Hoefschoenen 24/7 om hoef schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Hoefschoenen 24/7 om hoef schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:21

Mijn paard heeft aan een voorhoef waarschijnlijk een ontsteking in de straal. Morgen komt de smid om alles schoon te maken..
Maar is het mogelijk om mijn paard dan een aantal weken ofzo op hoefschoenen te zetten, zodat er geen vuil bij komt en hij toch rond kan lopen? (Opsluiten in stal is niet mogelijk, hij heeft een uitloopstukje met redelijk droog zand)
Zo'n hoefschoen lijkt me op zich makkelijk omdat ik em uit kan trekken om de hoef schoon te maken, en beter voor de hoeven dan ijzers..

Ik heb de easyboots wel eens gezien, die zijn redelijk laag (tis voor een tinker met flinke sokken en vrij korte hoeven)
Kunnen die zonder al te veel problemen een korte tijd dag en nacht aan? Blijven de hoeven er schoon en droog in?

Sosha

Re: Hoefschoenen 24/7 om hoef schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:25

Als je de hoef echt schoon en droog wil houden moet je niet bij de hoefschoenen voor het normale werk kijken. Die zijn volgens mij niet echt geschikt om 24h per dag aan te laten. De meeste zal ook nog wel wat vuil in komen.

Er zijn wel speciale hoefzakken en schoenen voor medisch gebruik. Maar denk ook niet dat je dat lang 24h per dag aan kan laten.

Succes er mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:31

Die hoefzakken heb ik inderdaad ook gezien, maar dat is volgens mij meer om de hoef in de soda ofzo te zetten, ik denk inderdaad dat zo'n zakken gaan broeien als je die te lang aan laat. Zeker met die sokken van mn tink. En ik weet ook niet of ze daar mee kunnen lopen. Daarom dacht ik zelf aan hoefschoenen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:36

Over het algemeen komt er bij hoefschoenen ook nog vuil in de schoen en loopt je paard toch op een laagje zand/ modder.

De hoefsmid zal er ongetwijfeld ook ontsmettingsmiddel in doen, in de hoef. Ik zou gewoon blote voeten doen en als het wel zo is dat je moet ontsmetten tussendoor, doe dan een paar uur een schoen aan met soda of biotex o.i.d.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:06

Hier in de buurt staat een paard dat altijd met één hoefschoen om in de wei staat, het is een easyboot epic. wat het paard mankeert weet ik niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:48

Das ook apart, 1 schoen aan! Zal inderdaad wel aan die ene voet iets hebben.. Maar je weet dus niet of het werkt?
Ik zou die van mij dan wel aan twee voeten schoenen doen, lijkt me toch fijner als ie gelijk staat..

Is er misschien iemand met easyboots die me kan vertellen hoe ze na een buitenrit zijn? Zit er dan veel zand/modder in, of zijn ze na een lange rit nog schoon?
M'n paardje loopt niet zo heel veel buiten, staat vooral vaak binnen hooi te eten, en gaat alleen af en toe het zand op om te drinken en om te mesten/plassen en om wat te suffen.. Ik denk dus niet dat er echt veel zand in zou komen.
En op hoofcare las ik dat er vaak ijzers worden gebruikt waar een stalen plaat op wordt geschroefd zodat er geen vuil bij kan?? Dan denk ik, dat gaat toch broeien en vies worden onder zo'n plaat? Dan lieven een hoefschoen als dat mogelijk is Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:50

Kan je niet iets van een 'sok' met een plastic zak om de hoef doen ofzo? Bloos Misschien heel stom, ik weet ook niet of het kan, maar dan blijft het wel helemaal schoon Haha!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:56

Sids ik hoefschoenen gebruik heb ik ontdekt dat paarden dus gewoon ook zweetpoten erin krijgen,net als wij!
Ze er 24 uur in laten staan is misschien niet zo goed voor een ontsteking.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:02

pb randie anders eens.. Haar paard heeft geloof ik ook een tijdje met een hoefschoen gelopen, zij kan je er vast meer over vertellen!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:04

Isapaardje heeft haar paardje wegens hoefproblemen ook (een tijd) dag en nacht op hoefschoenen (gehad). Je zou haar ook eens kunnen vragen. Zij gebruikt easyboots.
Laatst bijgewerkt door skessa op 28-10-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:04

Dat is ook nog een idee Sodeletuut Ja Houdt ik zeker in mn achterhoofd!

Goh dat paarden ook zweetvoeten krijgen wist ik helemaal niet!
Welke hoefschoenen heb jij, jodi? Een hoger model, of ook zo'n laag model als easyboots? Misschien maakt dat ook nog verschil uit..

Ik zal inderdaad randie of isapaardje eens pb'en Ja Bedankt voor de tips!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:11

als je het over de duvel hebt he Knipoog

Mijn paard heeft inderdaad 24/7 op een hoefschoengelopen i.v.m operatie van hoefkanker.
Ik deed het zo, watten, verband, ducktape en dan die hoefschoen. Op stal blijft het dan
schoon, doe je hem in de bak, dan niet. Dan spoot ik zijn hoef uit, maakte ik zijn schoen
schoon en weer nieuw verband erom heen. Ze krijgen inderdaad zweetvoeten dus je moet
wel regelmatig even de hoef luchten en de schoen schoonmaken.

Een (hoef)zak etc, lopen ze allemaal stuk. Het enige wat dan nog redelijk lang wil houden
ongeveer een dag als hij niet te veel loopt is ducktape..( jaja het is allemaal getest)
Bij de wibra heb je look a like ducktape voor 3x gekoper dan de echte Vork .

Het kun dus wel hoor 24/7 Lachen. Opletten dat je de schoon niet te gemakkelijk aan kan doen
want mijn ervaring zegt dat hij dan ook gemakkelijk uitvliegt. En daar wordt je niet blij van...

succes!

edit: Ik heb de easyboots epic gehad, tot 2 keer toe. maar ze zijn 2 keer afgescheurd met gek
doen in de bak. Later heb ik gewoon de schoen die toen over was, aan zijn voet getaped
BloosAfbeelding
Laatst bijgewerkt door vencedor op 28-10-08 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:15

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:16

Super! Bedankt Ja
Heb je de hoefschoen een maat groter moeten kopen ivm het verband?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:19

Die hoofwraps zien er ook handig uit! Alleen jammer dat het een buitenlandse winkel is. Maar ik heb em in ieder geval in mijn favorieten opgeslagen Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:20

ehm even denken hoor, hij was inderdaad nogal groot toen het verband er af was ( kreeg toen zon klos geluid:D) . Je moet de doorsnee meten van zijn voet en nog iets dan op een site kijken van bijvoorbeeld ooteman onder welke maat hij valt. Tegen mij zeiden ze inderdaad beter wat moeite met omdoen dan een rondvliegende schoen Haha!. De eerste keren vervloek je hem wel hoor
vooral met het uit doen..Ik kwam erachter als je er een hoevenkrabbel tussen stak bij de ballen dat je hem zo uitwipte.

succes~!

edit: dit wraps zien er inderdaad interessant uit. Dat had ik moeten weten Vork. Alleen het lijkt stof? Zou het niks absorberen dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:40

Hij is gelukkig wel heel rustig, zal niet snel een bokkensprong maken (of ik moet em opsluiten in zijn stal, dan breekt ie alles af Nagelbijten / Gniffelen ), en het is de voorhoef, dus voor het afgooien ben ik niet zo heel bang. Maar ik kan dus de gewone maat nemen van de hoef, en daarna met verband en al erin proppen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:26

ja zou ik wel voor kiezen Lachen. ALs je hem bij ooteman besteld, kun je de maat nog ruilen
na het passen. Heb ik de eerste keer ook gedaan. Je kunt die mensen ook bellen
zijn heel behulpzaam! Succes! Wat heeft hij precies?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:44

Bedankt Lachen

Ik ben er nog niet helemaal achter wat ie heeft. De smid is gisteren geweest en dacht gewoon rotstraal, maar ik vertrouw het zelf niet helemaal, en zat al te denken aan een ontsteking of hoefkanker.. Volgende week komt de DA, dus dan hoop ik te horen wat het kan zijn.
Had er ook al een topic over geopend: [BEH] Bobbeltje op/in de straal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:53

Ik weet natuurlijk niet wat je paard heeft, maar misschien is het niet nodig. Mijn vroegere pony had een onstetking in de straal en die maakten we schoon in een emmer. Daarna met ontsmettingsmiddel op watje erin proppen en zo laten. Volgende dag weer watje eruit, schoonmaken etc.

Met mijn huidige pony had ik een keer dat ie een ontsteking inde zool had. Was klein, maar toch laten uitsnijden. Die zette ik steeds in de zak en daarna bloot weg. Hij kwam dan wel in de bak, wei of stal ermee. Maar het was erg snel en netjes over.

Ik heb weleens gezien idd dat mensen het paard schoonmaakten, dan watten, snelverband en dan ducktape. Maar dan wel 2x per dag.

Ik zou wel afwachten wat het is, want bacterieen groeien goed bij warmte.

Succes hoor!