Lijst giftige planten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Lijst giftige planten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:41

Mijn schoonzus heeft een vraagje, omdat ze niet echt een paardenfanaat is, stel ik het hier in haar plaats, ze werkt voor een milieu-organisatie, die instaat om terug inlandse dieren en plantleven een kans te geven om te overleven in onze maatschappij.

Citaat:
Ik heb een vraagje. Wij worden via het werk meer en meer geconfronteerd met mensen die hagen willen planten rond paardenweides. Na veel opzoekwerk op internet kom ik tot de vaststelling dat er veel tegenstrijdige dingen staan wat betreft giftigheid van planten voor paarden. Ken jij iemand die een betrouwbare lijst heeft met (alle) giftige planten/bomen/struiken voor paarden.

Paarden zijn wel het gevoeligst tussen alle grazers, maar zouden ze niet instinctief weten wat ze mogen eten en wat niet?

Vorig jaar heb ik rondom een paardenwei een haag aangeplant. Ik heb toen verschillende website bezocht en daardoor een samenstelling gemaakt van meidoorn, sleedoorn en een rozensoort. De meeste andere inheemse haagplanten zijn licht giftig tot zeer giftig.

Nu heb ik tijdens mijn zoektocht een website gevonden (vorig jaar ook bekeken, maar stond er toen niet op) waar staat dat sleedoorn zeer giftig is (dodelijk op 1 uur). Nu zit ik daar wel met een vreselijk gevoel mee.

Daarmee dat ik denk (hoop) dat ze instinctief weten dat ze dat niet mogen eten, er staan ook serieuze stekels op.

Kan jij eens horen of iemand zo’n lijst heeft, want ik zou niet graag het bericht krijgen dat een paard er erg aan toe is door het eten van de haagplanten (in principe kunnen ze daar niet aan).

EstherHegt

Re: Lijst giftige planten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:16

Op mijn website gebruik ik bij de vragen over giftige planten deze Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie je moet wel de wetenschappelijke plantennamen kennen. Laat haar mij anders maar eens mailen, ik heb wel meer goede bronnen over giftige planten die ze kunnen raadplegen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:28

Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n lijst eigenlijk Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:47

Nog een lijst maar wel erg internationaal, niet iedere plant komt in Nederland voor internationale lijst giftige planten
Je moet altijd even goed naar de referenties kijken en er eventueel wat verder op zoeken. De meeste giftige planten laten paarden trouwens wel staan, sommigen worden bijvoorbeeld pas gegeten als ze in het hooi zitten ( omdat ze dan niet meer kunnen herkennen bijv Jakobskruiskruid) of als er een erg schrale wei is. Bij sommige planten zoals bijvoorbeeld boterbloemen verdwijnen de gifstoffen wel na drogen. En er zijn er bij die heel erg giftig zijn bijvoorbeeld taxus of waterscheerling. Dat gaat dan vaak om snoeiafval of komt door de resten op de walkant van het sloten. Gelukkig weten paarden het meestal wel, maar ongelukken gebeuren helaas ook.