apart geval? wie betaald te keuring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

apart geval? wie betaald te keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:15

hoi, ben ik weer Knipoog

Nog steeds met de tinker bezig, haha.
ff kort:
Ze is klinisch afgekeurd, MAAr ze had zich verstapt een week voor de keuring, inmiddels loopt ze op het harde weer regelmatig, wel voorzichtiger dan op het zachte.

Onze veearts had verbeend hoefkraakbeen gevoeld, en was niet te spreken over haar rug.

Haar rug is behandeld door een osteopaat en die zei van de rug hetzelfde (dit had ik haar overigens niet verteld van te voren, was dus duidelijk te voelen) Haar rug zat helemaal vast, maar zou nu goed moeten zijn.

Mijn vraag is:

Zoals het nu is willen wij het paard niet kopen, teveel onduidelijkheid of ze goed is op dit moment. Maar vrijdag wordt ze op de foto gezet omdat de eigenaar wil weten wát er dan is met haar benen. Mocht daaruit komen dat ze voor ons doel (zorgboerderij, waar ze wel bereden wordt) evengoed geschikt kan zijn, willen we haar toch kopen.

Maar hoe zit dat dan met de kosten? De rekening van de eerste keuring is door ons al betaald inmiddels, dit is ook geen probleem verder, maar hoe gaat dit normaal in dit soort situaties?

Ik weet niet wat nu verstandig is om af te spreken.

Wie heeft hier ervaring mee of ideeen over?

superwoman

Re: apart geval? wie betaald te keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:24

Dat is net wat je af spreekt!
Als zij 'ongevraagd' het paardje laten keuren zijn de kosten voor hun.
Echter kunnen ze na de keuring met nieuwe info het paardje weer te koop zetten tegen een andere prijs als er niks is afgesproken...

Ookal zouden de foto's goed zijn, vind ik het risico toch nog erg groot om dit paardje te kopen.

succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:28

Ze heeft toch ook nog last van verbeend hoefkraakbeen, zo'n pony wil je niet hebben......Ook niet voor jullie doel.
De kosten van de keuring zijn voor eigenaar

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:29

Ik vind dat de kosten van de klinische keuring ook niet voor jullie zijn. Als paarden goedgekeurd worden vind ik dat de kosten voor de koper zijn en anders voor de verkoper.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:29

Weet je, er zijn zoveel leuke paarden die wel goed zijn. Het is soms hard, maar wat kan jou het schelen wat er mis is met het paard? Afgekeurd is afgekeurd. Koop geen patient, maar kijk uit naar wat anders... Succes in de zoektocht!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:33

Het hangt ervan af wat je hebt afgesproken met de eigenaar.
Als zij de paard zowieso zouden keuren dan zijn de kosten ook van hun.
Wat heb je precies afgesproken met ze?
Zeiden ze dat zij de paard opnieuw zouden keuren? Zoja dan zijn de kosten gewoon voor hun.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:34

Zo te lezen heeft de eigenaar al beslist dat ze een uitvoerige keuring moet ondergaan dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat die dat dan ook betaald. Aan de hand van de uitslag kan je dan nog maar kijken wat je er mee wilt doen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar onder andere omstandigheden kan je nog wel eens afspreken dat het paard röntgenologisch gekeurd wordt en dat de kosten daarvan, bij goedkeuring door de koper en bij afkeuring door de verkoper betaald wordt. Meestal weet de verkoper dan vrijwel zeker dat het paard goedgekeurd wordt.

Veel advertenties geven ook aan dat het paard op allerlei manieren gekeurd mag worden maar dat dat voor kosten van de koper is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:36

Wij hanteren altijd de regel: niet goed? Kosten voor de verkopende partij. Wel goed? Kosten voor de kopende partij.

Je moet alles duidelijk afspreken. Zoals ik het nu lees hebben jullie alleen afgesproken om haar klinisch te laten keuren. Heb je het er ook met de verkoper over gehad wat jullie willen als blijkt dat ze wel geschikt is voor jullie doeleinde? Of hebben jullie het nu uit handen gegeven en regelen zij alles verder?

Hebben zelf helaas op een pijnlijke manier ervaren dat je dus echt alles moet bespreken en niets vanzelfssprekend moet vinden. Je kunt er nooit vanuit gaan dat iedereen van hetzelfde uitgaat. Bel ze anders even Lachen

@Deaglan: als verkopende partij weet je bijna nooit zeker of je paard helemaal goed gekeurd wordt, tenzij het dier een aantal maanden eerder al helemaal goedgekeurd is. En dan nog blijft het onzeker. De regel je noemt, wordt ook toegepast bij jonge paarden die nog nooit gekeurd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:38

Tries_en_Faf schreef:
Onze veearts had verbeend hoefkraakbeen gevoeld

Kan je dat voelen dan?
Volgens mij komt dat er alleen op foto's uit.
En de rug is niet in orde.
Ik liet dit paard staan als het de bedoeling is dat ze nog bereden gaat worden.
Er staan genoeg gezonde paarden te koop.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:05

De rug zat vast, en is inmiddels weer los, om het simpel te zeggen. Het was veel oud zeer zei de osteo.

De ene zegt dat ze met verbeent hoefkraakbeen prima kan lopen (ze loopt op het weiland en in de bak gewoon goed) Op het steen loopt ze wat voorzichtiger, maar zeker niet meer kreupel, ook niet op de volte.

Qua karakter is het precies het paard wat we zoeken, én een merrie, én niet te groot, eigenlijk gewoon ideaal. Prijstechnisch kan het ook heel interessant zijn.
Het paard staat hier inmiddels al bijna twee maanden, dit bevalt van alle kanten goed, dus het zou gewoon heel erg jammer zijn als ze weer terug zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:18

Verbeend hoefkraakbeen is een erfelijk gebrek. Als ze het eenmaal hebben wordt het nooit meer beter, alleen erger. Het is een reden om een paard af te keuren en naar de slager te brengen om verder lijden te besparen. Dit paard kan misschien nog een poosje aardig lopen, maar heeft zo te horen al last en het is dus gewoon een tijdbom wat je koopt. Ik zou haar niet eens gratis hoeven hebben. Je hebt zoveel meer plezier van een gezond paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:35

prijstechnisch heb je veel meer risico op D.A kosten. Persoonlijk zou ik nooit bezuinigen op de aanschaf als je het paard gewoon wil gebruiken. Recreatie = echt niet minder belastend, omdat ze vaak niet optimaal gereden en getraind worden om een persoon te dragen....
Ik vind de huidige klachten ook zeer verontrustend.
Oud zeer is niet minder erg, ook omdat het ergens vandaan is gekomen... Door die vaste rug heeft ze wsl ook al die tijd der lichaam verkeerd gebruikt om de rug te ontzien.

Kan me voorstellen dat je er nu liever geen afstand meer van doet aangezien ze zo lief is.

succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:41

Hi

een verbening van het hoefbeen kan enkel vastgesteld worden door middel van xrf (rontgen) dus ik ben erg verbaasd dat jouw dierenarts dat kan voelen.

Mijn pony staat al jaren op speciaal beslag ivm verbening van het hoefbeen.
Hier merk je echter niks van (ja je portomonee) een paard kan heel oud worden met verbening en elk paard krijgt verbening.

Verbening is niks anders als een soort slijtage door ouderdom.
Op dit moment willen de huidige eigenaren weten in hoeverre die verbening is..dus de kosten zijn voor hun.

Tevens ben ik in de zomer bezig geweest met een 2e paard (diverse) eentje daarvan had ook zogenaamd een paar dagen van te voren zich verstapt..dit soort verhaaltjes geloof ik nooit

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:43

tita schreef:
Hi

een verbening van het hoefbeen kan enkel vastgesteld worden door middel van xrf (rontgen) dus ik ben erg verbaasd dat jouw dierenarts dat kan voelen.
Ernstige verbening kun je vrij makkelijk voelen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:45

tita schreef:
Hier merk je echter niks van (ja je portomonee) een paard kan heel oud worden met verbening en elk paard krijgt verbening.

Een hoop onzin in 2 zinnen.
Verklaar maar eens waarom bijvoorbeeld veel 3 jarige friezen een ritje slachthuis krijgen omdat ze verbening van het hoefkraakbeen hebben.
Een paard dat er geen aanleg voor heeft, zal geen verbening krijgen, ook niet op zijn 30e

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:45

volgens van nassau niet er moeten altijd fotos gemaakt worden om de type verbening vast te stellen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:48

[***] schreef:
tita schreef:

Een hoop onzin in 2 zinnen.
Verklaar maar eens waarom bijvoorbeeld veel 3 jarige friezen een ritje slachthuis krijgen omdat ze verbening van het hoefkraakbeen hebben.
Een paard dat er geen aanleg voor heeft, zal geen verbening krijgen, ook niet op zijn 30e

Er zit helemaal geen onzin in die zin...

Elk paard krijgt verbening of ie nou 3 is of 30 maar niet elke paard wordt er kreupel door net als met artrose bij mensen bijna elk mens krijgt kraakbeen vermindering maar niet iedereen heeft er last van.

Als nassau mij verteld dat ELK paard verbening krijgt ongeacht of ie kreupel of onregelmatig gaat lopen geloof ik hem eerder dan jou.

en wat die 3 jarige betreft..je bent met me eens dat artrose meestal onstaat bij oudere paarden hoe verklaar je dat dan dat er tegenwoordig veel 2 jarige zijn nog niet aan het werk en al afgeschreven

Jawel een erfelijke factor oa en nog vele andere oorzaken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:54

Ik denk niet betalen.
Jij hebt de beslissing genomen dat jij een rontgoligische keuring niet nodig vindt en op basis van de klinishe keuring eigenlijk al besloten dat je het niet wilt wagen. De eigenaar kiest ervoor om toch nog die rontgologische keuring uit te voeren omdat HIJ wil weten wat het nu precies is dus moet HIJ voor die kosten opdraaien.

Persoonlijk zou ik sowieso niet meer voor dit paard gaan. Hij voldoet niet aan één van jou criteria, daar verandert niets aan door een rontgoligische keuring.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:57

ik zou niet betalen voor de foto's...
de eigenaar wil dat graag, het komt niet vanuit jullie (als ik het goed begrijp)
dus lijkt mij ook dat de kosten dan voor hem/haar zijn, 'goed'gekeurd of 'af'gekeurd..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:00

hmm, het kan allemaal goed gaan. Mijn eigen pony had iets met zijn benen, en werkelijk waar, ik had m zo nog kunnen verkopen. Hij galloppeerde zo door de bak, en ik heb er zelf nog gewoon op gereden. Toch DA erbij gehaald, omdat mijn paard vaak met been omhoog in stal stond, en tijdens het rijden ineens in elkaar zakte.. Bleek dat hij een gescheurde pees had, en vreselijk veel pijn had.. maar zo sterk was, dat hij wel wou.. maar met heeel veel pijn. Dus misschien had ik al maanden zo doorgereden, terwijl hij nog zo vrolijk leek. Toen ik daarachter kwam, vond ik het niet eerlijk om mijn paardje met zoveel pijn te laten leven, en heb m toen met veel moeite weggebracht. Ik wil dus alleen maar zeggen: Nu vind je het sneu om dit paard terug te brengen, maar het is veel zieliger als hij straks afgevoerd naar het slachthuis moet worden.. Wees reeel, er zijn echt meer leuke merries

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:39

Verbening, als deze ernstig genoeg is kan je inderdaad voelen. Bij mijn paard althans wel. Dit hoeft geen kreupelheid te veroorzaken, nu niet maar later ook niet. Het is wel een feit dat het niet over kan gaan.

De opdrachtgever van de keuring betaalt normaal gesproken.
In jouw geval heb jij hier de opdracht niet voor gegeven en hierover geen afspraak gemaakt met de eigenaar, dit kan voor jou een voordeel zijn aangezien je dan meer weet over eventuele andere gebreken. Je kan natuurlijk ook vragen wat de eigenaar van plan is bij eventueel positief/negatief advies van de DA.