toch vind het vervelend.
En ook om te zien dat ze geen rust heeft in haar box!!

Heb al meerdre poeders uitgeprobeert en voersoorten maar dat werkt allemaal niet.

Overigs is ze niet altijd zo hoor.

Nou miss weten jullie wat tips over het voer,, en dan hopen dat t helpt Knipoog

Thnxxx

dorientjuh

Re: Welke rustgever raadde jullie mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:57

Heeft ze niet gewoon teveel energie?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:06

Weidegang met andere paarden, zoveel mogelijk. En sociale contacten..
Ik denk dat ej dat eerst moet doen, kijken wat je paard nodig heeft en misschien heb je dan helemaal niks extra;s mee nodig, Verder speelt een voeding ook een rol, het karakter, etc..

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:37

Ja ze heeft de hele zomer buiten gestaan overdags maar zelfs dan had ze dat gedrag.

En nu staat ze iedere dag met 2 vriendjes buiten ,maar ze is altijd vrij rustig want mevrouw is liever lui dan moe.

Dus al met al vind ik dat ze best haar ei kwijt kan.

Maar ze word gewoon van alles onrustig.

En hou me hart alweer vast voor de dec mnd want dan heeft ze het helemaal ,maar ook buiten dan staat ze soms zwaar in het zweet.

En tuurlijk weet ook dat t door het vuurwerk enzo komt maar toch wil je dat je paardje een beetje rust heeft ,dat geeft mij iig een fijner gevoel als ik weet dat ze niet zo bang is!!

Maar niemand goede ervaringen met ander voer of poeders???

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:40

ik lees even mee. Mijn super drukke merrie staat op boxrust, maar breekt de boel af, ben dus ook op zoek naar iets waar ze iets kalmer en minder gestrest van wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:37

Grondwerk gaan doen en laten wennen aan "enge dingen " . Hoe meer ze aan prikkels gewend raakt, hoe minder ze erop gaat reageren. Dus oefenen met lopen over een zeil, aaien met stukje zeil, al groter maken , uiteindelijk zeil over haar heen, paraplu in de rijbak etc etc.

Minder krachtvoer scheelt ook vaak heel veel. En lekker veel buiten om haar energie kwijt te kunnen raken
Rescue druppels van de bach remedies misschien ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 31-10-08 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:41

Van het krachtvoer af, veel ruwvoer geven en idd lekker zo veel mogelijk naar buiten. Kijk even aan wat dat doet, ze kan heel gevoelig zijn voor de suikers in voer.

Als dat allemaal gedaan is en niet of nauwelijks helpt, kan je idd een Bach remedie laten maken, of bv. bij de Paardendrogist gaan kijken naar kalmerende middelen. Zelf geef ik mijn paard die heel kijkerig en rennerig was Calmer, en ze is nu werkwillig en veel beter te rijden ook buiten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:39

Ik lees dat ze zowel heel rustig als druk is, dat snap ik niet zo goed. Wanneer is ze rustig? Want dan zou je daar gebruik van kunnen maken door haar in die situatie te houden.
Ik denk dat als je achter dingen bent zoals voer, beweging, sociale contacten en karakter, fysieke gestel, dat dan misschien druppels e.d. een overweging zijn.
Symtpoombestrijding lost het probleem nl niet op. Sterkte! Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:54

bach is super maar ik zou eerder mijn voer aanpassen. Mijn heethoofd deed het erg goed op pasture mix van Dodson & horrell.
Maar nog veel belangrijker is idd de basis van haar opvoeding en omgang en dat is iets wat niemand kan beoordelen van achter een comp...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:05

Wat krijgt ze te eten en hoeveel beweging staat daar tegenover? Heeft ze burencontact?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:26

Ik geef mijn merrie, die snel gespannen en nerveus is, al een poosje Feelings Control en magnesium.
Daarnaast heb ik het krachtvoer afgebouwd naar bijna niks, ze krijgt nu kuil, lucerne en een schepje muesli per dag...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:52

Sizzle schreef:
Wat krijgt ze te eten en hoeveel beweging staat daar tegenover? Heeft ze burencontact?

Dit lijkt mij de belangrijkste vraag Ja

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:54

Mijn paard is ook een heethoofd, erg druk en snel in paniek/zenuwachtig. Komt ook puur door het ras en zijn karakter. Mijn oplossing was het voer aanpassen waar hij geen energie uit kan halen. En heel veel aandacht (beweging) geven, stap voor stap aan alles laten wennen en ruiken .. het gaat sinds een aantal weken super goed en hij blijft zelfs helemaal stil staan als ik hem aan het poetsen ben zonder een kick te geven, ook met rijden gaat het steeds beter normaal hinnekt hij de hele boel bij elkaar en is nu heel braaf, rustig en ontspannen. Dus ik ben super trots op mijn mannetje! Pling

Geef jezelf en je paard de tijd, dan komt het vast wel goed.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:47

detour schreef:
Ik lees dat ze zowel heel rustig als druk is, dat snap ik niet zo goed. Wanneer is ze rustig? Want dan zou je daar gebruik van kunnen maken door haar in die situatie te houden.
Ik denk dat als je achter dingen bent zoals voer, beweging, sociale contacten en karakter, fysieke gestel, dat dan misschien druppels e.d. een overweging zijn.
Symtpoombestrijding lost het probleem nl niet op. Sterkte! Knipoog

Ze is in principe heel rustig ,,druk is ze ze absoluut niet wel heel angstig en kijkerig maar ze is geen druktemaker.

Maar in stal is ze gewoon heel erg gauw gestrest doordat ze angstig is.

Eeerst dacht ik dat t met haar hengstigheid te maken had maar dat patroon klopt ook nie helemaal.

Ze krijgt kilo bix (basis) over 3 voerbeurten verdeelt en dan 3x kuil en wat peen, daarbij krijgt ze knoflook en een magnesiumpoeder.

Maar iig thnx voor de tips en blijf het hier in de gaten houden Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:54

bachbloesem, laat eens iemand haar pendelen.
Mando was ook zo en ik heb een flesje gemaakt voor hem gegeven en.. hij is niet meer angstig.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:59

Bachbloesem had ik nog niet aangedacht maar kan idd ook geweldig goed helpen.
Nagaan waarom je paard angstig is op stal?
Staat ze naast een druk dominant ander paard? Vlak voor de deur etc.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:02

Mando schreef:
bachbloesem, laat eens iemand haar pendelen.
Mando was ook zo en ik heb een flesje gemaakt voor hem gegeven en.. hij is niet meer angstig.

dat lijkt me ook een goed idee maar waar kan ik zo iemand vinden??

Miss weet je tips??

gr.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:00

Vraag een hier op Bokt rond...

Anders:
http://bachbloesem.startpagina.nl/
daar even rondstruinen,

Ik had voor Mando Ratelpopulier, beuk, kamperfoelie, zonneroosje.

Lees het eens na en anders een goede drogist die het ook verkoopt.
Ik had zo'n drogist in Rotterdam Ommoord in de Binnenhof zitten...
daar heb ik ook het boek gekocht.

Google, vraag, maar het helpt echt...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:18

ok thnx ik ga het ff navragen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:48

lees je eigen woorden ook nog even objectief na: 'ik vind dat ze best haar ei kwijt kan'. blijkbaar denkt je paard daar op dit moment anders over. ZIJ beslist of zij op haar gemak is op stal, jij kunt haar helpen zich prettig te voelen maar je kunt niet zeggen 'ik vind het goed zo dus moet jij het ook goed vinden'. zo werkt het nou eenmaal niet, een paard is een individu met een eigen wil en eigen wensen. aan ons als eigenaren om daarin zo gepast mogelijk tegemoet te komen.

persoonlijk zou ik proberen om haar zoveel mogelijk vrije uitloop te bieden met andere paarden, daarnaast krachtvoer drastisch minderen of stoppen, een mineralenbrokje ter aanvulling is meer dan voldoende en stopt er geen overbodige energie in. zorg voor een goed mineralenblok en veel ruwvoer, van lagere kwaliteit dus geen kuil of voordroog, dat levert ook meer energie. hooi is voor zo'n druk paard meer geschikt.

verder kan het zijn dat haar ook iets anders dwarszit, slecht zicht is bijv. een bekende oorzaak van schrikkerig gedrag. voor de rest zou je een bloedonderzoekje kunnen laten doen om te kijken of het hypergedrag wellicht veroorzaakt wordt door bepaalde overschotten of tekorten. hou er ook rekening mee dat knoflook licht giftig is voor paarden. ik ken een paard dat ooit een ureumvergiftiging heeft opgelopen en dit paard is ook regelmatig erg schrikkerig om dingen waarvan een ander paard amper opkijkt. wellicht dat zoiets ook nog een mogelijke oorzaak is.

voor de rest, gebeurt dit alleen in de stal? vergeet niet dat er ook paarden zijn die een stal gewoon per definitie niet prettig vinden. in dat geval kan 24/7 weidegang of een paddock met hooi uitkomst bieden.

succes!

[edit] nog één tip, zie dat je eerst de oorzaak van het gedrag vindt voor je aan rustgevende poeders gaat denken. dit gedrag komt ergens vandaan en pas als je de oorzaak weet kan je gericht te werk gaan. wellicht met poeders, maar wellicht ook niet. rustgevers zomaar geven zonder oorzaak neemt het probleem niet weg, het verdoezelt het alleen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:17

Mijn merrie een ontzettende druktemaker, meestal enkel tijdens het rijden, ze komt heel vaak en lang buiten maar ze is gewoon heel onrustig in het hoofdje, schrikt snel, heeft snel van die "paniek reacties". Wat bij haar hielp was lavendelgeur op spuiten. Van die lotion die je gewoon bij de drogist kan kopen. Als je hem wil opspuiten moet je hem wel iets aanlengen anders gaat ie niet door het buisje... Lachen Werd zij echt een stuk rustiger van. Nu nog, als ze iets nieuws moet gaan doen, spuit ik haar wat lavendel op, dat maakt haar rustiger in het hoofdje, dan kan ze het allemaal wat makkelijker aan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:34

Mimilus van Bach is goed tegen "spoken". Heb daar altijd goede resultaten mee.
Verder ben ik erg tevreden over Cavalor Calm voedingssuplement. Dit is een natuurlijk product voor overgevoelige paarden en die van mij doet het er erg goed op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:03

Terra van Flower Essence werkt sterker dan Vach, maar ik vind in dit soort situaties dat je eerst goed moet observeren (is het angst? is het woede? verveleing in die stal?) , wat voor werk ze krijgt, hoeveel sociaal contact, hoeveel aandacht etc, voor je haar gat onderdrukken of ondersteunen met spulletjes.

Ik zou bv heel benieuwd zijn wat jouw paard zou doen als ze 24/7, back to basics met maatjes in de wei loopt en voldoende goed ruwvoer zou krijgen.

Succes!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:11

detour schreef:
Terra van Flower Essence werkt sterker dan Vach, maar ik vind in dit soort situaties dat je eerst goed moet observeren (is het angst? is het woede? verveleing in die stal?) , wat voor werk ze krijgt, hoeveel sociaal contact, hoeveel aandacht etc, voor je haar gat onderdrukken of ondersteunen met spulletjes.

Ik zou bv heel benieuwd zijn wat jouw paard zou doen als ze 24/7, back to basics met maatjes in de wei loopt en voldoende goed ruwvoer zou krijgen.

Succes!

Dan heeft ze het ook zodra ze die stal in komt.
Mijn paard is de hele zomer buiten geweest laatste maand savonds binnen.

En het is geen woede ofzo het is puur angst en schrikkerig.
ken haar al lang genoeg om te zien of het angst of wat dan ook is Knipoog

Alleen wat doe je ertegen?

Wil haar niet onderdrukken maar wil gewoon dat ze zich iets relaxer voelt en dat kan vaak geholpen worden door onschuldige hulpmiddeltjes (homeopatische)

Wil geen verdovers ofzo

En daarom vraag ik ook met welke middeltjes hebben jullie echt iets meer baat.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:31

Als ik het goed lees vertoont ze het gedrag alleen op stal. De oplossing lijkt mij dan ook erg voor de hand liggend. In die zomer dat ze buiten stond, vertoonde ze toen ook wel eens paniek/angst?

Hulpmiddelen zijn hulpmiddelen en onderdrukken daarom áltijd. Hoe onschuldig sommige ook mogen lijken.

Luister beter naar je paard, ze geeft het je zó goed aan Ja.