paard met hechtingen in neusrand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

paard met hechtingen in neusrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:10

toen ik vandaag op stal aankwam hoorde ik een hoop kabaal. Bleek dat de buurman van mijn paard tegen de stalwand van mijn paard aan het trappen was en Mister ging er op in door de steigeren en te doen. Hoe precies weet ik nog steeds niet, maar op dat moment heeft hij een stuk van zijn vel eraf geschraapt en zijn neusrand in gescheurt. Voor de zekerheid de DA maar laten komen en die heeft er 3 hechtingen in geknoopt, zodat het hopelijk sneller en mooier zou genezen.

Nou is zo'n bewegelijke neus een rotplek.. Gaat moeilijk dicht + komt veel in aanraking met vuil. Zou het verstandig zijn het schoon te maken, of wondzalf om genezing te bevorderen? DA zij dat schoonmaken niet echt nodig ( ? ) was en wondzalf ben ik vergeten te vragen.

Hoe kan ik het beste zijn neus verzorgen?

Joto

Re: paard met hechtingen in neusrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:13

Niks aan doen gewoon zo laten..Misschien wat koelen met koud water.. Maar hoe meer je er aan doet..Hoe erger het vaak word

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:14

Niks aan doen verder, de dierenarts heeft het ontsmet voor het hechten dat is genoeg.Lekker zijn gang laten gaan komt helemaal goed!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:07

denk wel dat het fijner is voor de genezing dat die veel op een weide staat met kort gras, in plaats van een stal met stof en hooi op de grond of in een ruif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:11

SjanneDark, weet je wel hoe nat het gemiddelde weiland momenteel is? Niet echt bevorderlijk voor een verse wond die nog moet helen, lijkt mij... Knipoog
TS, je hoeft er niets aan te doen, dat heeft de dierenarts al voor je gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:08

suleilitha schreef:
SjanneDark, weet je wel hoe nat het gemiddelde weiland momenteel is? Niet echt bevorderlijk voor een verse wond die nog moet helen, lijkt mij... Knipoog
TS, je hoeft er niets aan te doen, dat heeft de dierenarts al voor je gedaan.

in een stal bevinden zich veel meer bacteriën, stof e.d. dan op de wei. als je nog gewoon voldoende gras hebt staan is dat prettiger bij wondgenezing dan op stal staan, denk ook aan net gecastreerde jonge dieren, die moeten meestal ook gewoon het land op.

voor de rest zou ik er niet meer aan doen dan het goed in de gaten houden en bij twijfel gewoon je DA bellen voor advies.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:13

niet te veel aan doen. Ik heb ook zo iets dergelijks gehad. Bij mijn paardje genas het heel goed. Ik heb er eigelijk weinig aan gedaan. Ik heb gewacht tot dat het helemaal dicht was en toen de hechtigingen er uit. Ik neem aan de hij ook een kuurtje heeft/ elke dag een spuitje krijgt? Dit helpt ook goed bij de genezing van de wond/ en tegen bacterieen etc.

Misschien overdag lekker in buiten doen? Frisse lucht? is je weiland niet oke, dan in de bak/ paddock?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:08

hij krijgt geen spuit of iets. Zou niet eens weten of de DA wel schoon heeft gemaakt toen ze ging hechten, volgens mij niet namelijk.. Alleen bloed wat weg geveegt.

Wat weidegang aangaat, dat heb ik zelf niet in de hand, hij staat bij een pension stalling. Van 8/9 tot 3 staat hij ongeveer buiten per dag.

na 14 dagen mar ik in ieder geval de hechtngen eruit halen. Of gewoon laten zitten want ze lossen vanzelf op. Hoelang zal het ongeveer duren voor zoiets heelt? 3 of 4 weken?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:41

oke, ik zou anders de dierenarts even bellen wat je er nog meer aan moet doen. (dat wordt hier al meer aan bevolen)
Volgens mij kreeg mijn paardje namelijk een penicilline (?) kuurtje.
Volgens mij heb ik ze er met 3week uit gehaald. Maar dat is al weer een jaar geleden, weet het niet precies. Je kunt zelf wel zien of het helemaal dicht is geworden en eerder moet je de hechtingen er niet uit halen!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:01

de DA zei dat die hechtingen na 10 dagen niets meer doen. Dus voor de zekerheid met 14 dagen mag ik ze er dan uithalen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:05

Oke, succes enneh.. Je kunt tegen littekenweefsel dan wel wat Calendulazalf op doen. Verder zou ik er idd afblijven en is weide beter dan stal ivm bacterien.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:47

meneer heeft met die verse wond heerlijk in zijn stalletje liggen rollen en nou zit het vol vieze stukjes vlas Nagelbijten / Gniffelen Kan dat geen kwaad?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:10

Kun je er gewoon met een schoon doekje met wat water afvegen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:12

Ik zou er niets aan doen.
Waarschijnlijk heeft het lekker gebloed en was daardoor schoon.
Daarna heeft je veearts er hechtingen in gezet en gezegd er niet meer aan te rommelen.
Ik zou dat ook zeker niet doen zolang het er mooi rustig uit ziet.
Vaak genezen wondjes op neus en mond heel snel en mooi.
Als het wat onrustiger wordt kun je je veearts even vragen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:23

Mijn vorige pony is 2 jaar geleden geopereerd aan zijn neus, toen hebben ze zijn beide neusvleugels 8 cm 'ingeknipt' om er bij te kunnen komen. Op zo'n plek gaat het flink jeuken dus hij heeft de hechtingen er tot 3 keer toe uitgeschuurd. Daar zou ik dus wel op letten.
Wij hebben het op moeten lossen door een muilkorf om zijn neus heen te binden, 2 weken lang... Toen genas het wel Clown

Zou er niets aan doen, alleen hopen dat je paard het niet kapot schuurt...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:38

hechtingen zijn er inmiddels uit. was 1 grote gore dikke korst onstaan waar het onder een beetje is gaan etteren. DA zei dat ik die korst er maar af moest halen om genezing te bevorderen. Daarmee zijn de hechtingen erit gekomen, zaten ook niet meer vast volgens mij. Nog beetje wondzalf op gesmeert en nou heeft hij een nette korst en een goed genezende wond. Gelukkig Haha!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 05:56

Mijn paard is een paar maanden geleden met de neus ergens achter blijven haken en heeft zo haar neus flink ingescheurd. kreeg een stuk of 10 krammen in binnen en buitenkant in de neus. Tevens antibiotica spuit , antibiotica poeder en zalf voor op de neus. Moest ik 14 dagen er twee tot drie keer daags opsmeren. Na 2 a 3 weken zijn de krammen er weer uitgehaald. Is prachtig genezen en niets meer van te zien.

edit: zie net dat je paard alweer mooi is genezen. (nachtdienst dus niet helemaal erbij met mijn hoofd Bloos )