Hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 10:05

Arakhan

Re: Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 10:09

Linkt dus niet rechtstreeks, kijken rechts van de pagina, onder actueel, Nieuws, Nieuwe pagina 'kijk en vergelijk'

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:57

ik zie inderdaad enorme verschillen, en het eerste filmpje lijkt me erg oncomfortabel en vooral ongezond voor het paard in kwestie. echter zie ik daarnaast ook in het geheel van de beweging grote verschillen, het ene paard beweegt zich heel anders dan het andere (wellicht ook verschil in loopsnelheid?)

echter, dit zijn maar twee paarden. het zegt dus niets over het fenomeen 'natuurlijk bekappen' op zich, en ook niet over het gebruik van ijzers op zich.
een grootschalig onderzoek op deze basis lijkt me erg interessant, ik ben benieuwd wat het algemene beeld dan zou worden. op zich niet verkeerd als dat zou gebeuren, dan kunnen er een hoop fabels de wereld uit geholpen worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:17

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:06

Arakhan schreef:
Ik weet niet of deze hier al op staat, maar bij deze kijk en vergelijk Bloos! :
http://www.paardnatuurlijk.be/forum/index.htm

Dit is niet echt een goed vergelijk.
De 'schokgolf' hangt nl. al heel erg af van de manier van bewegen per paard.
Loopt het paard erg op de voorhand bijv. krijg je een veel heftiger beeld.

Bovendien stopt het filmpje van de onbeslagen hoef eigenlijk net te snel maar wordt de beslagen hoef wel uitgebreid in beeld gebracht.

Een eerlijker beeld zou zijn, hetzelfde paard onbeslagen en beslagen met uiteraard een paar weken ertussen, dezelfde bodem, enz. enz.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:14

henny_w schreef:
Arakhan schreef:
Ik weet niet of deze hier al op staat, maar bij deze kijk en vergelijk Bloos! :
http://www.paardnatuurlijk.be/forum/index.htm

Dit is niet echt een goed vergelijk.
De 'schokgolf' hangt nl. al heel erg af van de manier van bewegen per paard.
Loopt het paard erg op de voorhand bijv. krijg je een veel heftiger beeld.

Bovendien stopt het filmpje van de onbeslagen hoef eigenlijk net te snel maar wordt de beslagen hoef wel uitgebreid in beeld gebracht.

Een eerlijker beeld zou zijn, hetzelfde paard onbeslagen en beslagen met uiteraard een paar weken ertussen, dezelfde bodem, enz. enz.

Dit vroeg ik me ook al af. Ik ben van mening als het natuurlijk kan, het altijd beter is. Toch zou ik graag eens onafhankelijke, betrouwbare vergelijkingstesten zien, met de voorwaarden die u hierboven opsomt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:44

Nu wordt er door mensen met beslagen paarden vrij weinig/niet op asfalt gedraaft.
Vroegah, toen ik nog heel jong was... werd mij geleerd dat er niet op het asfalt gedraaft danwel gegaloppeerd mocht worden.

Een beslagen hoef, in het zand... gevuld met zand en modder (hetgeen als natuurlijk zooltje dient).... geeft een heel ander beeld. En geen naschokken!
Dat voel je zelf ook heel goed als je erop zit. Ga maar eens met een rondom RIM-beslagen paard op het asfalt draven en met datzelfde paard in de berm/het zand draven. Je voelt het verschil.

Paarden die toch veel op asfalt/harde ondergrond moeten presteren worden op ijzer x zooltjes gezet (danwel kunststof-ijzers)... waarmee het naschokken voorkomen wordt.

Kortom, bangmakerij van PN Knipoog
Maar, ik vind wel dat veel paarden onnodig op ijzers staan. Nog erger vind ik de paarden die het slachtoffer zijn van slecht smeedwerk.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:51

Ik heb toch zelf al met eigen ogen gezien dat sommige paarden van de ijzers gehaald worden en geen problemen meer hebben. In het verleden toch ook heel wat miserie gehad door ijzers met mijn paarden die ik vroeger had.
Enige probleem is dat ik tijdens wandeltochten, waar ik ook af en toe op de asfalt kom, de hoeven snel wegslijten. Dat probleem heb ik althans met m'n Hafje. Niet dat ik er ijzers ga op zetten daarvoor, maar ben toch genoodzaakt om verharde wegen te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 30-10-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:54

scoxxx schreef:
Nu wordt er door mensen met beslagen paarden vrij weinig/niet op asfalt gedraaft.
Vroegah, toen ik nog heel jong was... werd mij geleerd dat er niet op het asfalt gedraaft danwel gegaloppeerd mocht worden.

Een beslagen hoef, in het zand... gevuld met zand en modder (hetgeen als natuurlijk zooltje dient).... geeft een heel ander beeld. En geen naschokken!
Dat voel je zelf ook heel goed als je erop zit. Ga maar eens met een rondom RIM-beslagen paard op het asfalt draven en met datzelfde paard in de berm/het zand draven. Je voelt het verschil.

.

Een beslagen hoef in het zand??? Waarom moet die dan beslagen worden als hij toch alleen op zand loopt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:00

Arakhan schreef:
Een beslagen hoef in het zand??? Waarom moet die dan beslagen worden als hij toch alleen op zand loopt?

Ja dat was ook mijn conclusie. Sigaar

De reden dat beslag werd uitgevonden 'vermeende overmatige slijtage op verharding', is tegelijkertijd de allerslechtste ondergrond om over te rijden met beslag.

Inmiddels is wel duidelijk dat de schokdempende werking van hoef en onderbeen teniet wordt gedaan door beslag. De straal werkt niet meer mee als schokdemper, ook kan de ondervoet minder makkelijk doorveren, de hoef kan minder gemakkelijk uitzetten etc Al die onderdeeltjes dragen bij aan de schokdemping.

In de oudere lesboeken van Deurne staat ook dat koetspaarden over het algemeen meer last hadden van hoef en been problemen dan landbouwpaarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:15

Tja... op zich lopen er inderdaad veel paarden onnodig (lang) op ijzers. Echter, in een springconcours en op dressuurwedstrijden op (nat) gras... zijn ijzers + kalkoenen wel nodig.

Daarbij, indien er heel veel in het zand gereden wordt... slijt/schuurt zand ook gewoon de hoeven. En na 50 of 95 km door het zand draven en galopperen... komt een paard er met gevoelige en te ver afgesleten hoefjes uit deze prestatie.

Maar troost u... onlangs sprak ik nog een hoefsmid van de oude stempel: "Tegenwoordig steeds minder werk te doen. Mensen willen steeds vaker hun paard enkel bekapt hebben". Knipoog

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:06

De hoornschoen is een geweldige schokbreker, ook met een hoefijzer eronder.

Als ik mij niet vergis is er onderzoek geweest welk aan heeft getoond dat bij een beslagen hoef de schokken ter hoogte van het kroonbeen niet veel erger zijn dan bij een onbeslagen hoef. Naar mate je hoger in het been komt is het verschil zelfs helemaal te verwaarlozen. Dit is dus gemeten in het been.

De fotos en filmpjes welk vol enthousiasme geplaatst worden tonen enkel de schok golven aan de buitenkant, deze schokken hebben weinig te maken met wat er in het been gebeurd en al helemaal niet met wat er in de gewrichten gebeurd! Verder wordt er niet over de omstandigheden gesproken waaronder de paarden gefilmd zijn noch over de kwaliteit van het beslag/bekap werk. Lengte van de hoef, gelopen tempo, vlakheid van de bodem zijn slechts enkele aspecten welk van belang zijn om een objectief beeld te kunnen weergeven.

Een paard welk licht bergop loopt zal hoofdzakelijk op zijn toon gedeelte landen, bergaf landt hij hoofdzakelijk op de hielen. Ook dit heeft weer effect op de "schokkende" filmpjes.

Een paard welk vlak landt heeft de meeste drukverdeling van de schokken. Alleen dit is al een goede reden voor de traditioneel smid om vlak landen na te streven en toon of hiel landen zoveel mogelijk te vermijden!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:14

Hoeftniet schreef:
Een paard welk vlak landt heeft de meeste drukverdeling van de schokken. Alleen dit is al een goede reden voor de traditioneel smid om vlak landen na te streven en toon of hiel landen zoveel mogelijk te vermijden!

Tjerk,
Is dat wel waar wat je hier schrijft? Waarop baseer je dat?
Is het niet zo dat de achterkant van de hoef en dan met name het digitale straalkussen het meeste werk verricht terzake schokopvang?

NB: Deighton gaat perfect!

gr Simon

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:16

Tjerk,

Als die schokdemping dan zo geweldig is, waarom wordt in oudere boeken (groene boekje van de opleiding) al onderkend dat paarden die veel op straat lopen op ijzers, veel meer been, hoef en gewrichtsproblemen ondervinden dan 'landbouwpaarden' ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:03

mijn ervaring is dat juist beslagen paarden veel meer op harde ondergrond draven, dit geldt zowiezo al voor praktisch ieder paard dat voor de wagen loopt.

ik las laatst ook dat iemand op Bokt het paard op ijzers had gezet voor een betere schokdemping. ik heb geen idee hoe haar smid daarbij komt, zeker gezien het feit dat het in dat geval een ijzeren beslag betreft.

mijn eigen paard staat op kunststof, dis materiaal is veel zachter en wél schokdempend. de onderkant van deze ijzers is voorzien van stukjes die rubberachtig zijn (wel sterk want na de vorige keer op dit beslag waren de ijzers vrijwel niet versleten), wat een goede schokdemping teweegbrengt.

al met al ben ik niet voor ijzers als het niet per sé nodig is. de filmpjes op PN zijn niet erg objectief, ik vraag me bijv. af wat je bij mijn paard zou zien met of zonder zijn ijzers.

overigens heb ik ook altijd geleerd dat een lichte hiellanding (dus niet eerst een klap op de hiel waarna de hoef doorklapt en er sprake is van een 'dubbele landing', maar heel minimaal) het beste is voor het paardenbeen. van achter naar voor neerkomen en ook weer afrollen. zo krijg je een soepel 'glijdend' verloop in de beweging. immers, een paard tilt het been ook niet recht van de grond af maar rolt het naar voren weg. door ietsje een hiellanding te hebben wordt de beweging vloeiender en is er sprake van een minimale schok bij het neerkomen.

voor de rest speelt ook de natuurlijke beweging van het paard een rol. mijn veulen slingert zijn benen prachtig naar voren in de draf en heeft een ruim zweefmoment. bij hem zal er eerder sprake zijn van ietsje hiellanding dan bij mijn kruising shet, die veel minder naar voren grijpt en de voeten minder ver voor zich uit plaatst.

dit zie ik overigens ook bij het bekappen terug, het verschil in beweging. bij mijn merrie moet er altijd wat meer aan de hielen gedaan worden. zou je haar gewoon niet bekappen dan worden de hoefjes na verloop van tijd steiler. bij mijn veulen is dat niet het geval.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:09

In de tijd dat ik veel endurancewedstrijden reed, sleten de voorhoeven van beide paarden op een gegeven ook te hard.
Ondanks dat ik vooral op zandbodem en grindbodem trainde.
Hebben we het wel over een gemiddelde van 2 uur per dag in een flink tempo.

Op een gegeven moment trokken de voorhoeven het niet meer.
Mijn hoefsmid heeft toen tussen de ijzers een rubber plaat bevestigd met een voorgeperste bolling erin naar buiten toe.
Deze bolling kwam nagenoeg op de grond en gaf ook een soort van 'pompmechanisme'
De hoeven hielden zich perfect.

Om even terug te komen op vroegere tijden.
Ik denk niet dat er toen al echt veel gedaan werd aan extra tussenzooltjes.
Bovendien, die paarden die toen veel op harde bodem liepen zoals koetspaarden, zo rijd tegenwoordig toch bijna niemand ?
De echte landbouwpaarden liepen volgens mij amper op ijzers omdat ze vooral in de zachte akkers werkten.