Paardentandarts doet teveel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Paardentandarts doet teveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:48

Ik ken een paardentandarts (geen naam, ik wil niemand slecht maken) die bij de paarden van mijn vriendin komt, zij is super tevreden en ik hoor dat hij bij steeds meer mensen komt.
En toch staat mij zijn werk niet aan, al meteen niet ik had nog geen prijs gezien maar enkel plaatjes hoe hij te werk gaat.
Ik vind dat hij echt teveel doet aan de tanden, als hij klaar is lijkt het net alsof er allemaal kiezelsteentjes op een rij staan.
Het paard van mijn vriendin heeft een paar dagen slecht kunnen eten, ik denk dat dat kwam omdat zijn hele snijvlakken weg waren geslepen.
Hij snijd de voorste tanden kort en trekt graag tanden.
En dat ieder jaar weer, onderhand er is altijd wel wat.
Ik vind dit echt teveel van het goede, een paard wat toch voldoende ruwvoer krijgt en een goede stand van het gebit heeft zou toch niet zo'n dramatische aanpak nodig hebben ieder jaar.
Bij iedereen waar hij komt hoor ik dat hij minimaal 1,5 tot 2 uur bezig is geweest, is dit nou echt nodig.
Mijn dierenarts doet mijn pony de tanden ook electrisch en dat gaat prima en het duurt nooit zo lang en mijn paard heeft daarna nergens last van.
Nogmaals ik zeg niet dat die man slecht werk levert alleen mij bevalt het niet, zit ik nu fout met mijn vooroordeel of hoe zit dat?
Hoe denken jullie hierover?

ikke20

Re: Paardentandarts doet teveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:51

elektrisch gaat al sneller als met de hand.
met de hand kan je wel achterin de mond komen
met de boor kan je dat niet.

als je paard een afwijking heeft van zn kaaktand verslijt het minder goed en moet het dus bijgewerkt worden.

als jou stand van je tanden verkeerd is en het wordt gecorigeerd dan eet je de eerste paar dagen wat moeilijker maar dat kan zo zijn.

het ene paard heeft een pracht gebit.
het ander een verrot gebit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:54

Volgens mij klopt dat niet met de hand kom je juist moeilijker achterin, mijn da heeft zo'n machine met aan het uieinde zo'n draaiend iets waarmee hij alles weg krijgt ook helemaal achteraan de laatste kies.

Daarbij neem ik niet aan dat alle paarden waarbij deze tandarts komt zo'n grote afwijking hebben.
Als er een afwijkende stand is kan ik er nog in komen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:59

veel paarden hebben geen goed gebit meer.
en ik kan je vertellen dat je vaak alleen met de hand achterin kan kome met behulp van een lange vijl.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:02

ik laat mijn paard elk jaar electrisch vijlen, achterin gaat t idd niet en moet het wel met de handvijl. ik ben erg tevreden, hij had echt een slecht gebit en nu is t een kwestie van elk jaar bijhouden even scherpe randen en haken weg hoog uit 10-15 min werk

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:52

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de afwijkingen van het paardengebit.
Net zoals wij mensen vaak ook veel afwijkingen hebben.
Heb dit jaar eindelijk eens een goede tandarts op stal gehad, kwam toevallig ook uit limburg.
Nu is een van mijn merries eindelijk na drie andere tandartsen normaal en goed gaan eten.

Een van de redenen is dat de kiezen vaak sneller slijten dan de voortanden.
Je ziet dan gewoon 4 tot 5 mm ruimte tussen de kiezen wanneer de tanden opelkaar staan.
Dit gebeurd bij veel paarden, achteraf gezien.
Dus de voortanden moeten ingekort worden.
Kiezen worden zuiver vlak gemaakt zodat de onderkaak zonder haperen heen en weer kan bewegen.
De merrie die zo verbeterd is werd voorheen de race vreter genoemd op stal
binnen een record tijd had ze haar hooi op, klopt achteraf, ze kon niet goed kauwen, dus slikte alles zo door.
Nu staat ze lekker langzaam kleine hapjes te kauwen en doet lekker lang over haar hooi.

Trouwens de rest op stal is ook veel beter gaan eten.
Voor een leek lijkt het net of ze slecht eten, maar wij zien eigenlijk alleen maar paarden met slechte gebitten eten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:09

Ik laat iedere jaar mijn da komen en die doet het gebit electrisch, hij kwam juist alleen met dat boor helemaal achter in haar mond met de rasp lukte dat niet.
Maar ik blijf het raar vinden dat die ene tandarts ieder tandje opzicht gaat slijpen en als hij klaar is vind ik het op alles behalve een paardengebit lijken.
Het duurt toch weer ik weet hoelang voordat die snijvlakken dan weer goed zijn, een paard moet toch kunnen malen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:11

zo 1 'ken' ik ook, is nooit hier op stal geweest, maar bij een kennis, had gewoon de tanden helemaal weg geslepen, pony kon alleen nog slobber hebben..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:21

een vriendin van mij is ook tandarts(kris booij) Bloos
en zij wil het liefste electrisch doen! maar veel mensen willen dit niet!
soms als het egt nodig is en het is een vervelend paard willen ze ook geen verdoving!! Knipoog
zij zegt dan gewoon van zoek maar een andere tandarts want ik ga niet een paar tanden eruit trekken zonder verdoving!!
heeft ze gelijk??

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:26

Ik Zou zegge dat het wel wat overdreven dan is!
Mijn paard gaat echt maar 1x in de paar jaar naar de tandarts het was ook echt niet nodig hij was in 10 minuten klaar.
Maarja elk paard heeft natuurlijk een ander gebit!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:50

Onze tandarts komt hier 1 a 2 maal per jaar.
De ene keer moet er wat gebeuren de andere keer niet.
Als je dit 1 of 2 keer per jaar doet hou je het gebit van je paard goed bij en vind ik het niet normaal dat de tandarts hier elke keer weer 1 tot 2 uur mee bezig is!! Tuurlijk kan dit elk jaar weer voor komen maar dan heb je zeker een paard die een zeer slecht gebit heeft!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:54

ik laat de tandarts 2x per jaar mijn pony controleren.
over hem ben ik zeer tevreden(voor naam PM maar)
de laatste keren was er niets aan de hand,en hoefde hij alleen een randje bij te vijlen.
als er meer moet gebeuren doet hij dat heel vriendelijk en rustig,maar wel vlot.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:26

Mijn pony moet jaarlijks nagekeken worden omdat haar gebit niet helemaal goed staat, daardoor krijgt ze aan de buitenste kant van de kiezen sneller last van haakjes.
Ieder jaar krijgt ze een licht roesje en dan wordt dat allemaal weggehaald en doordat dat goed bij wordt gehouden blijft het netjes en heeft zij nergens last van.
Naar mijn idee kun je niet alles zomaar veranderen aan de tanden door er maar gewoon een stuk vanaf te zagen.
Trouwens mijn da vind het onzin om een paard met een goed gebit ieder jaar naar de tandarts te doen.
Volgens hem heeft een paard met een gezond gebit en voldoende ruwvoer niet snel problemen, als die er zijn gewoon een tandarts laten komen.
Mijn pony heeft helaas een foute stand en wordt ieder jaar even gecontroleerd.

Er is per pm gevraagd naar de naam van deze tandarts gevraagd, nogmaals deze geef ik niet.
Ik ga niemand slecht praten alleen omdat zijn werkwijze mij niet aanstaat.
Als ik zeker wist dat het slecht was was het misschien een ander verhaal.
daarom vraag ik het hier ook omdat ik de mening van andere wil horen.