Temperaturen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:16

Ik wil zeker weten dat ik het op een goede en verantwoorde manier doe. Daarom wil ik jullie vragen om tips met betrekking tot het temperaturen van een pony, het gaat hier om een shetlander.

Ik zag vandaag dat zij behoorlijk aan de diarree is. Zij heeft dit wel vaker (vooral na hevige regen), dus het is niet iets om mij direct zorgen over te maken. Toch wil ik een thermometer aanschaffen om tijdens deze perioden ook te bekijken hoe het met haar lichaamstemperatuur is.

Alle tips, do's en don'ts zijn welkom!

ellepel

Re: Temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:46

wat ik weet is dat je de thermometer wel voldoende diep in de anus van je paard moet duwen,anders heb je namelijk kans dat het een te lage temperatuur aan geeft.
en als je de thermometer dan zo ver in de anus drukt is het heel handig om er een touwtjke aan vast te maken mocht ie per ongeluk te diep komen Clown

verder heb ik geen tips,ohw ja temp ook eens op andere momenten zodat je en idee hebt wat haar normale lichaamstemperatuur is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:38

Vaseline op je thermometerpunt doen. En inderdaad touwtje en/of vasthouden (dat deel geen vaseline natuurlijk)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:53

de thermometer (zéker bij kleine ponies) iets schuin omhoog gericht inbrengen. anders loop je 't risico de boel te beschadigen van binnen. even glad maken, goed vasthouden of een touwtje eraan, klaar is kees!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:17

Niet alle paarden vinden het prettig getemperatuurd te worden Knipoog

Kijk de eerste keer dus wel even uit, of vraag evt. iemand om te helpen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:18

merrieveulen schreef:
de thermometer (zéker bij kleine ponies) iets schuin omhoog gericht inbrengen. anders loop je 't risico de boel te beschadigen van binnen. even glad maken, goed vasthouden of een touwtje eraan, klaar is kees!

Je bedoeld het 'puntje' wat er als eerste ingaat wat omhoog richten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:19

De temp van een paard hoort gemiddeld genomen te liggen tussen de 37.5 en de 38.2. Thermometer insmeren met vaseline zodat deze makkelijker naar binnen gaat. Pas op voor zn hoefjes, die kunnen hard aankomen Cool

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:06

Paulusjuh schreef:
merrieveulen schreef:

Je bedoeld het 'puntje' wat er als eerste ingaat wat omhoog richten?
precies. je kunt het makkelijk zien door de lijn van het kruis van je paard te volgen zeg maar, hoe schuin de thermometer moet. verstandig kan inderdaad zijn om het van achter een stalwandje of schotje te doen ivm evt. trappen. mijn eigen dieren hebben nog nooit getrapt maar dat is voor het ene paard natuurlijk anders dan voor het andere.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:28

Je kan het beste naast de kont van je paard gaan staan, met je lichaam ertegenaan, zodat je voelt wat hij doet, met je linkerarm over de kont, daarmee houd je de staart opzij en met de rechterhand breng je de thermometer naar binnen. Eerst dat ding insmeren met vaseline en daarna voorzichtig, licht draaiend naar binnen schuiven, moet hem idd een beetje schuin erin doen. Hij moet er voor 3 kwart inzitten, maar pas op, want je paard kan zn spieren aanspannen en dan schiet de thermometer naar binnen. Gebruik dus geen ouderwetse glazen thermometers met kwik erin!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:32

Goede tips allemaal bedankt! Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de thermometer die ik had het begeven heeft. Ik ga morgenochtend direct even kijken voor een digitale thermometer! Hoop dat ze al wat beter is...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:45

Meet de temperatuur ook een keer in normale situatie dan weet je wat de normale lichaamstemperatuur is. Een paard met normaal 37.4 heeft bij 38.2 al een redelijke verhoging. Is het normaal gesproken 38.0 dan valt 38.2 wel mee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:41

idd is het handig de basis temperatuur te weten. van mijn paard ligt deze op 37.2 ook in de avond is de temperatuur hoger dan in de ochtend en niet meten na het werken, ja kan wel maar dan is het geen rieele meting die ligt dan vele malen hoger. Na het meten maak ik hem altijd schoon met alcohol van 70% gewoon bij de kruidvat te halen net als je metertje

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:18

Ik spuug altijd even op de termometer voor dat ik hem inbreng. Werkt ook heel goed. En als ik laar ben maak ik hem schoon met dettol. En ik gebruik de termometer alleen voor mijn eigen 2 paarden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 15:53

Ik heb gister gemeten, en haar temperatuur was 37,6 om 19.00 savonds, zonder inspanning of wat. Ze vond het overigens helemaal niet erg dat ik dat ding inbracht, gelukkig!

Kwestie van vertrouwen denk ik. Ik ga alleen zo wel even kijken voor eentje met een gaatje eraan om er een touwtje doorheen te stoppen, want ik vind dit toch wel eng, ALS het fout gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:48

van harrys horse (pin me er niet op vast) heb je meters met een touwtje.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:15

Ik heb gisteren bij de ruitersportzaak inderdaad een met een touwtje gekocht (Harrys Horse inderdaad). Ik heb haar de afgelopen drie dagen gemeten en houd dit een week aan op verschillende tijdstippen zodat ik een goed beeld van haar reguliere temperatuur heb.