Evaringen gezocht met inspuiten knieen paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noppert

Evaringen gezocht met inspuiten knieen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:38

Mijn instructrice adviseerde mij om me eens te orienteren in het inspuiten van de knieen van mijn paard, een 16-jarige ruin. Hij heeft in het verleden Z2 gelopen en ik rij er nu op B/L niveau mee (pak wel de truukjes mee in de training Haha! ), maar zijn knieen zijn zijn zwakke plek. Op dit moment gaat het nog goed, maar naarmate het kouder wordt, krijgt hij "tril"-knietjes na zware inspanning.
Kan iemand mij vertellen wat voor resultaat het geeft om de knieen te laten inspuiten, is er sprake van blijvende verbetering, moet de behandeling (jaarlijks) herhaald worden en wat het ongeveer zou kosten (deze laatste vraag is absoluut de sluitpost, als mijn paard er beter van wordt, maakt me dat eigenlijk niet uit Knipoog )
Alvast bedankt!

Mi_Amore

Re: Evaringen gezocht met inspuiten knieen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:40

waarom vraag je het niet eens bij de dierenarts of zoiets überhaupt is toegestaan? Heb er nog nooit van gehoord eigelijk maar je DA weet wel raad Knipoog

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:43

Vraag me af of het zin heeft. Mijn paard is ingespoten omdat hij artrose heeft in z'n voorknie, niet omdat hij een trilknie heeft. Ik zou eerst met de DA overleggen evt. foto's laten maken en aan de hand daarvan inspuiten. Als er verbetering optreed kan je in overleg met de DA besluiten hoe vaak je de behandeling wilt herhalen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:46

Trilbeentjes komen vaak van lager in het been omdat ze dat proberen te ontlasten.
Ik zou eerst goed onderzoek laten doen en dan pas beginnen met inspuiten.
Heb zelf overigens wel goede ervaringen met inspuiten van de voorknie bij een paard waarbij het probleem ook daadwerkelijk daar zat.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:00

"Inspuiten van de knieën", een nogal uitgebreid begrip, wat wil je inspuiten, waar en waarom?

Uit de toonzetting neem ik aan dat het hier het inspuiten van de kniebanden betreft, een techniek die wel wordt toegepast om een paard "sterker te maken van achteren", weinig wetenschap echter in de praktijk soms succesvol - mits op juiste gronden gebruikt -, alleen jou paard, een ouder? dressuurpaard behoort niet tot de meest waarschijnlijke behandelgroep die dit als eerste nodig heeft.

Advies: Vraag je eerst maar af waarom dit probleem optreedt, er is veel kans dat er een ander zich ontwikkelend probleem (rug, spier, eventueel laaggradige beiderzijdse kreupelheid) aan ten grondslag ligt en dan is het inspuiten van kniebanden zinloos en soms zelfs schadelijk omdat het kan leiden tot overbelasting van een gebied waar al een beginnend probleem zit!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:04

Ik heb me het eerste advies aangetrokken en heb contact opgenomen met de kliniek (stom, had ik natuurlijk gelijk moeten doen ipv hier een topic openen Blond )
We gaan morgen een foto laten maken en dan eens kijken wat en of we uberhaupt er aan kunnen doen.
Toch bedankt voor jullie adviezen! Voor mij mag het topic op slot!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:49

Ga je naar Landhorst voor de foto's volgende week? Knipoog

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:52

MaaikeMo schreef:
Ga je naar Landhorst voor de foto's volgende week? Knipoog

Uiteraard! Knipoog Volgens mij heb ik jou aan de telefoon gehad of niet?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:53

ja inderdaad Knipoog haha